23.11.2018 Ajoneuvot Vilppiä vai vallankumousta – huippumenestyneen Nissan ja Renault -johtaja Carlos Ghosnin pidätyksen hämärät taustat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kenties aikamme voimakkain ja voitokkain autoteollisuuden johtaja on nyt tutkintavankeudessa. Carlos Ghosnin pidätys sattui erikoiseen aikaan, juuri sopivasti estämään mahdollinen Renaultin ja Nissanin yhdistyminen. Vuosi 2018 on ollut automaailman johtajille karu. Kesäkuussa pidätettiin Audin silloinen toimitusjohtaja Rupert Stadler Volkswagenin päästöskandaaliin liittyvien yhteyksien takia. Heinäkuussa Fiat Chrysler Automobilesin ja Ferrarin pääjohtaja Sergio Marchionne menehtyi olkapääleikkauksen komplikaatioihin. Syyskuussa Teslan Elon Musk johtui astumaan alas hallituksen puheenjohtajan paikalta holtittoman twiittailun tähden. Musk jatkaa yhtiön pääjohtajana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValtaistuimelta vankilaan?Sitten marraskuun 19. päivänä koitti todellinen pommi: Carlos Ghosn pidätettiin Japanissa. Sama Ghosn, joka tarvinnee ekstrasuuren käyntikortin positioidensa listaamiseen: Renaultin pääjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja, Nissanin hallituksen puheenjohtaja, Mitsubishi Motorsin hallituksen puheenjohtaja ja sekä pääjohtaja että hallituksen puheenjohtaja pakkaa kaitsevalle Renault-Nissan Mitsubishi -yhteenliittymälle.Ghosn nousi erikoiseen valta-asemaan vuosituhannen vaihteessa. Remontoituaan Renaultin voitolliseksi Ghosn otti vuonna 1999 toisen pestin syöksykierteessä olevalta Nissanilta, josta ranskalaismerkki oli juuri ostanut 36,8 prosentin edestä osakkeita. Ghosn lupasi kääntää Nissanin voitolliseksi vuodessa, tai hän eroasi.Mies teki mahdottoman: Nissanin talousvuosi 2000 oli voitollinen. Kustannussäästöt tarkoittivat peräti 21 000 työntekijän irtisanomista, mutta Nissan ei kaatunut. Kannattavaksi noussut japanilaisyhtiö osti vastineeksi Renaultilta 15 prosenttia osakkeita, mikä nosti samalla Renaultin Nissan-omistuksen 44 prosenttiin.Carlos Ghosn nousi Nissanin toimitusjohtajaksi vuonna 2001 ja Renaultin pääjohtajaksi vuonna 2005. Vuonna 2008 hän sai japanilaisfirman hallituksen puheenjohtajan, pääjohtajan ja toimitusjohtajan tittelit. Renaultin hallituksen puheenjohtajuus koitti 2009.Yhdistymisaikeet olivat liikaa?Erikoisen yritysjärjestelyn ja lukuisien eri positioiden siirtäminen yhdelle seuraajalle olisi mahdoton tehtävä, joten 64-vuotiaan Carlos Ghosnin kerrottiin viimeistelevän suunnitelmaa Renaultin ja Nissanin yhdistymisestä. Huhujen mukaan fuusio oli määrä toteuttaa jo tulevien kuukausien aikana.Matkassa oli yksi ongelma. Ghosnin johdolla Nissan kukoisti ehkä vähän liikaakin. Renaultin pelastama japanilaismerkki on sittemmin kasvanut ranskalaismerkkiä. Silti Ranskalaiset omistavat japanilaisista 44 prosenttia, kun Nissanilla on yhä vain 15 prosenttia Renaultin äänettömiä osakkeita.Ranskalaisten yhdistymisaikeet eivät kuulostaneet Japanissa niin houkuttelevilta. Ja kun Ghosnin lentokone laskeutui Hanedan lentokentälle maanantaina, odottivat häntä vastassa Tokion syyttäjät.Ghosnia pidetään pidätettynä epäiltynä ilmoittamatta jätetyistä palkoista ja Nissanin omaisuuden käytöstä henkilökohtaisiin tarpeisiin. BBC:n mukaan Ghosn olisi jättänyt ilmoittamatta vuosien 2011–2016 välisenä aikana palkkojaan 38 miljoonan euron edestä. Nissanin mukaan veropetokset ilmiantoi yhtiön sisäinen lähde.Suolaa Ghosnin haavoille kaatoi Nissanin toimitusjohtaja Hiroto Saikawa, joka peri pestinsä Ghosnilta huhtikuussa 2017. Bloombergin mukaan Saikawa syytti Ghosnia vallan keskittämisestä yhteen henkilöön, ja pohti oliko tämä enemmänkin tyranni kuin karismaattinen johtaja.Mitä seuraavaksi?Torstaina Nissanin hallitus päätti irtisanoa Carlos Ghosnin hallituksen puheenjohtajan tehtävästä. Automotive Newsin saamien lähteiden mukaan Renaultin hallitus pyysi Nissania viivästyttämään eropäätöstä.Ranskalaiset eivät näytä olevan pidätyksestä muutenkaan mielissään. Ranskalaisyrityksen hallitus jopa julkaisi tiedotteen, jonka mukaan se "ei voi kommentoida todisteista, joita on ilmeisesti kerätty Ghosnia vastaan Nissanin toimesta". Renault kertoo "väliaikaisesti toimintakyvyttömäksi" tehdyn Ghosnin jatkavan hallituksen puheenjohtajana ja pääjohtajana, mutta operatiivinen johtaja Thierry Bollore vastaa hänen tehtävistään väliaikaisesti.Toistaiseksi Carlos Ghosn on vasta syytteessä. Vaikka syyte raukeaisikin, lienee hänen upea uransa ainakin Nissanilla ohitse. Oli Ghosn tehnyt laittomuuksia tai ei, se saattaa riittää japanilaisia estämään epäsuotuisa yrityskauppa. Nousiko menestys päähän ja kävikö ahneus lopulta Ghosnin kohtaloksi, vai onnistuivatko Japanilaiset mustamaalaamalla aiheuttamaan perinteisen vallankaappauksen?Lopputuloksen kannalta sillä ei taida olla väliä: Ghosn ei enää hallitse NissaniaLähteitä: https://bloomberg.com/opinion/articles/2018-11-21/renault-and-nissan-lurch-toward-war https://jalopnik.com/was-carlos-ghosn-whacked-1830569053 https://asia.nikkei.com/Business/Nissan-s-Ghosn-crisis/Carlos-Ghosn-was-planning-Nissan-Renault-merger-before-arrest https://autonews.com/article/20181122/COPY01/311229962/nissan-board-votes-to-oust-ghosn-as-chairman-report-says?Teksti: Lauri Ahtiainen, kuva: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen