23.11.2018 Ajoneuvot Vilppiä vai vallankumousta – huippumenestyneen Nissan ja Renault -johtaja Carlos Ghosnin pidätyksen hämärät taustat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kenties aikamme voimakkain ja voitokkain autoteollisuuden johtaja on nyt tutkintavankeudessa. Carlos Ghosnin pidätys sattui erikoiseen aikaan, juuri sopivasti estämään mahdollinen Renaultin ja Nissanin yhdistyminen. Vuosi 2018 on ollut automaailman johtajille karu. Kesäkuussa pidätettiin Audin silloinen toimitusjohtaja Rupert Stadler Volkswagenin päästöskandaaliin liittyvien yhteyksien takia. Heinäkuussa Fiat Chrysler Automobilesin ja Ferrarin pääjohtaja Sergio Marchionne menehtyi olkapääleikkauksen komplikaatioihin. Syyskuussa Teslan Elon Musk johtui astumaan alas hallituksen puheenjohtajan paikalta holtittoman twiittailun tähden. Musk jatkaa yhtiön pääjohtajana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValtaistuimelta vankilaan?Sitten marraskuun 19. päivänä koitti todellinen pommi: Carlos Ghosn pidätettiin Japanissa. Sama Ghosn, joka tarvinnee ekstrasuuren käyntikortin positioidensa listaamiseen: Renaultin pääjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja, Nissanin hallituksen puheenjohtaja, Mitsubishi Motorsin hallituksen puheenjohtaja ja sekä pääjohtaja että hallituksen puheenjohtaja pakkaa kaitsevalle Renault-Nissan Mitsubishi -yhteenliittymälle.Ghosn nousi erikoiseen valta-asemaan vuosituhannen vaihteessa. Remontoituaan Renaultin voitolliseksi Ghosn otti vuonna 1999 toisen pestin syöksykierteessä olevalta Nissanilta, josta ranskalaismerkki oli juuri ostanut 36,8 prosentin edestä osakkeita. Ghosn lupasi kääntää Nissanin voitolliseksi vuodessa, tai hän eroasi.Mies teki mahdottoman: Nissanin talousvuosi 2000 oli voitollinen. Kustannussäästöt tarkoittivat peräti 21 000 työntekijän irtisanomista, mutta Nissan ei kaatunut. Kannattavaksi noussut japanilaisyhtiö osti vastineeksi Renaultilta 15 prosenttia osakkeita, mikä nosti samalla Renaultin Nissan-omistuksen 44 prosenttiin.Carlos Ghosn nousi Nissanin toimitusjohtajaksi vuonna 2001 ja Renaultin pääjohtajaksi vuonna 2005. Vuonna 2008 hän sai japanilaisfirman hallituksen puheenjohtajan, pääjohtajan ja toimitusjohtajan tittelit. Renaultin hallituksen puheenjohtajuus koitti 2009.Yhdistymisaikeet olivat liikaa?Erikoisen yritysjärjestelyn ja lukuisien eri positioiden siirtäminen yhdelle seuraajalle olisi mahdoton tehtävä, joten 64-vuotiaan Carlos Ghosnin kerrottiin viimeistelevän suunnitelmaa Renaultin ja Nissanin yhdistymisestä. Huhujen mukaan fuusio oli määrä toteuttaa jo tulevien kuukausien aikana.Matkassa oli yksi ongelma. Ghosnin johdolla Nissan kukoisti ehkä vähän liikaakin. Renaultin pelastama japanilaismerkki on sittemmin kasvanut ranskalaismerkkiä. Silti Ranskalaiset omistavat japanilaisista 44 prosenttia, kun Nissanilla on yhä vain 15 prosenttia Renaultin äänettömiä osakkeita.Ranskalaisten yhdistymisaikeet eivät kuulostaneet Japanissa niin houkuttelevilta. Ja kun Ghosnin lentokone laskeutui Hanedan lentokentälle maanantaina, odottivat häntä vastassa Tokion syyttäjät.Ghosnia pidetään pidätettynä epäiltynä ilmoittamatta jätetyistä palkoista ja Nissanin omaisuuden käytöstä henkilökohtaisiin tarpeisiin. BBC:n mukaan Ghosn olisi jättänyt ilmoittamatta vuosien 2011–2016 välisenä aikana palkkojaan 38 miljoonan euron edestä. Nissanin mukaan veropetokset ilmiantoi yhtiön sisäinen lähde.Suolaa Ghosnin haavoille kaatoi Nissanin toimitusjohtaja Hiroto Saikawa, joka peri pestinsä Ghosnilta huhtikuussa 2017. Bloombergin mukaan Saikawa syytti Ghosnia vallan keskittämisestä yhteen henkilöön, ja pohti oliko tämä enemmänkin tyranni kuin karismaattinen johtaja.Mitä seuraavaksi?Torstaina Nissanin hallitus päätti irtisanoa Carlos Ghosnin hallituksen puheenjohtajan tehtävästä. Automotive Newsin saamien lähteiden mukaan Renaultin hallitus pyysi Nissania viivästyttämään eropäätöstä.Ranskalaiset eivät näytä olevan pidätyksestä muutenkaan mielissään. Ranskalaisyrityksen hallitus jopa julkaisi tiedotteen, jonka mukaan se "ei voi kommentoida todisteista, joita on ilmeisesti kerätty Ghosnia vastaan Nissanin toimesta". Renault kertoo "väliaikaisesti toimintakyvyttömäksi" tehdyn Ghosnin jatkavan hallituksen puheenjohtajana ja pääjohtajana, mutta operatiivinen johtaja Thierry Bollore vastaa hänen tehtävistään väliaikaisesti.Toistaiseksi Carlos Ghosn on vasta syytteessä. Vaikka syyte raukeaisikin, lienee hänen upea uransa ainakin Nissanilla ohitse. Oli Ghosn tehnyt laittomuuksia tai ei, se saattaa riittää japanilaisia estämään epäsuotuisa yrityskauppa. Nousiko menestys päähän ja kävikö ahneus lopulta Ghosnin kohtaloksi, vai onnistuivatko Japanilaiset mustamaalaamalla aiheuttamaan perinteisen vallankaappauksen?Lopputuloksen kannalta sillä ei taida olla väliä: Ghosn ei enää hallitse NissaniaLähteitä: https://bloomberg.com/opinion/articles/2018-11-21/renault-and-nissan-lurch-toward-war https://jalopnik.com/was-carlos-ghosn-whacked-1830569053 https://asia.nikkei.com/Business/Nissan-s-Ghosn-crisis/Carlos-Ghosn-was-planning-Nissan-Renault-merger-before-arrest https://autonews.com/article/20181122/COPY01/311229962/nissan-board-votes-to-oust-ghosn-as-chairman-report-says?Teksti: Lauri Ahtiainen, kuva: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa