Ajoneuvot | Koeajo | 30.9.2019

Koeajo: Valtakunnassa kaikki hyvin – Nissan Qashqai

DIG-T 160 DCT Tekna

Edullisin automaattivaihteinen Nissan Qashqai on samalla astetta tehokkaampi. Hyvää: voimalinjan vaivattomuus. Huonoa: moottoriversion hintaloikka.

Jaa artikkeli

– Säkin olet varmasti tehnyt Qashqai-koeajon joskus?

Hartiat painuvat alas, kiinni jäin. Nissan Qashqai ei ole helppo aihe, sillä autosta on kirjoitettu viime vuosina paljon sen suuren suosion vuoksi. Samalla automalli on monessa suhteessa erittäin keskiarvoinen, sillä se on suurelta osin määritellyt edustamansa katumaasturiluokan.

Nissan Qashqai

Toisen mallipolven kääntyessä kohti ehtootaan mallistossa on tapahtunut kuitenkin merkittävä voimalinjojen päivitys. Suosiotaan kasvattavien automaattivaihteistojen hinnat alkaen -versio on nyt Nissan Qashqai DIG-T 160 DCT. Edullisimmillaan voimalinjaan pääsee käsiksi 30 340 eurolla. Hintaero 140 hevosvoiman perusmalleihin muodostuu yllättävän suureksi johtuen 160 hevosvoiman moottoriversion yli 4 000 euron hintaerosta.

Tutut ainekset oikein paistettuna

Mallimerkinnän takaa löytyy Mercedes-Benzin ja Renaultin malleista tuttu yhteistyössä kehitelty 1,3-litrainen turboahdettu nelisylinterinen bensiinimoottori. Moottori on tullut tutuksi erityisesti Mercedeksen kompaktimalleissa, mutta myös Renault-Nissan-allianssin parissa. 140 hevosvoiman perusmallin lisäksi tarjolla on 160 hevosvoiman versio, joka on valittavissa manuaalivaihteiston lisäksi seitsemänvaihteisella kaksoiskytkinautomaatilla.

Nissan Qashqai

Verrattuna Qashqaissa aiemmin tavattuihin portaattomiin CVT-automaatteihin ero on kuin yöllä ja päivällä. Kaksoiskytkinvaihteisto toimii huomaamattoman hyvin arkiajon eri tilanteissa parkkipaikoilta moottoriteille. Nissanin voimalinjatoteutus tuntuu jopa päihittävän samojen ainesten ympärille rakennetun Renault-version, mutta allianssi kehittänee lopputulosta kaiken aikaa.

Nissan Qashqai

Moottorityypille tuttuun tapaan ilmoitettu 160 hevosvoimaa tuntuu yläkanttiin arvioidulta, mutta jalkoihin ei tarvitse jäädä. Qashqai suoriutuu 0–100 km/h kiihdytyksestä automaattivaihteistolla 9,9 sekunnissa, sekunnin manuaaliversiota hitaammin. Sekalaisessa ajossa toteutunut polttoaineen kulutus oli myös lähellä valmistajan ilmoittamaa WLTP-yhdistettyä kulutusta, eli noin 7 litraa per 100 kilometriä.

Uusi resepti, sama maku

Muuten Qashqain maailmassa asiat ovat ennallaan. Perinteinen mittaristo on selkeä ja tietoviihdejärjestelmän käyttö sujuu useimmiten ilman hankaluuksia. 360°-ympäristökamera on ahtaissa paikoissa iso apu.

Matkustamossa tilat ovat tutut, mutta panoraamalasikatto tuo lisää avaruuden tuntua valollaan. Kohtuullisen voimakkaasti muotoillut istuimet edustavat hyvää perustasoa. 430 litran tavaratilan käytettävyyttä parantaa mahdollisuus tilan jakamiseen.

Nähtäväksi jää, miten Nissan uudistaa segmenttisuosikkia seuraavalla kierroksella. Toisen polven Qashqai on kuitenkin kestänyt aikaa tasaisten päivitysten ansiosta hyvin.

Jaa artikkeli

Keskustelu