30.9.2019 Ajoneuvot Koeajo: Valtakunnassa kaikki hyvin – Nissan Qashqai Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Edullisin automaattivaihteinen Nissan Qashqai on samalla astetta tehokkaampi. Hyvää: voimalinjan vaivattomuus. Huonoa: moottoriversion hintaloikka. – Säkin olet varmasti tehnyt Qashqai-koeajon joskus?Hartiat painuvat alas, kiinni jäin. Nissan Qashqai ei ole helppo aihe, sillä autosta on kirjoitettu viime vuosina paljon sen suuren suosion vuoksi. Samalla automalli on monessa suhteessa erittäin keskiarvoinen, sillä se on suurelta osin määritellyt edustamansa katumaasturiluokan.Toisen mallipolven kääntyessä kohti ehtootaan mallistossa on tapahtunut kuitenkin merkittävä voimalinjojen päivitys. Suosiotaan kasvattavien automaattivaihteistojen hinnat alkaen -versio on nyt Nissan Qashqai DIG-T 160 DCT. Edullisimmillaan voimalinjaan pääsee käsiksi 30 340 eurolla. Hintaero 140 hevosvoiman perusmalleihin muodostuu yllättävän suureksi johtuen 160 hevosvoiman moottoriversion yli 4 000 euron hintaerosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTutut ainekset oikein paistettunaMallimerkinnän takaa löytyy Mercedes-Benzin ja Renaultin malleista tuttu yhteistyössä kehitelty 1,3-litrainen turboahdettu nelisylinterinen bensiinimoottori. Moottori on tullut tutuksi erityisesti Mercedeksen kompaktimalleissa, mutta myös Renault-Nissan-allianssin parissa. 140 hevosvoiman perusmallin lisäksi tarjolla on 160 hevosvoiman versio, joka on valittavissa manuaalivaihteiston lisäksi seitsemänvaihteisella kaksoiskytkinautomaatilla.Verrattuna Qashqaissa aiemmin tavattuihin portaattomiin CVT-automaatteihin ero on kuin yöllä ja päivällä. Kaksoiskytkinvaihteisto toimii huomaamattoman hyvin arkiajon eri tilanteissa parkkipaikoilta moottoriteille. Nissanin voimalinjatoteutus tuntuu jopa päihittävän samojen ainesten ympärille rakennetun Renault-version, mutta allianssi kehittänee lopputulosta kaiken aikaa.Moottorityypille tuttuun tapaan ilmoitettu 160 hevosvoimaa tuntuu yläkanttiin arvioidulta, mutta jalkoihin ei tarvitse jäädä. Qashqai suoriutuu 0–100 km/h kiihdytyksestä automaattivaihteistolla 9,9 sekunnissa, sekunnin manuaaliversiota hitaammin. Sekalaisessa ajossa toteutunut polttoaineen kulutus oli myös lähellä valmistajan ilmoittamaa WLTP-yhdistettyä kulutusta, eli noin 7 litraa per 100 kilometriä.Uusi resepti, sama makuMuuten Qashqain maailmassa asiat ovat ennallaan. Perinteinen mittaristo on selkeä ja tietoviihdejärjestelmän käyttö sujuu useimmiten ilman hankaluuksia. 360°-ympäristökamera on ahtaissa paikoissa iso apu. Matkustamossa tilat ovat tutut, mutta panoraamalasikatto tuo lisää avaruuden tuntua valollaan. Kohtuullisen voimakkaasti muotoillut istuimet edustavat hyvää perustasoa. 430 litran tavaratilan käytettävyyttä parantaa mahdollisuus tilan jakamiseen. Nähtäväksi jää, miten Nissan uudistaa segmenttisuosikkia seuraavalla kierroksella. Toisen polven Qashqai on kuitenkin kestänyt aikaa tasaisten päivitysten ansiosta hyvin.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen Nissan Qashqai DIG-T 160 DCT Tekna Hinta alkaen 33 151 € Koeajetun auton hinta varusteineen 33 151 € Moottori Bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 117 kW (160 hv), 5500 r/min Vääntö 270 Nm (1600–3500 r/min) Vääntö 270 Nm (1600–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,2 (yhd.) CO2-päästöt 161 g/km Mitat pituus 4394 mm, leveys 1806 mm, korkeus 1590 mm, akseliväli 2646 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 695 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 8.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: onko tämä muka Rovaniemi? 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä