19.1.2019 Ajoneuvot Koeajo: sähäkämpi suosikki – Nissan Qashqai DIG-T 140 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomen myydyin auto Nissan Qashqai sai odotetun piristysruiskeen uuden bensiinimoottorin myötä. Hyvää: parantuneet moottorin ominaisuudet, tilat, kojelaudan ergonomia. Huonoa: tahmea ohjaus. On huvittavaa, miten tavat ja tottumukset ohjaavat kehon sekä aistien toimintaa. Huomaan vaihtavani heti ensimmäisessä kadunkulmassa vaistomaisesti ykkösvaihteelle, vaikka auto on liikkeessä – koska alla on Nissan Qashqai, moottorihan ei jaksaisi muuten vetää! Sitten mieleen muistuu koeajon ydinaihe. Vuonna 2014 esitelty toisen sukupolven Qashqai, joka viime vuonna yleni Suomen myydyimmäksi autoksi usean vuoden hopeatilojen jälkeen, sai mallikaarensa loppuvaiheessa uuden bensiinimoottorin jyhkeän konepeltinsä alle. Annetaanpa siis katumaasturille uusi mahdollisuus. Seuraavassa kulmauksessa jätän kakkosvaihteen sisään, ja toden totta, kone ei kangistu vaan vetää vahvasti. Hetken päästä pesässä on jo kolmonen, eikä protesteja ilmene. Ihan kuin toinen auto, mumisen itsekseni. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kahden koneen korvaaja Uusi 1,3-litrainen ahdettu bensakone korvasi Qashqai-mallistossa aiemman 1,2-litraisen ja 115-hevosvoimaisen voimanlähteen. Se tuli tunnetuksi poikkeuksellisen ohuesta alaväännöstään: turboahtimesta huolimatta kone heräsi kunnolla eloon vasta korkeammilla kierroksilla, mikä lisäsi vaihtamistarvetta ja teki ajamisesta etenkin mäkisemmillä teillä takkuista. Uudesta moottorista on kaupan kaksi tehoversiota, nyt koeajettu 140-hevosvoimainen sekä reilun tonnin kalliimpi 160 hevosvoimaa tarjoava painos. Jälkimmäisen henkinen edeltäjä oli puolestaan 1,6 litran ja 163 hevosvoiman kone, joka sekin siirtyi Qashqain osalta historian lehdille. Uusi moottori esiintyy paitsi Qashqain sisarmalli Renault Kadjarissa, myös Mercedes-Benzin A- ja B-sarjoissa. Mersuihin tarjottavat kolme tehovariaatiota, 109, 136 ja 163 hv, tosin poikkeavat hieman Nissan-Renault -allianssin vastaavista. Luonteen muuttajana Koeajo jatkuu talvisella maantiellä, jonka liikennevirran 60–80 km/h aaltoilussa vauhti vaihtuu kuutosvaihteellakin vilkkaasti. Vanhalla koneella piti vastaavassa tilanteessa hamuta ainakin kahta pykälää pienempää pesään, eikä kiihtyvyydessä siltikään ollut tällaista tempoa. Nyt Qashqaita voi ajella kuin mitä tahansa muuta bensaturboa ikään. Kun mallin kenties suurin yksittäinen moite on tämän myötä selätetty, kansansuosikin runsaista tiloista ja huippuselkeästä ergonomiasta osaa nauttia entistä vapautuneemmin. Mikään ajonautinnon ylistys ei Qashqai tahmeine ohjauksineen edelleenkään ole, mutta alustan puolesta kulku on vakaata, ja auto tarjoaa muutenkin rehellisen ja turhaa hienostelua välttävän vaikutelman. Isoon markkinakakkuun Qashqain kokema piristysruiske koskettaa aika montaa uuden auton hankintaa miettivää suomalaista, sillä esimerkiksi viime vuonna rekisteröidyistä 5 540 Qashqaista peräti 4 818 oli 1,2-litraisia. Alakierrosten voimavajetta tosin tasoitti Suomessa kaiken aikaa yleistyvä automaattivaihteisto, jonka valitsi 3 229 pikkumoottorisen Qashqain ostajaa. Nähtäväksi jää miten kansanmaasturin suosioon vaikuttaa se, ettei uuteen 140-heppaiseen ole saatavilla lainkaan automaattia. Aiemman portaattoman vaihteiston sijaan kaksoiskytkinlaatikoksi muuttunut automaatti on vastedes tarjolla vain 160 hevosvoiman moottorin yhteyteen. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lisätietoja: www.nissan.fi/qashqai Nissan Qashqai DIG-T 140 N-Connecta 2WD 6M/T Hinta alkaen 28 620 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 256 € Moottori Bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 103 kW (140 hv), 5000 r/min Vääntö 240 Nm (1600–3500 r/min) Vääntö 240 Nm (1600–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,5 s Huippunopeus 193 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 161 g/km Mitat pituus 4394 mm, leveys 1806 mm, korkeus 1590 mm, akseliväli 2646 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1 300/687 kg. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt