19.1.2019 Ajoneuvot Koeajo: sähäkämpi suosikki – Nissan Qashqai DIG-T 140 Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Suomen myydyin auto Nissan Qashqai sai odotetun piristysruiskeen uuden bensiinimoottorin myötä. Hyvää: parantuneet moottorin ominaisuudet, tilat, kojelaudan ergonomia. Huonoa: tahmea ohjaus. On huvittavaa, miten tavat ja tottumukset ohjaavat kehon sekä aistien toimintaa. Huomaan vaihtavani heti ensimmäisessä kadunkulmassa vaistomaisesti ykkösvaihteelle, vaikka auto on liikkeessä – koska alla on Nissan Qashqai, moottorihan ei jaksaisi muuten vetää! Sitten mieleen muistuu koeajon ydinaihe. Vuonna 2014 esitelty toisen sukupolven Qashqai, joka viime vuonna yleni Suomen myydyimmäksi autoksi usean vuoden hopeatilojen jälkeen, sai mallikaarensa loppuvaiheessa uuden bensiinimoottorin jyhkeän konepeltinsä alle. Annetaanpa siis katumaasturille uusi mahdollisuus. Seuraavassa kulmauksessa jätän kakkosvaihteen sisään, ja toden totta, kone ei kangistu vaan vetää vahvasti. Hetken päästä pesässä on jo kolmonen, eikä protesteja ilmene. Ihan kuin toinen auto, mumisen itsekseni. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kahden koneen korvaaja Uusi 1,3-litrainen ahdettu bensakone korvasi Qashqai-mallistossa aiemman 1,2-litraisen ja 115-hevosvoimaisen voimanlähteen. Se tuli tunnetuksi poikkeuksellisen ohuesta alaväännöstään: turboahtimesta huolimatta kone heräsi kunnolla eloon vasta korkeammilla kierroksilla, mikä lisäsi vaihtamistarvetta ja teki ajamisesta etenkin mäkisemmillä teillä takkuista. Uudesta moottorista on kaupan kaksi tehoversiota, nyt koeajettu 140-hevosvoimainen sekä reilun tonnin kalliimpi 160 hevosvoimaa tarjoava painos. Jälkimmäisen henkinen edeltäjä oli puolestaan 1,6 litran ja 163 hevosvoiman kone, joka sekin siirtyi Qashqain osalta historian lehdille. Uusi moottori esiintyy paitsi Qashqain sisarmalli Renault Kadjarissa, myös Mercedes-Benzin A- ja B-sarjoissa. Mersuihin tarjottavat kolme tehovariaatiota, 109, 136 ja 163 hv, tosin poikkeavat hieman Nissan-Renault -allianssin vastaavista. Luonteen muuttajana Koeajo jatkuu talvisella maantiellä, jonka liikennevirran 60–80 km/h aaltoilussa vauhti vaihtuu kuutosvaihteellakin vilkkaasti. Vanhalla koneella piti vastaavassa tilanteessa hamuta ainakin kahta pykälää pienempää pesään, eikä kiihtyvyydessä siltikään ollut tällaista tempoa. Nyt Qashqaita voi ajella kuin mitä tahansa muuta bensaturboa ikään. Kun mallin kenties suurin yksittäinen moite on tämän myötä selätetty, kansansuosikin runsaista tiloista ja huippuselkeästä ergonomiasta osaa nauttia entistä vapautuneemmin. Mikään ajonautinnon ylistys ei Qashqai tahmeine ohjauksineen edelleenkään ole, mutta alustan puolesta kulku on vakaata, ja auto tarjoaa muutenkin rehellisen ja turhaa hienostelua välttävän vaikutelman. Isoon markkinakakkuun Qashqain kokema piristysruiske koskettaa aika montaa uuden auton hankintaa miettivää suomalaista, sillä esimerkiksi viime vuonna rekisteröidyistä 5 540 Qashqaista peräti 4 818 oli 1,2-litraisia. Alakierrosten voimavajetta tosin tasoitti Suomessa kaiken aikaa yleistyvä automaattivaihteisto, jonka valitsi 3 229 pikkumoottorisen Qashqain ostajaa. Nähtäväksi jää miten kansanmaasturin suosioon vaikuttaa se, ettei uuteen 140-heppaiseen ole saatavilla lainkaan automaattia. Aiemman portaattoman vaihteiston sijaan kaksoiskytkinlaatikoksi muuttunut automaatti on vastedes tarjolla vain 160 hevosvoiman moottorin yhteyteen. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lisätietoja: www.nissan.fi/qashqai Nissan Qashqai DIG-T 140 N-Connecta 2WD 6M/T Hinta alkaen 28 620 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 256 € Moottori Bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 103 kW (140 hv), 5000 r/min Vääntö 240 Nm (1600–3500 r/min) Vääntö 240 Nm (1600–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,5 s Huippunopeus 193 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 161 g/km Mitat pituus 4394 mm, leveys 1806 mm, korkeus 1590 mm, akseliväli 2646 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1 300/687 kg. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.11.2025 Koeajo Koeajo: Kia EV4 on Eurooppaan suunnattu hatchback tutuilla kyvyillä 14.11.2025 Ajoneuvot Audin ensiesiintyminen autourheilun kuninkuusluokassa lähestyy – R26 Concept näyttää Audin tulevan F1-identiteetin 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 12.11.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Van – noin 170 pizzalaatikon sähköpaku 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 14.11.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: keväällä 1949 oman auton sai valita näiden 24 sallitun mallin joukosta - jos vain sattui saamaan autolle ostoluvan 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 13.11.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Škoda Elroqin näyttö kerää kehuja, mutta kahvimuki ja kännykkä tappelevat elintilasta 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista