30.5.2020

Kohti valoa: Renault, Nissan ja Mitsubishi panostavat vastuun jakamiseen

Renault, Nissan ja Mitsubishi panostavat vastuun jakamiseen

Tuhti tietopaketti koostaa Renaultin, Nissan, Mitsubishin ja edellisten liittouman kuulumiset kuluneelta viikolta. Fuusion sijaan merkit uskovat nyt yhteiseloon ja vastuualueiden jakamiseen.

Renaultin ja erityisesti Nissanin välit ovat olleet kireänä aina autopomo Carlos Ghosnin pidätysskandaalista lähtien. Yokohaman kerrottiin valmistautuvan jopa eroon ranskalaiskumppanistaan, mutta nyt muutamaan otteeseen uusitut johtajistot ovat päässeet jälleen samalle sävelelle siitä, kuka tekee mitäkin. Samalla autojätit kertoivat mittavista säästöhankkeista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Seuraa johtajaa

Vaikka johtohuoneissa tuskin on kuunneltu Taikapeiliä, panostavat Renault, Nissan ja Mitsubishi jatkossa tarkempaan jaotteluun vastuualueista. Allianssin malli on "johtaja-seuraaja", jossa yksi automerkki ottaa vastuulleen tietyn maantieteellisen alueen tai markkinasegmentin hoitamisen, ja muut merkit tekevät vain oman versionsa samoista aineksista. Samaa lähestymistapaa on jo noudatettu hyötyajoneuvoissa.

Huomattavaa on myös, että Renault-Nissan-Mitsubishin päivitetty strategia ei sisällä juurikaan taloudellisia kohdelukuja tai kasvutavoitteita. Samalla Ghosnin aikakausi on jätetty taakse, eikä liittouman tarkoituksena ole fuusioituminen, vaan yhtiöt pysyvät jatkossakin omillaan.

Jatkossa Renault on päävastuussa Euroopasta, Venäjästä, Etelä-Amerikasta ja Pohjois-Afrikasta. Nissanin maantieteelliset alueet ovat Kiina, Pohjois-Amerikka ja Japani. Mitsubishi on ykkösenä Oseaniassa ja Kauko-Idässä. Tavoitteena on hyödyntää ykkösmerkin osaamista ja panostaa kiinteiden kulujen jakamiseen.

C-luokan katumaastureiden suhteen vetovastuu kuuluu Nissanille 2025 alkaen. Pelkästään tässä segmentissä arvioidaan saatavan kahden miljardin euron säästöt yhteisellä kehitystyöllä. Pienemmissä B-luokan katumaastureissa vastuu kuuluu Euroopassa Renaultille. Latinalaisessa Amerikassa merkit tiivistävät mallistonsa niin, että B-luokassa on jatkossa tarjolla neljän mallin sijaan vain yksi Renault ja yksi Nissan, jotka tuotetaan samoissa tuotantolaitoksissa. Kaakkois-Asiassa ja Japanissa Nissan ja Mitsubishi tekevät samanlaista yhteistyötä mallistojen ja kei-kääpiöautojen suhteen. Tavoitteena on saada lähes puolet Renault-Nissan-Mitsubishin mallistokehityksestä johtaja-seuraaja-mallin alaisuuteen 2025 mennessä.

Teknologisesti jaoteltuna vetovastuut menevät puolestaan siten, että Mitsubishi on vastuussa C- ja D-segmentin lataushybrideistä, Nissan autonomisesta ajamisesta ja Renault Android-pohjaisesta tietoviihdejärjestelmästä. Pienempien autojen (CMF-A ja B -pohjalevyt) sähköistetyissä voimalinjoissa ykkösnimenä on Renault. Tuleva CMF-EV -sähköautopohjalevy on puolestaan Nissanin heiniä. Teknologioissa synergian tuomien säästöjen arvellaan olevan noin 20 prosenttia.

Yhteisille pohjalevyille keskittäminen tarkoittaa, että kolmen autojätin alaisuudessa hyödynnetään jatkossa vain neljää pohjalevyä. Tällä saavutetaan noin 40 prosentin säästö autojen kehitystyössä. Viime vuonna yhteispohjalevyjä käytettiin 39 prosentissa kaikista liittouman valmistamista ajoneuvoista ja luku aiotaan tuplata 2024 mennessä.

Renault – yli 14 000 irtisanotaan

Yhteisen liittoumasuunnitelman lisäksi kiireisellä viikolla automerkit esittelivät omia suunnitelmiaan. Renaultin kohdalla kahden miljardin euron säästöt kolmen vuoden aikana tarkoittavat noin 14 600 hengen irtisanomisia. Lukuun kuuluu 4 600 työpaikkaa poliittisesti arasta Ranskasta, merkiten noin viidesosaa Renaultin kotimaan työvoimasta. Tavoitteena on toteuttaa mahdollisimman paljon näistä yt-järjestelyistä vapaaehtoisilla eropaketeilla sekä eläkejärjestelyillä.

Samalla Renault karsii ylikapasiteetista kärsivää tuotantoaan noin 4 miljoonasta autosta 3,3 miljoonaan autoon 2024 mennessä. Marokon ja Romanian lisäkapasiteettisuunnitelmat laitetaan jäihin ja Venäjän tuotantotilannetta tarkistetaan.

– Olemme käyttäneet ja investoineet liikaa, ja palaamme nyt juurillemme. Kohtaamme todellisuuden, emmekä yritä olla maailman huipulla, linjasi väliaikainen toimitusjohtaja Clotilde Delbos.

Renault, Nissan ja Mitsubishi panostavat vastuun jakamiseen

Delbos käytti verokkina PSA-ryhmän ryhtiliikettä muutamia vuosia sitten viitatessaan, että Renaultin tavoitteena ei ole panostaa volyymeihin hinnalla millä hyvänsä. Vielä Ghosnin aikakaudella Renault pyrki viiden miljoonan auton vuosimyyntiin 2022 mennessä.

Delbos huomautti samalla, että kahden miljardin euron säästökuuri ei välttämättä ole riittävä, mutta se koostuu toimista, jotka voidaan toteuttaa nopealla tahdilla. Valmistaja aikoo karsia käytettävien alihankkijoiden määrää ja vähentää vaihteistotuotantoa ympäri maailman.

Renault tutkii samalla eri tuotantolaitosten kohtaloa erityisesti Ranskassa. Esimerkiksi Zoea ja Nissan Micraa valmistava Flinsin tehdas voisi Renaultin mukaan olla jatkossa kierrätyskeskus. Tarkasteltavana on ollut myös Dieppen tehdas, joka valmistaa pienen volyymin Alpine A110 -urheiluautoa, mutta ilmeisimmin A110:n tilanne on turvattu mallin jäljellä olevan elinkaaren ajaksi. Poliittisen vastustuksen lisäksi myös Ranskan ammattiliitot suhtautuvat Renaultin suunnitelmiin varoen.

Nissan – harvennusleikkuu mallistoon ja tuotantolaitoksiin

Myös Nissanilla kärsitään merkittävästä ylikapasiteestista. Merkki aikoo karsia tuotantolaitoksiaan esimerkiksi Kaakkois-Aasiassa ja Barcelonan lähellä vähentäessään vuotuisen valmistuskykynsä 7,2 miljoonasta autosta 5,4 miljoonaan autoon. Osa järjestelyistä tapahtuu vähentämällä työvuoroja. Muutoksilla on tarkoitus nostaa tehtaiden hyötyaste 80 prosenttiin nykyisestä 70 prosentista. Samalla Nissan tavoittelee 2,5 miljardin euron säästöjä lähivuosina. Uusi suunnitelma on jatkoa viime kesänä esitellylle suunnitelmalle, jonka mukaan Nissan irtisanoo 12 500 työntekijää ympäri maailman.

Mallistossa Nissan karsii yhteensä 69 erilaisesta autosta 55 malliin. Jatkossa merkki keskittyy enemmän tuottaviin ydinmalleihin ja se aikoo kiristää malliston esittelytahtia, jotta malliston keski-ikä saataisiin alle neljän vuoden. Myös voimakas panostaminen sähköistämiseen, katumaastureihin ja Renaultin johdolla valmistettaviin pienempiin autoihin näkyy mallistosuunnitelmissa.

Renault, Nissan ja Mitsubishi panostavat vastuun jakamiseen

– Jotta Nissan selviää tästä tilanteesta, meidän täytyy myöntää virheemme ja korjata kurssia. Nämä askeleet täytyy ottaa päättäväisesti ja ilman kompromisseja, kommentoi Nissanin toimitusjohtaja Makoto Uchida.

Renaultin tavoin myös Nissan keskittyy omille markkina-alueilleen. Nissanin kohdalla ydinmarkkinat ovat jatkossa Yhdysvallat, Kiina ja Japani. Yhdysvalloissa Nissanin ongelmana on siirtyminen takaisin yhtiöiden fleet-myynnistä vähittäismyyntiin.
– Huomaamme, miten vaikeaa on palauttaa vaurioitunut brändi, Uchida kommentoi.

Kesäkuussa nähtäneen uusittu Nissan Rogue, joka kertonee seuraavan X-Trailin suunnasta. Heinäkuussa vuorossa on tuotantoversio Nissan Ariya -sähkökonseptista. Nissanin esittelyvideolla viuhahti myös kuva uudesta Z-sarjan autosta ja urheiluautot mainittiin osana mallistoa, mutta varsinainen GT-R jäi puuttumaan joukosta.

Renault, Nissan ja Mitsubishi panostavat vastuun jakamiseen
Uusi Z-malli oli merkittävässä roolissa Nissanin tulevasta mallistosta vihjaavassa videossa.

Euroopassa Nissan sulkee Barcelonan tehtaansa sekä lähistöllä sijaitsevat tuotantolaitokset. Espanjan hallitus aikoo kuitenkin tehdä sulkemisen kannattamattomaksi, mutta nähtäväksi jää, miten paljon poliittisilla päätöksillä on vaikutusta. Navaran valmistus siirtynee Etelä-Afrikkaan ja e-NV200-sähköpakettiauton tuotanto siirtyy Renaultin tehtaalle Ranskaan.

Britannian Sunderlandissa sijaitseva Qashqaita ja Jukea valmistava tehdas on suunnitelman mukaan Nissanin Euroopan valmistuksen uusi kivijalka. Financial Times spekuloi, että myös Renault Kadjarin ja Capturin tuotanto voi siirtyä Sunderlandiin. Tehdas kuitenkin vähentänee kolmesta työvuorosta kahteen.

Maailmalle henkiin herätelty rinnakkaismerkki Datsun on vetäytymässä Venäjältä ja Indonesiasta, mutta merkki jää Intiaan ja Etelä-Afrikkaan toistaiseksi.

Nissan luopuu Etelä-Korean markkinasta ja luottaa Renaultin ja Mitsubishin apuun Euroopassa, Etelä-Amerikassa ja Kaakkois-Aasiassa. Nissan ja Mitsubishi ovat suunnittelemassa tulevia avolavamalleja yhteisten voimalinjojen, vaihteistojen ja komponenttien suhteen, joten Mitsubishi L200 ja Nissan Navara jakavat jatkossa runsaasti perusosia.

Renault, Nissan ja Mitsubishi panostavat vastuun jakamiseen

Sähköistämisessä Nissanin tavoitteet ovat kahdeksassa uudessa täyssähkömallissa ja merkin e-Power-sarjahybriditekniikan esittelyssä uusille markkina-alueille. Nissani esittelee myös enemmän ProPilot-ajoavustimella varustettuja malleja ja merkki kertoo saaneensa lähes suitsuttavaa palautetta niin e-Power-hybridistä kuin ProPilot-ajovustimesta.

Nissanin vuositulos oli ensimmäistä kertaa tappiollinen 11 vuoteen, mutta miinuksella oltiinkin runsaasti. Operatiivinen tappio oli varsin maltillisesti noin 340 miljoonaa euroa, mutta lisäksi Nissanille kertyi tilikaudella peräti viiden miljardin euron kulut uudelleenjärjestelyistä. Myyntivolyymi tippui 10,6 prosenttia 4,93 miljoonaan ajoneuvoon. Myös koronaviruspandemia on vaikuttanut Nissanin myyntiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mitsubishi – vaikea kolmas pyörä

Mitsubishin kulunut vuosi päättyi noin 215 miljoonaa euroa pakkaselle liikevoiton pudottua 89 prosenttia. Timanttimerkin läsnäolo Euroopassa on ollut tappiollista edelliset kaksi vuotta. Merkin markkinaosuus Euroopassa oli alkuvuonna 1,1 prosenttia.

Kaikki Mitsubishin Euroopassa myytävät autot valmistetaan Aasiassa, sillä Euroopan myyntivolyymit eivät ole olleet tarpeeksi suuria paikallistuotantoa varten. Nyt Renault rakentaa Mitsubishille pakettiautoa Ranskassa myytäväksi Aasiaan ja Australiaan. Merkki aikoo esitellä keskipitkän tähtäimen suunnitelmansa lähiviikkoina ja suunnitelman osana ovat tarkemmat suunnitelmat myös Euroopan osalta.

– Tällä hetkellä se ei ole kovin selkeää meille. Me tarvitsemme aikaa korjataksemme Euroopan suuntamme, kommentoi Mitsubishin toimitusjohtaja Takao Kato Renault-Nissan-Mitsubishin uutta "johtaja-seuraaja" -strategiaa.

Strategiassa liittouman uusin jäsen, Mitsubishi, on vastuussa Kaakkois-Aasiasta ja lataushybrideistä. Nykyinen Outlander olikin analyytikkojen mukaan Euroopan myydyin lataushybridimalli 10 568 kappaleen myynnillä. Uutta Outlanderia odotetaan myyntiin vuoden jälkimmäisellä puoliskolla. Mitsubishin toiseksi myydyin malli oli Space Star, jonka tulevaisuus on epävarmaa ennen kuin malli saa sähköistetyn voimalinjan.

Lähteet: Renault, Nissan, Mitsubishi, Automotive News, Evo Kuvat: Renault, Nissan, Mitsubishi Teksti: Aake Kinnunen

Luetuimmat