13.11.2020 Ajoneuvot Uusi tuleva Nissan Qashqai luopuu dieselistä – syynä e-Power Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuleva Nissan Qashqai luopuu dieselistä tehden tilaa uudelle e-Power voimalinjalle. Saimme valmistajalta ensimmäiset paljastukset tulevasta mallista. Pian esiteltävä täysin uusi ja tuleva Nissan Qashqai luopuu dieselistä uuden voimalinjan vuoksi. Saimme valmistajalta ensimmäiset tiedot tulevasta automallista pääosin perusrakenteen ja voimalinjan osalta. Yhtiön CMF-C-perusrakenteelle pohjautuva täysin uusi Nissan Qashqai tulee olemaan valmistajalleen äärimmäisen tärkeä malli.Tästä viestii jo historiakin. Vuonna 2007 ensiesitelty ensimmäinen Qashai myi heti ensimmäisenä vuotenaan yli 100 000 autoa ja tämä vuositahti tuplattiin kymmennessä vuodessa. Matkalla ehdittiin toki julkaista toinen sukupolvi vuonna 2013.Julkaisunsa jälkeen Qashqaita on myyty Euroopassa yli 3 miljoonaa ja maailmanlaajuisesti yli 5 miljoonaa kappaletta. Kolmannen sukupolven luvataan tukeutuvan vanhoihin vahvuuksiin. Nissan mainostaa Qashqaita käytännöllistä tekniikkaa omaavana juuri oikean kokoisena autona. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuleva Nissan Qashqai luopuu dieselistäUusi voimalinja, jonka takia tuleva Nissan Qashqai luopuu dieselistä, on sarjahybridivoimalinja e-Power. Siinä polttomoottori ei koskaan pyöritä renkaita, vaan toimii tarvittaessa generaattorina luoden energiaa sähkömoottoria varten tai täytteeksi akustoon. Nissan Qashqai e-Power on aina etuvetoinen ja järjestelmän huipputeho on 188 hevosvoimaa. Polttomoottorin avulla toimintamatka riittää aina 600 - 700 kilometrin matkoihin asti kuten tavallisestikin polttomoottoriautoissa. Akuston kokoa tai sähköistä toimintamatkaa Nissan ei suostunut vielä paljastamaan. Nämä ovat tietenkin äärimmäisen olennaisia asioita kokonaisuuden arvioimiseksi. Tuo kiistatta kiinnostavin kokonaisuus ei kuitenkaan jää ainoaksi voimalinjaksi. Perinteinen polttomoottorivaihtoehto tarjotaan kevythybridin muodossa 1,3-litraisella turbomoottorilla. Tästä tulee kaksi eri tehoversiota, kaksi eri vaihteistovaihtoehtoa sekä myös mahdollisuus nelivetoisuuteen.Perusmallina tulee toimimaan 138-hevosvoimainen etuvetomalli käsivalintaisella vaihteistolla, mutta myös CVT-variaattoriautomaattivaihteisto on valittavissa. Tehokkaampi versio tuottaa 155 hevosvoimaa. Tämä on etuvetoisena manuaalivaihteinen ja nelivetoisena varustettu CVT-automaattivaihteistolla.Tuo CVT-lyhenteellä tunnettu variaattorivaihteisto on mielenkiintoinen valinta. Nissan ehti jo kertaalleen hylätä sen Qashqain siirryttyä kaksoiskytkinvaihteistoon, mutta nyt palataan tavallaan takaisin. Tulevassa Qashqaissa sen kerrotaan välttävän kuminauhamaisuus käyttämällä kiihdytyksissä pykäliä, jotta se tuntuisi enemmän perinteiseltä vaihteistolta. Kaupunkinopeuksissa ja -pyörittelyssä sen portaattomuutta voidaan kuitenkin hyödyntää pitämään moottorin kierrokset tasaisena ja voimanlähde huomaamattomana. Vasta koeajo kertoo kuinka tavoitteessa on onnistuttu.Keventämällä lisää massaaUusi CMF-C-perusrakenne on jo nähty Yhdysvalloissa isommassa Nissan Roguessa ja nyt se saadaan Eurooppaan uuden Qashqain myötä. Nissan lupailee uuden perusrakenteen mahdollistavan entistä tehokkaampaa tilankäyttöä. Auton ulkomitat ovat kasvaneet hienoisesti, mutta sisätilojen puolella luvataan suhteessa suurempia saavutuksia. Pituutta on tullut lisää 35 millimetriä ja leveyttä 32 millimetriä. Tämän luvataan näkyvän reilumpina takatiloina, osin myös 20 millimetriä kasvaneen akselivälin myötä, ja esimerkiksi tavaratila vetää noin 50 litraa aiempaa enemmän.Liimaliitoksia ja suurlujuusteräksiä on hyödynnetty korin jäykistämiseksi, josta on apua niin kolariturvallisuuden, ajettavuuden kuin mukavuudenkin saralla. Takaluukku on muovikomposiittia ja ovet sekä konepelti alumiinia painonsäästösyistä. Tuo massa on palannut autoon lisättynä äänieristyksenä ja kevythybridijärjestelmän tuomana lisäpainona, joten vaaka näyttää itse asiassa aiempaa korkeampia kokonaislukemia.Turvallisuuteen ja mukavuuteen liittyen myös muutama vuosi takaperin Qashqaihin tuotu Nissan Pro Pilot on kehittynyt eteenpäin. Esimerkiksi jos kuolleeseen kulmaan on jäänyt auto jota kuljettaja ei ole huomannut ja kuljettaja lähtee vaihtamaan kaistaa, auto puuttuu automaattisesti jarruilla ja ohjaamalla palauttaen auton kaistalle. Koko Pro Pilot -järjestelmän luvataan toimivan aiempaa pehmeämmin ja sulavammin. Uudessa Qashqaissa on myös kaikkien trendien mukaisesti vakiovarusteena led-ajovalot ja kalliimpiin versioihin tulee saamaan myös 12-alueeseen jakautuvat matriisi-led-ajovalot.Nissan on ollut viime aikoina näkyvillä lähinnä ikävässä valossa jo vuosia jatkuneen pääjohtajaskandaalin ja sittemmin monien muiden, kuten koronapendemian aiheuttamien, ongelmien myötä. Nyt näyttäisi vihdoin olevan valoa tunnelin päässä ja Nissanin sisällä ollaan selvästi innostuneita. Täyssähköauto Ariya on jo julkistettu, nyt nähdään Qashqai ja lisääkin lupaillaan muutamien kuukausien sisällä.Kuvat ja lähde: Nissan Lue lisää Kaikki artikkelit 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 13.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Arrofoil 25 Cabin - tämä ruotsalainen hydrofoilivene säästää sähkön sijasta rutkasti bensaa 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle