19.1.2019 Ajoneuvot Koeajo: sähäkämpi suosikki – Nissan Qashqai DIG-T 140 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomen myydyin auto Nissan Qashqai sai odotetun piristysruiskeen uuden bensiinimoottorin myötä. Hyvää: parantuneet moottorin ominaisuudet, tilat, kojelaudan ergonomia. Huonoa: tahmea ohjaus. On huvittavaa, miten tavat ja tottumukset ohjaavat kehon sekä aistien toimintaa. Huomaan vaihtavani heti ensimmäisessä kadunkulmassa vaistomaisesti ykkösvaihteelle, vaikka auto on liikkeessä – koska alla on Nissan Qashqai, moottorihan ei jaksaisi muuten vetää!Sitten mieleen muistuu koeajon ydinaihe. Vuonna 2014 esitelty toisen sukupolven Qashqai, joka viime vuonna yleni Suomen myydyimmäksi autoksi usean vuoden hopeatilojen jälkeen, sai mallikaarensa loppuvaiheessa uuden bensiinimoottorin jyhkeän konepeltinsä alle.Annetaanpa siis katumaasturille uusi mahdollisuus. Seuraavassa kulmauksessa jätän kakkosvaihteen sisään, ja toden totta, kone ei kangistu vaan vetää vahvasti. Hetken päästä pesässä on jo kolmonen, eikä protesteja ilmene. Ihan kuin toinen auto, mumisen itsekseni.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKahden koneen korvaajaUusi 1,3-litrainen ahdettu bensakone korvasi Qashqai-mallistossa aiemman 1,2-litraisen ja 115-hevosvoimaisen voimanlähteen. Se tuli tunnetuksi poikkeuksellisen ohuesta alaväännöstään: turboahtimesta huolimatta kone heräsi kunnolla eloon vasta korkeammilla kierroksilla, mikä lisäsi vaihtamistarvetta ja teki ajamisesta etenkin mäkisemmillä teillä takkuista.Uudesta moottorista on kaupan kaksi tehoversiota, nyt koeajettu 140-hevosvoimainen sekä reilun tonnin kalliimpi 160 hevosvoimaa tarjoava painos. Jälkimmäisen henkinen edeltäjä oli puolestaan 1,6 litran ja 163 hevosvoiman kone, joka sekin siirtyi Qashqain osalta historian lehdille.Uusi moottori esiintyy paitsi Qashqain sisarmalli Renault Kadjarissa, myös Mercedes-Benzin A- ja B-sarjoissa. Mersuihin tarjottavat kolme tehovariaatiota, 109, 136 ja 163 hv, tosin poikkeavat hieman Nissan-Renault -allianssin vastaavista.Luonteen muuttajanaKoeajo jatkuu talvisella maantiellä, jonka liikennevirran 60–80 km/h aaltoilussa vauhti vaihtuu kuutosvaihteellakin vilkkaasti. Vanhalla koneella piti vastaavassa tilanteessa hamuta ainakin kahta pykälää pienempää pesään, eikä kiihtyvyydessä siltikään ollut tällaista tempoa. Nyt Qashqaita voi ajella kuin mitä tahansa muuta bensaturboa ikään.Kun mallin kenties suurin yksittäinen moite on tämän myötä selätetty, kansansuosikin runsaista tiloista ja huippuselkeästä ergonomiasta osaa nauttia entistä vapautuneemmin. Mikään ajonautinnon ylistys ei Qashqai tahmeine ohjauksineen edelleenkään ole, mutta alustan puolesta kulku on vakaata, ja auto tarjoaa muutenkin rehellisen ja turhaa hienostelua välttävän vaikutelman. Isoon markkinakakkuunQashqain kokema piristysruiske koskettaa aika montaa uuden auton hankintaa miettivää suomalaista, sillä esimerkiksi viime vuonna rekisteröidyistä 5 540 Qashqaista peräti 4 818 oli 1,2-litraisia. Alakierrosten voimavajetta tosin tasoitti Suomessa kaiken aikaa yleistyvä automaattivaihteisto, jonka valitsi 3 229 pikkumoottorisen Qashqain ostajaa.Nähtäväksi jää miten kansanmaasturin suosioon vaikuttaa se, ettei uuteen 140-heppaiseen ole saatavilla lainkaan automaattia. Aiemman portaattoman vaihteiston sijaan kaksoiskytkinlaatikoksi muuttunut automaatti on vastedes tarjolla vain 160 hevosvoiman moottorin yhteyteen.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.nissan.fi/qashqai Nissan Qashqai DIG-T 140 N-Connecta 2WD 6M/T Hinta alkaen 28 620 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 256 € Moottori Bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 103 kW (140 hv), 5000 r/min Vääntö 240 Nm (1600–3500 r/min) Vääntö 240 Nm (1600–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,5 s Huippunopeus 193 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 161 g/km Mitat pituus 4394 mm, leveys 1806 mm, korkeus 1590 mm, akseliväli 2646 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1 300/687 kg. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?