17.2.2021 Ajoneuvot Koeistuttu: crossover Nissan Ariya sähköiseksi lippulaivaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköinen crossover Nissan Ariya kipuaa merkin uudeksi lippulaivaksi monellakin tavalla. Pääsimme tutustumaan autoon jo reilusti ennakkoon. Nissan Leaf oli pitkään maailman myydyin sähköauto, mutta aika on ajanut jo julmasti sen ohi. Nyt saimme mahdollisuuden tutustua lyhyesti tulevaan. Crossover Nissan Ariya johdattaa merkin uudelle aikakaudelle – olkoonkin kliseinen ilmaus, jota käytetään turhan usein.Ariya esittelee Nissanin uuden keulamerkin, valmistajan sähköautoilun uuden sukupolven, koko konsernin täysin uuden CMF-EV-perusrakenteen, aiempaa ylellisemmän laatuvaikutelman sekä täysin uuden muotokielen. Tämä kaikki tulee vielä merkin lippulaivaksi nousevaan Qashqaita hieman suurempaan crossoveriin. Valitettavasti tämän voi arvella tarkoittavan myös kalliimpaa hintaa.Kilpailijoihin nähden Ariya on kooltaan jokseenkin lähellä Volkswagen ID.4 -sähköautoa noin 4,6 metrin mitallaan. Akseliväliä Nissan tarjoaa 2,775 metriä ja leveyttä on 1,85 metriä. Massaa on kertynyt 1,8 - 2,3 tonnia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyCrossover Nissan Ariya kuin konseptiAriyan uusi muoto on erittäin tyylikäs nyt kuvien lisäksi myös oikeassa elämässä nähtynä. Ilahduttavasti se tuo ensimmäisenä mieleen jopa konseptiauton, sillä siinä määrin puhtailta linjat näyttävät tavanomaisista ovenkahvoista huolimatta. Sama pätee sisätiloihin. Keulan kaikki valot on toteutettu led-tekniikalla sallimaan kapeaa viirua. Keulamaski, eli “tech shield” piilottaa sisäänsä anturit, mutta sen läpi kuultaa japanilainen Kumiko-kuvio oikeasti kolmiulotteisena elementtinä. Etupuskurin kulmista löytyy aerodynamiikan näkökulmasta oikeasti funktionaaliset läpiviennit. Suuret 20-tuumaiset aerodynaamisesti optimoidut vanteet seuraavat siististi päälle pyöräytettyine renkaineen pyöränkaarien muotoa. Crossovereille tyypilliseen tapaan lokasuojia on levitelty muovein – tässä tapauksessa kiiltävänmustana. Sisätilakonsepti andonOven avaavaa tervehditään japanilaisella andon-valaistuksella, jota löytyy ovien lisäksi mielenkiintoisesti myös keskikonsolin alta kuljettajan ja apukuljettajan jalkojen välistä. Tämän jälkeen erottuu tyylikäs minimalistisuus.Ohjauspyörä on hyvin perinteinen rullineen ja painikkeineen. Sen takaa kuljettaja katselee heijastusnäyttöä. Mittaristo on sijoitettu 12,3-tuumaiselle näytölle, jonka rinnalta samasta kokonaisuudesta löytyy toinen samankokoinen kosketusnäyttö tietoviihdejärjestelmän hallintaan.Näyttöpintojen tarjoamiin hienouksiin kuuluu muun muassa Nissanin tuorein Propilot navi-link -toiminolla, jolloin auto osaa esimerkiksi hidastaa automaattisesti kaarteeseen. Koko Propilot-järjestelmää on hiottu toimimaan aiempaa pehmeämmin.Kosketusnäytön alla on rivi haptisella palautteella varustettuja, auton sammuessa piiloon häviäviä, painikkeita ja samoja löytyy lisää myös vaihteenvalitsimen takaa. Emme ehtineet vielä hiplaamaan ratkaisua riittävästi, mutta tässä on potentiaalia yhdistää kosketusnäyttöjen tyylipuhtaus ja fyysisten painikkeiden käytännöllisyys.Tavaratilan koko on 468 litraa, joskin nelivetoinen e-4orce supistaa sitä 415 litraan. Takaistuimet kaatuvat suhteessa 60:40. Kattokuormaa saa mukaan 75 kilogrammaa ja perävaunumassaa jopa 1500 kilogrammaa.Haluttaessa e-4orceKuten jo edellä vihjasimme Ariya on saatavilla myös nelivetoisena. Haastavasti nimetty e-4orce tarkoittaa sähkömoottoria per akseli ja tällöin painojakauma on noin 50/50. Voimanjakoa voidaan hallita pyöräkohtaisesti.Vajaavetoisena ainoa vaihtoehto on pienemmällä (63 kWh) akulla varustettu Ariya teholtaan 160 kilowattia (215 hv). Nelivetomallia on saatavilla pienellä akulla (63 kWh) teholla 178 kilowattia (240 hv). Suurempiakkuisten (87 kWh) nelivetomallien kaksi tehovaihtoehtoa ovat 205 kilowattia (278 hv) tai 225 kilowattia (304 hv), joista viimeisin kantaa nimeä Nissan Ariya e-4orce 87kWh Performance.Sähköinen toimintamatka on yhä arvio, sillä virallisia WLTP-mittauksen mukaisia lukemia ei ole vielä saatavilla. Nelivetoinen pieniakkuinen malli arvioidaan 340 kilometrin tuntumaan, joka on malliston matalin. Vastaavasti pisimmälle pääsee isoakkuisella, mutta pienempitehoisella mallilla. Aiemmin mainostettu 500 kilometriä taitaa jäädä sittenkin haaveeksi, sillä tämänhetkinen arvio näyttää 460 kilometriä.Toimintamatkaa saa tietenkin lisää lataamalla ja siihen liittyen latausluukusta löytyy käytännöllinen yllätys. Leafista tuttu Chademo vaihtuu Ariyan myötä Euroopassa vallitsevaan CCS-latausstandardiin. Pienemmän akun kanssa lähtökohtana on 1-vaihelataus vain 7,4 kilowatin teholla, mutta siihenkin tullee saataville suuremman akun sallima 22 kilowatin 3-vaihelataus. Pikalataus on mahdollista 130 kilowatin teholla. Akuston nestekiertoinen jäähdytys ja lämmitys auttaa toimintaa erilaisissa olosuhteissa. Crossover Nissan Ariya vaikuttaa valmiilta haastamaan sähköautomarkkinat, mutta odotus on vielä pitkä. Autoa lupaillaan nimittäin vasta vuodelle 2022. Kuvat ja teksti: Henri PosaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?