15.1.2021 Ajoneuvot Uusi Nissan Qashqai paljastaa voimalinjansa: e-Power ja mHEV Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Nissan Qashqai antaa vielä hetken odottaa itseään, mutta nyt sen moottoritarjonta ja oikeastaan koko voimalinja on selvillä. Uusi Nissan Qashqai nähdään varmasti vielä tämän vuoden aikana, vaikka tarkemmasta julkaisuaikataulusta ollaan vielä hiljaa. Viimeksi raportoimme sen sisätiloista ja digitaalisista uudistuksista. Saimme jo aiemmin hieman vihiä tulevan mallin perusrakenteesta ja voimalinjoista, mutta tällä kertaa avattiin tekniset tiedotkin.Pian esiteltävä täysin uusi ja tuleva Nissan Qashqai luopuu dieselistä, joka on myös Nissanin strategia suuremmassa mittakaavassa. Sitä korvaamaan tulee uusi e-Power-voimalinja, josta lisää piakkoin. Perinteiset polttomoottorivaihtoehdot päivittyvät samassa yhteydessä kevythybrideiksi, joista käytetään englanniksi lyhennettä mHEV.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyye-PowerUusi voimalinja lienee kaikkein mielenkiintoisin osa tulevaa automallia. Uusi Nissan Qashqai tulee saamaan Japanissa jo vuonna 2016 Notessa julkaistun e-Power-teknologian. Nissan kehuukin voimalinjan saaneen siellä erinomaisen vastaanoton ja nostaneen kertaheitolla Noten kaikkein myydyimmäksi autoksi.– Siksi olemme innoissamme saadessamme tuoda tämän myös Eurooppaan, sanoo Nissan Europen insinööri Adam Robertson. Kyseessä on sarjahybridivoimalinja e-Power, jossa polttomoottori ei koskaan pyöritä renkaita. Sen sijaan polttomoottori toimii generaattorina luoden energiaa akustoon, jolla sähkömoottoria pyöritetään. On tärkeää ymmärtää, että Nissan e-Power -mallien akustoa ei voi ladata ulkoisesta lähteestä. Ainoa energia tulee tankattavasta bensiinistä ja vain pyöriä pyörittävä moottori on sähkömoottori polttomoottorin sijaan. Toki sähkömoottorin ja akuston pari sallii jarrutusenergian talteenoton hyötysuhteen parantamiseksi.Hyvin pienen akuston koko on 2 kilowattituntia ja sen avulla on mahdollista liikkua noin 1-3 kilometriä polttomoottori sammutettuna. Polttomoottorin pyöriessä toimintamatka on noin 600 - 700 kilometriä, eli tavallisen polttomoottoriauton luokkaa. Nissan kuitenkin kertoo etujen olevan sähköisen ajon sallimassa yhden polkimen ajossa, nopeassa reagoinnissa, välittömästi tarjolla olevassa väännössä sekä saumattomassa kiihtyvyydessä. Asiakkaat nauttivat Nissanin mukaan esimerkiksi sähköauto Leafilla ajamisesta sen sähköisen voimalinjan osalta, joten samanlaista tunnetta haluttiin tuoda myös muilla keinoin saataville. Nissan Qashqai e-Power on aina etuvetoinen ja järjestelmän huipputeho on 140 kilowattia, joka vastaa 188 hevosvoiman lukemia. Tämä on huomattavasti enemmän kuin Japanissa myynnissä ollut 95-kilowattinen järjestelmä, jotta eurooppalaiset ostajat ovat varmasti tyytyväisiä suorituskykyyn. Järjestelmän generaattorina toimiva polttomoottori on moderni 1,5-litrainen muuttuvalla puristussuhteella (VCR) varustettu MR15 DDT. Se on valittu tähän käyttöön, koska sen avulla pystytään saavuttamaan sekä hyvä hyötysuhde normaalissa käytössä että tarvittaessa tuottamaan riittävästi tehoa hetkellisesti.Nissan lupailee, että tämä MR15-tunnuksella kulkeva polttomoottori on riittävän hiljainen kaikissa tilanteissa. – Käytimme paljon aikaa moottorin hienosäätämiseen, jotta se kuulostaa luonnolliselta. Polttomoottori lisää kierroksia lineaarisesti nopeuden mukaan. Samoin keskityimme siihen miten ja milloin moottori käynnistyy, jotta sitä ei huomaisi, sanoo Robertson.Huippunopeudesta ei ole vielä tietoa, sillä järjestelmä on yhä kokeiluvaiheessa, mutta Nissan lupailee sen saavuttavan vähintään 170 kilometriä tunnissa. Lataushybridiä ei ole suunnitelmissa, joten sellaista on turha jäädä odottamaan. Samoin e-Power tulee vain etuvetoisena, joten nelikkoa haluavien on katsottava kevythybridien suuntaan.mHEVKaikki perinteisemmät polttomoottorivaihtoehdot tulevat olemaan bensiinikäyttöisiä kevythybridivoimalinjoja. Nissan käyttää näissä 12 voltin sähköjärjestelmää ja perusteluna on painonsäästö. Kevythybridijärjestelmän sähköinen puoli voi ottaa vastaan ja luovuttaa noin 4 kilowatin verran energiaa.Moottori on aina edeltäjästä tuttu 1,3-litrainen nelisylinterinen turbomoottori kahtena eri tehoversiona: 103 kW ja 116 kW. Näistä tehokkaampi on tarjolla nelivetoisena ja automaattivaihteisena.Perusmallina tulee toimimaan 140-hevosvoimainen etuvetomalli käsivalintaisella vaihteistolla. Myös tehokkaampi 158-hevosvoimainen versio samasta moottorista on saatavilla käsikäskytteisellä vaihteistolla etuvetoisena. Lisähinnasta tehokkaampaan moottoriin saa automaattivaihteiston tai automaattivaihteiston ja nelivedon. Automaattivaihteistona toimii uusi CVT-lyhenteellä tunnettu Xtronic-variaattorivaihteisto. Tulevassa Qashqaissa sen kerrotaan välttävän kuminauhamaisuus käyttämällä kovemmissa kiihdytyksissä pykäliä, jotta se tuntuisi enemmän perinteiseltä vaihteistolta. Kaupunkinopeuksissa ja -pyörittelyssä sen portaattomuutta voidaan kuitenkin hyödyntää pitämään moottorin kierrokset tasaisena, hyötysuhde hyvänä ja voimanlähde huomaamattomana. Kuvat ja lähde: Nissan Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle