18.4.2020

Koeajo: Kromia ja kunnianhimoa nokkaan – Mitsubishi Space Star

Mitsubishi Space Star

Mitsubishi Space Star yrittää sinnitellä kilpailijoiden vauhdissa päivittämällä ilmettään ja lisäämällä varusteluaan. Hyvää: runsas varustelu, ei herätä kateutta, ei ylinopeussakkoja, vähempikin vauhti tuntuu, ei turhaa ajoa. Huonoa: ajoasento, istuin, tavaratila, ohjaus, melu, haju.

Mitsubishi Space Star on suunniteltu kehittyvien maiden markkinoille pieneksi perheautoksi, mutta Euroopassa suositussa pikkuautoluokassa kisa ominaisuuksista on paljon tiukempi. Thaimaassa valmistettuna auto ei aivan vastaa japanilaiselta odotettua laatuvaikutelmaa. Onneksi pakasta vedetyn testiyksilön haju sentään alkoi hälvenemään jo koeajon aikana.

Mitsubishi Space Star

Mitsu yrittää pelata yhtä sarjatasoa liian korkealla, siihen vanhentuvan mallin rahkeet eivät riitä. Varsinkin uudistumisen mukana nousseella hinnalla kilpailijoilta löytyy etevämpiä tarjokkaita. Mitsubishi on kuulunut jo pari vuotta Renaultin ja Nissanin muodostamaan allianssiin – missä siis viipyy Clion tai edes sitä iäkkäämmän Micran rakenteisiin perustuva nykyaikaisempi pienokainen?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kattava varustelu

Space Star tarjoaa kelpo tilat, vaikkei se aivan nimensä mukainen tilaihme olekaan. Takaistuimellekin mahtuu aikuinen polvitilan puolesta, mutta pää tapaa kattoon. Tavaratilaa saa hitusen lisää jättämällä pohjalla olevan lokerikon pois, mutta isoja esineitä kyytiin ei kapean luukun takia mahdu.

Ajoasento on ainakin pitkälle kuljettajalle hankala. Istuimen säätövara kyllä riittää, jalat eivät jää koukkuun, mutta sitten ei enää yletä rattiin. Jos selkänojaa nostaa pystympään, taustapeili jättää melkoisen katveen etusektoriin. Istuimen muotoilukaan ei houkuttele pitkälle reissulle, fylliä uupuu niin reisi-, sivuttais- kuin ristiseläntuestakin.

Ohjaamo on pääpiirtein ennallaan lisättynä kosketusnäyttöruudulla puhelin- ja bluetooth-yhteyksin. Cd-soitin kielii laitteiston ikääntymisestä. Sitä on paikattu lisäämällä runsaasti varusteita aina automaattisiin kaukovaloihin asti. Ilahduttavaa on sähköisten turvavarusteiden sisältyminen varustukseen.

Portaaton automaattivaihteisto

Suomessa Space Starin saa vain isommalla 1,2-litraisella kolmisylinterisellä bensiinimoottorilla. Sen voimavarat riittävät kevyelle 900-kiloiselle autolle, edes portaattomaan CVT-vaihteistoon liitettynä ei kaipaa enempää tehoa. Vähempikin vauhti tuntuu huteralta ohjauksen suurpiirteisyyden, tunnottomuuden ja keskittämispuutteen takia. Taajamassa ohjauksen hitaus ja vähäinen palautuspyrkimys teettää ratilla veivattavaa.

Mitsubishi Space Star

Pehmeä jousitus antaa korin kallistella, mutta jättää kuitenkin nupukivellä täristävän jälkimaun. Kiihdytyksessä moottorin pörinä tuntuu häiritsevältä, mutta vauhdin kasvaessa se peittyy renkaiden vollotukseen.

Testin lopuksi pikkuinen pääsee vähän hyvittämään puutteitaan, lopputankkaus kertoo keskikulutukseksi vain 5,1 l/100 km. Taloudellisuutta täydentää se, ettei Space Starilla halua ajaa yhtään turhaa ajoa.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC Intense CVT

Hinta alkaen

14 990 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

1 826 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 193 cm³, 3 sylinteriä, portaaton vaihteisto, etuveto.

Teho

58 kW (80 hv), 6000 r/min

Vääntö

106 Nm (4000 r/min)

Vääntö

106 Nm (4000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

13,5 s

Huippunopeus

173 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 5,6 (yhd.)

CO2-päästöt

127 g/km

Mitat

pituus 3845 mm, leveys 1665 mm, korkeus 1505 mm, akseliväli 2450 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

200 / 100 kg

Euro NCAP

4 tähteä

Takuu

5 vuotta / 100 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat