13.11.2020 Ajoneuvot Uusi tuleva Nissan Qashqai luopuu dieselistä – syynä e-Power Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuleva Nissan Qashqai luopuu dieselistä tehden tilaa uudelle e-Power voimalinjalle. Saimme valmistajalta ensimmäiset paljastukset tulevasta mallista. Pian esiteltävä täysin uusi ja tuleva Nissan Qashqai luopuu dieselistä uuden voimalinjan vuoksi. Saimme valmistajalta ensimmäiset tiedot tulevasta automallista pääosin perusrakenteen ja voimalinjan osalta. Yhtiön CMF-C-perusrakenteelle pohjautuva täysin uusi Nissan Qashqai tulee olemaan valmistajalleen äärimmäisen tärkeä malli.Tästä viestii jo historiakin. Vuonna 2007 ensiesitelty ensimmäinen Qashai myi heti ensimmäisenä vuotenaan yli 100 000 autoa ja tämä vuositahti tuplattiin kymmennessä vuodessa. Matkalla ehdittiin toki julkaista toinen sukupolvi vuonna 2013.Julkaisunsa jälkeen Qashqaita on myyty Euroopassa yli 3 miljoonaa ja maailmanlaajuisesti yli 5 miljoonaa kappaletta. Kolmannen sukupolven luvataan tukeutuvan vanhoihin vahvuuksiin. Nissan mainostaa Qashqaita käytännöllistä tekniikkaa omaavana juuri oikean kokoisena autona. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuleva Nissan Qashqai luopuu dieselistäUusi voimalinja, jonka takia tuleva Nissan Qashqai luopuu dieselistä, on sarjahybridivoimalinja e-Power. Siinä polttomoottori ei koskaan pyöritä renkaita, vaan toimii tarvittaessa generaattorina luoden energiaa sähkömoottoria varten tai täytteeksi akustoon. Nissan Qashqai e-Power on aina etuvetoinen ja järjestelmän huipputeho on 188 hevosvoimaa. Polttomoottorin avulla toimintamatka riittää aina 600 - 700 kilometrin matkoihin asti kuten tavallisestikin polttomoottoriautoissa. Akuston kokoa tai sähköistä toimintamatkaa Nissan ei suostunut vielä paljastamaan. Nämä ovat tietenkin äärimmäisen olennaisia asioita kokonaisuuden arvioimiseksi. Tuo kiistatta kiinnostavin kokonaisuus ei kuitenkaan jää ainoaksi voimalinjaksi. Perinteinen polttomoottorivaihtoehto tarjotaan kevythybridin muodossa 1,3-litraisella turbomoottorilla. Tästä tulee kaksi eri tehoversiota, kaksi eri vaihteistovaihtoehtoa sekä myös mahdollisuus nelivetoisuuteen.Perusmallina tulee toimimaan 138-hevosvoimainen etuvetomalli käsivalintaisella vaihteistolla, mutta myös CVT-variaattoriautomaattivaihteisto on valittavissa. Tehokkaampi versio tuottaa 155 hevosvoimaa. Tämä on etuvetoisena manuaalivaihteinen ja nelivetoisena varustettu CVT-automaattivaihteistolla.Tuo CVT-lyhenteellä tunnettu variaattorivaihteisto on mielenkiintoinen valinta. Nissan ehti jo kertaalleen hylätä sen Qashqain siirryttyä kaksoiskytkinvaihteistoon, mutta nyt palataan tavallaan takaisin. Tulevassa Qashqaissa sen kerrotaan välttävän kuminauhamaisuus käyttämällä kiihdytyksissä pykäliä, jotta se tuntuisi enemmän perinteiseltä vaihteistolta. Kaupunkinopeuksissa ja -pyörittelyssä sen portaattomuutta voidaan kuitenkin hyödyntää pitämään moottorin kierrokset tasaisena ja voimanlähde huomaamattomana. Vasta koeajo kertoo kuinka tavoitteessa on onnistuttu.Keventämällä lisää massaaUusi CMF-C-perusrakenne on jo nähty Yhdysvalloissa isommassa Nissan Roguessa ja nyt se saadaan Eurooppaan uuden Qashqain myötä. Nissan lupailee uuden perusrakenteen mahdollistavan entistä tehokkaampaa tilankäyttöä. Auton ulkomitat ovat kasvaneet hienoisesti, mutta sisätilojen puolella luvataan suhteessa suurempia saavutuksia. Pituutta on tullut lisää 35 millimetriä ja leveyttä 32 millimetriä. Tämän luvataan näkyvän reilumpina takatiloina, osin myös 20 millimetriä kasvaneen akselivälin myötä, ja esimerkiksi tavaratila vetää noin 50 litraa aiempaa enemmän.Liimaliitoksia ja suurlujuusteräksiä on hyödynnetty korin jäykistämiseksi, josta on apua niin kolariturvallisuuden, ajettavuuden kuin mukavuudenkin saralla. Takaluukku on muovikomposiittia ja ovet sekä konepelti alumiinia painonsäästösyistä. Tuo massa on palannut autoon lisättynä äänieristyksenä ja kevythybridijärjestelmän tuomana lisäpainona, joten vaaka näyttää itse asiassa aiempaa korkeampia kokonaislukemia.Turvallisuuteen ja mukavuuteen liittyen myös muutama vuosi takaperin Qashqaihin tuotu Nissan Pro Pilot on kehittynyt eteenpäin. Esimerkiksi jos kuolleeseen kulmaan on jäänyt auto jota kuljettaja ei ole huomannut ja kuljettaja lähtee vaihtamaan kaistaa, auto puuttuu automaattisesti jarruilla ja ohjaamalla palauttaen auton kaistalle. Koko Pro Pilot -järjestelmän luvataan toimivan aiempaa pehmeämmin ja sulavammin. Uudessa Qashqaissa on myös kaikkien trendien mukaisesti vakiovarusteena led-ajovalot ja kalliimpiin versioihin tulee saamaan myös 12-alueeseen jakautuvat matriisi-led-ajovalot.Nissan on ollut viime aikoina näkyvillä lähinnä ikävässä valossa jo vuosia jatkuneen pääjohtajaskandaalin ja sittemmin monien muiden, kuten koronapendemian aiheuttamien, ongelmien myötä. Nyt näyttäisi vihdoin olevan valoa tunnelin päässä ja Nissanin sisällä ollaan selvästi innostuneita. Täyssähköauto Ariya on jo julkistettu, nyt nähdään Qashqai ja lisääkin lupaillaan muutamien kuukausien sisällä.Kuvat ja lähde: Nissan Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?