16.7.2020 Ajoneuvot Nissan Ariya loikkaa kunnolla sähköaikaan – sähkö-Qashqai kulkee latauksella jopa 500 km Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uutta vaihdetta hakeva Nissan aikoo saavuttaa kilpailijoitaan sähkö- ja älyloikalla. Konseptina esitelty Nissan Ariya on tulossa tuotantoon yllättävän räväkkänä. Vaikka Nissan Leaf ennätti olla sähköautoilun esikuvana pitkään, on japanilaisvalmistajan aiempi tienraivaaja jäänyt ajasta auttomattomasti jälkeen. Tämä on tiedetty myös Nissanilla, joka lukuisten ongelmien keskellä hakee uutta alkua puhtaalta pöydältä. Uuden alun nimi on Nissan Ariya. Ariya esiteltiin aluksi konseptiautona Tokion autonäyttelyn yhteydessä, mutta nyt esitelty tuotantoversio on Nissanille suorastaan epätyypillisen lähellä konseptiautoa. 4,6 metriä pitkä sähköcrossover ottaa merkin logoa myöten selkeän pesäeron siihen, mitä Nissan on tehnyt koko 2000-luvun ajan. Samalla Ariya on pelinavaus Renault-Nissan-Mitsubishin yhteiselle CMF-EV-sähköpohjarakenteelle, jolla valmistajatrio pyrkii samanlaiseen temppuun, kuin mihin Volkswagen-ryhmä on yltämässä MEB-sähköautoperustansa kanssa. Nissan Ariya asettuu mitoiltaan sangen lähelle Volkswagenin tulevaa ID.4 -sähköcrossoveria. Ariyan pituus on 4 595 mm, leveys 1 850 mm, korkeus 1 660 mm ja auton akseliväli on 2 775 mm. Ariyan paino vaihtelee malliversion mukaan 1 800 kilogrammasta aina 2 300 kilogrammaan. Muotoilullisesti Ariya on huomattavan rohkea avaus Nissanilta. Uuden muotoilun linjaukseksi ilmoitetaan "Timeless Japanese Futurism", eli ajaton japanilainen futurismi. V-Motion-keulailme on kehittynyt uudeksi tyyliksi ja muotoilijat ovat voineet hyödyntää sähköautopohjarakenteen tuomaa vapautta auton muodoissa. Ulkopuolen voimakkaasti muotoiltu tyyli jatkuu myös sisällä aulamaisessa matkustamossa, jossa perinteisiä painikkeita on vaihdettu hipaisukytkimiin, jotka ilmestyvät vasta kun autoon kytketään virta. Nissan on pyrkinyt korostamaan matkustamon rentouttavaa ilmapiiriä myös materiaalivalinnoilla ja valaistuksen suunnittelulla. Kojelaudan muotoiluun on saatu vapautta siirtämällä esimerkiksi ilmastointilaite auton keulaan, eikä tilaa ole varattu myöskään kardaanitunnelille. Valmistaja kertoo panostaneensa hiljaisen sähköauton mukavuuteen huolehtimalla äänieristyksestä tavallistakin enemmän. Kokonaisuuden kruunaa Nissanin uusittu ja yksinkertaistettu logo, joka tullaan näkemään myös muualla mallistossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viidellä voimalinjalla Nissan Ariya saapuu Eurooppaan peräti viidellä eri voimalinjaversiolla. Tarjolla on yhteensä kaksi akkukokoa, nimellisvaraukseltaan 65 kWh ja 90 kWh, joiden käytettävät kapasiteetit ovat 63 kWh ja 87 kWh. Pienemmän akun yhteydessä auton laturin huipputeho on 7,4 kW, suuremman akun kanssa tuki löytyy jopa 22 kW kolmivaihelataukselle. Pikalatausteho on 130 kW (CCS). Akusto on nestejäähdytetty. Takavetoversion teho on 160 kW (215 hv) pienemmän akun kanssa, 178 kW (240 hv) suuremman akun kanssa. Huippuvääntö on 300 newtonmetriä ja mallit kiihtyvät 0–100 km/h 7,5 sekunnin tuntumaan. Nissanin mukaan toimintamatkat ovat puolestaan 360 km ja 500 km yhdellä latauksella (WLTP). Huippunopeus on molemmissa tapauksissa 160 km/h. E-4ORCE -nelivetoversiossa Ariyan yhteisteho on 205 kW (278 hv) tai 225 kW (304 hv) akkuversiosta riippuen. Molemmat mallit kiihtyvät 0–100 km/h alle kuuden sekunnin. Pienemmällä akulla toimintamatka jää 340 kilometriin yhdellä latauksella, kookkaammalla saavutetaan 460 km. Huippunopeus on 200 km/h. Malliston huipulla viidentenä mallina on Nissan Ariya 87 kWh Performance, joka puristaa kookkaammasta akusta ja nelivetovoimalinjasta 290 kilowatin (392 hv) tehon ja 600 newtonmetrin väännön. 0–100 km/h luonnistuu jo 5,1 sekunnissa ja huippunopeus on 200 km/h, toimintamatkan jäädessä 400 kilometriin. Nissan on pyrkinyt toteuttamaan Ariyassa 50/50-painonjakauman. Auton vetomassa on suurimmillaan 1 500 kilogrammaa. Ei pelkästään sähköä Nissanilla Ariyassa on kyse myös uusimman aallon Nissan Intelligent Mobility -toiminnoista. Pro Pilot -ajoavustin on saanut uusia ominaisuuksia, varsinkin Japanissa, joten moottoritieajojen pitäisi sujua entistä vaivattomammin. Tarjolla on myös E-pedal -ajotila yhdellä polkimella tapahtuvaa liikkumista varten. Nelivetomallissa Ariya hyödyntää molempia sähkömoottoreita enerigan talteenotossa, jotta auto ei nyökkäisi hidastettaessa. Ariyan tietoviihdejärjestelmä perustuu 12,3-tuumaisiin näyttöihin, joista toinen löytyy mittariston paikalta. Käytössä on myös segmenttinsä suurimpiin kuuluva värillinen tuulilasin heijastusnäyttö. Nissanin uusi puheohjaustoiminto vastaa tervehdykseen "Hei Nissan" ja se pyrkii tunnistamaan luonnollista kieltä ilman tiettyjen komentojen opettelua. Tarjolla on myös tuki NissanConnect-älypuhelinsovellukselle, jotta auton latauksen voi tarkistaa etänä. Ariya on samalla Nissanin ensimmäinen malli, joka on varustettu ohjelmiston etäpäivitysmahdollisuudella (OTA). Toiminnon avulla Nissan voi päivittää esimerkiksi tietoviihdejärjestelmän, ajonhallinnan tai voimalinjan asetuksia ilman, että autoa täytyy viedä huoltopisteeseen. – Nissan ARIYA on todella kaunis ja merkittävä auto. Sen avulla pääset pidemmälle, helpommin sekä mukavammin. ARIYA on vaikuttava ja se edustaa erinomaisesti Nissanin tavoitetta parantaa asiakkaidemme elämää, kommentoi Nissanin operatiivinen johtaja Ashwani Gupta. Nissan Ariyan saatavuudesta ja hinnoittelusta kerrotaan lisää lähikuukausina, mutta esimerkiksi Iso-Britanniaan autoja odotetaan alkuvuodesta 2021. Lähde ja kuvat: Nissan Lue myös: Aika Leafin jälkeen: Nissan Ariya esittäytyy kilpailijana VW ID.4:lle Renault-Nissan-Mitsubishi: "Paluuta ei ole, sillä siihen ei ole varaa" Kohti valoa: Renault, Nissan ja Mitsubishi panostavat vastuun jakamiseen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku