23.11.2018 Ajoneuvot Vilppiä vai vallankumousta – huippumenestyneen Nissan ja Renault -johtaja Carlos Ghosnin pidätyksen hämärät taustat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kenties aikamme voimakkain ja voitokkain autoteollisuuden johtaja on nyt tutkintavankeudessa. Carlos Ghosnin pidätys sattui erikoiseen aikaan, juuri sopivasti estämään mahdollinen Renaultin ja Nissanin yhdistyminen. Vuosi 2018 on ollut automaailman johtajille karu. Kesäkuussa pidätettiin Audin silloinen toimitusjohtaja Rupert Stadler Volkswagenin päästöskandaaliin liittyvien yhteyksien takia. Heinäkuussa Fiat Chrysler Automobilesin ja Ferrarin pääjohtaja Sergio Marchionne menehtyi olkapääleikkauksen komplikaatioihin. Syyskuussa Teslan Elon Musk johtui astumaan alas hallituksen puheenjohtajan paikalta holtittoman twiittailun tähden. Musk jatkaa yhtiön pääjohtajana. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valtaistuimelta vankilaan? Sitten marraskuun 19. päivänä koitti todellinen pommi: Carlos Ghosn pidätettiin Japanissa. Sama Ghosn, joka tarvinnee ekstrasuuren käyntikortin positioidensa listaamiseen: Renaultin pääjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja, Nissanin hallituksen puheenjohtaja, Mitsubishi Motorsin hallituksen puheenjohtaja ja sekä pääjohtaja että hallituksen puheenjohtaja pakkaa kaitsevalle Renault-Nissan Mitsubishi -yhteenliittymälle. Ghosn nousi erikoiseen valta-asemaan vuosituhannen vaihteessa. Remontoituaan Renaultin voitolliseksi Ghosn otti vuonna 1999 toisen pestin syöksykierteessä olevalta Nissanilta, josta ranskalaismerkki oli juuri ostanut 36,8 prosentin edestä osakkeita. Ghosn lupasi kääntää Nissanin voitolliseksi vuodessa, tai hän eroasi. Mies teki mahdottoman: Nissanin talousvuosi 2000 oli voitollinen. Kustannussäästöt tarkoittivat peräti 21 000 työntekijän irtisanomista, mutta Nissan ei kaatunut. Kannattavaksi noussut japanilaisyhtiö osti vastineeksi Renaultilta 15 prosenttia osakkeita, mikä nosti samalla Renaultin Nissan-omistuksen 44 prosenttiin. Carlos Ghosn nousi Nissanin toimitusjohtajaksi vuonna 2001 ja Renaultin pääjohtajaksi vuonna 2005. Vuonna 2008 hän sai japanilaisfirman hallituksen puheenjohtajan, pääjohtajan ja toimitusjohtajan tittelit. Renaultin hallituksen puheenjohtajuus koitti 2009. Yhdistymisaikeet olivat liikaa? Erikoisen yritysjärjestelyn ja lukuisien eri positioiden siirtäminen yhdelle seuraajalle olisi mahdoton tehtävä, joten 64-vuotiaan Carlos Ghosnin kerrottiin viimeistelevän suunnitelmaa Renaultin ja Nissanin yhdistymisestä. Huhujen mukaan fuusio oli määrä toteuttaa jo tulevien kuukausien aikana. Matkassa oli yksi ongelma. Ghosnin johdolla Nissan kukoisti ehkä vähän liikaakin. Renaultin pelastama japanilaismerkki on sittemmin kasvanut ranskalaismerkkiä. Silti Ranskalaiset omistavat japanilaisista 44 prosenttia, kun Nissanilla on yhä vain 15 prosenttia Renaultin äänettömiä osakkeita. Ranskalaisten yhdistymisaikeet eivät kuulostaneet Japanissa niin houkuttelevilta. Ja kun Ghosnin lentokone laskeutui Hanedan lentokentälle maanantaina, odottivat häntä vastassa Tokion syyttäjät. Ghosnia pidetään pidätettynä epäiltynä ilmoittamatta jätetyistä palkoista ja Nissanin omaisuuden käytöstä henkilökohtaisiin tarpeisiin. BBC:n mukaan Ghosn olisi jättänyt ilmoittamatta vuosien 2011–2016 välisenä aikana palkkojaan 38 miljoonan euron edestä. Nissanin mukaan veropetokset ilmiantoi yhtiön sisäinen lähde. Suolaa Ghosnin haavoille kaatoi Nissanin toimitusjohtaja Hiroto Saikawa, joka peri pestinsä Ghosnilta huhtikuussa 2017. Bloombergin mukaan Saikawa syytti Ghosnia vallan keskittämisestä yhteen henkilöön, ja pohti oliko tämä enemmänkin tyranni kuin karismaattinen johtaja. Mitä seuraavaksi? Torstaina Nissanin hallitus päätti irtisanoa Carlos Ghosnin hallituksen puheenjohtajan tehtävästä. Automotive Newsin saamien lähteiden mukaan Renaultin hallitus pyysi Nissania viivästyttämään eropäätöstä. Ranskalaiset eivät näytä olevan pidätyksestä muutenkaan mielissään. Ranskalaisyrityksen hallitus jopa julkaisi tiedotteen, jonka mukaan se "ei voi kommentoida todisteista, joita on ilmeisesti kerätty Ghosnia vastaan Nissanin toimesta". Renault kertoo "väliaikaisesti toimintakyvyttömäksi" tehdyn Ghosnin jatkavan hallituksen puheenjohtajana ja pääjohtajana, mutta operatiivinen johtaja Thierry Bollore vastaa hänen tehtävistään väliaikaisesti. Toistaiseksi Carlos Ghosn on vasta syytteessä. Vaikka syyte raukeaisikin, lienee hänen upea uransa ainakin Nissanilla ohitse. Oli Ghosn tehnyt laittomuuksia tai ei, se saattaa riittää japanilaisia estämään epäsuotuisa yrityskauppa. Nousiko menestys päähän ja kävikö ahneus lopulta Ghosnin kohtaloksi, vai onnistuivatko Japanilaiset mustamaalaamalla aiheuttamaan perinteisen vallankaappauksen? Lopputuloksen kannalta sillä ei taida olla väliä: Ghosn ei enää hallitse Nissania Lähteitä: https://bloomberg.com/opinion/articles/2018-11-21/renault-and-nissan-lurch-toward-war https://jalopnik.com/was-carlos-ghosn-whacked-1830569053 https://asia.nikkei.com/Business/Nissan-s-Ghosn-crisis/Carlos-Ghosn-was-planning-Nissan-Renault-merger-before-arrest https://autonews.com/article/20181122/COPY01/311229962/nissan-board-votes-to-oust-ghosn-as-chairman-report-says? Teksti: Lauri Ahtiainen, kuva: Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?