15.1.2020 Ajoneuvot Koeajo: Renault Clio TCe 100 luottaa tyyliin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Clion viides sukupolvi panostaa laatuvaikutelmaan, mutta millainen auto pinnan alta löytyy? Hyvää: Laatuvaikutelma, mukavuus, hinta. Huonoa: Hieman ankea voimalinja, tilat varauksin. Renault Clion sisätilojen materiaaleja kehtaa katsoa ja kosketella. Pehmeää muovia ja ilahduttavan laadukkaita kytkimiä riittää. Näin pitääkin olla, jos mielii menestyä huippukilpaillussa pikkuautoluokassa. Vielä viimeisenä valmistusvuotenaan edeltävä neljännen sukupolven Renault Clio oli markkinajohtaja Euroopassa. Sukupolvenvaihdoksessa auto on uusiutunut perusteellisesti, mutta uudesta mallista on tehty hyvin edeltäjänsä kaltainen. Miksi ei, kun olemus on yhä tyylikäs ja raikas. Ajoasento säätyy kohtalaiseksi. Plussaa Renault saa istuimen etureunaan sijoitetusta selkänojan kallistusvivusta, miinusta tulee yllättävän lähelle työntyvistä polkimista. Reisitukea jää kaipaamaan, mutta istuma-asentoon tottuu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pikkumoitetta voimalinjassa Koeajoauto on varustettu litraisella 100-hevosvoimaisella turbomoottorilla ja viisivaihteisella manuaalilla. Moottori saapui jo aiemmin uuden Nissan Micran keulalle, mutta nyt ajamme sitä ensimmäistä kertaa manuaalivaihteistolla. Aivan moitteeton ei voimalinjan suoritus ole: kolmisylinterisen moottorin alavääntö on ohutta, ja kasvaa piikikkäästi ahtimen herätessä. Tekniset tiedot paljastavat huippuväännöksi vain 160 newtonmetriä, ja vasta 2 750 kierroksella minuutissa. Turbon herättyä Clio kyllä liikkuu vaivatta. Välitykset ovat pitkät, joten viitoselta saa kehäteillä ajoittain vaihtaa alaspäin. Koeajoyksilössä kytkimen ja vaihteensiirron tuntuma on hivenen tahmea, mutta seikkaan tottuu nopeasti. Taajama- ja maantiepainotteisessa koeajossa kulutus pyörii viiden ja puolen litran tuntumassa sataa kilometriä kohden. Malliston edullisin moottori on 72-hevosvoimainen ahtamaton painos kolmisylinterisestä, jolla hinnat alkavat reilusta 16 000 eurosta. Turbomoottori nostaa hintaa vain kuudellasadalla eurolla, mikä on pieni hinta lisätehosta ja mukana tulevasta Zen-varustetasosta. Huipulla on 130-hevosvoimainen versio, jossa 1,3-litraisen nelisylinterisen parina on 7-vaihteinen kaksoiskytkinlaatikko. Hintalapussa lukee 22 390 euroa. Farmaria uudesta Cliosta ei tule. Lisätilaa kaipaavat Clio-asiakkaat ohjataan nyt kasvaneen Renault Capturin luo. Yksityiskohdat kestävät tarkastelun. Perusteet mallillaan Clion ajettavuus on kunnossa: ohjaus tuntuu heti tutulta, eikä peruskäytöksessä ole muutenkaan yllätyksiä. Alustan toiminta on luokassa varsin normaalia – Clio ei ole supermukava, mutta ei sitä moittiakaan voi. Myös melutaso on hyvällä tasolla. Vähän omaa elämäänsä elävän kaistavaihdin merkitys on omista vaatimuksista kiinni. Renaultin tablettimainen kosketusnäyttö ei vieläkään ansaitse pelkkiä kehuja. Käyttöliittymä viivyttelee, ja paraatipaikalle vasempaan alakulmaan sijoitettu sammutus-valikon avaava painike tuntuu oudolta ratkaisulta. Tämänkin auton kohdalla saamme harmitella äänenvoimakkuuden säätönupin korvaamista hipaisukytkimillä. Toisaalta näytön alle sijoitettu painikerivistö on helppokäyttöinen, ja lämmityslaitteelle on omat selkeät säätönsä. Itsestäänselvyyksinä pidettyjä seikkoja arvostaa jatkuvasti enemmän, kun osa valmistajista siirtää hallintaa kosketusnäytölle. Näyttöpohjainen mittaristo on ilmeeltään selkeä, ja tarjoaa rajoitetut muokkausmahdollisuudet. Pientä ahtautta Sukupolvenvaihdoksessa Clion akselivälistä on kadonnut kuutisen milliä, ja kokonaispituus on lyhentynyt puolitoista senttiä – sinänsä positiivista kehitystä, sillä pikkuauton pienuutta arvostetaan liian vähän. Toisaalta Clion tarjoamat tilat ovat autoluokassa lähinnä tavanomaiset: jo keskimittainen joutuu vähän miettimään istuma-asentoaan, ja pidemmillä tila alkaa oikeasti loppua kesken. Tavaratila on selkeän muotoinen, mutta lastauskynnys on korkeahko. Pidempiä tai selkävikaisia saattaa ärsyttää myös luukun avauspainikkeen sijoittaminen takapuskuriin rekisterikilven ympärille – haastava paikka myös kurakelillä. Kokonaisuutena uusi Clio on hieman ristiriitainen. Se on houkuttelevasti hinnoiteltu, mukava ja tyylikkään näköinen ulkoa sekä sisältä, mutta kokonaisuus kärsii heikosta voimalinjasta. Teksti ja kuvat Lauri Ahtiainen Renault Clio TCe 100 Intens Hinta alkaen 18 390 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 74 kW (100 hv), 5 000 r/min Vääntö 160 Nm (2750 r/min) Vääntö 160 Nm (2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,8 s Huippunopeus 187 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,2 (yhd.) CO2-päästöt 117 g/km Mitat pituus 4050 mm, leveys 1798 mm, korkeus 1440 mm, akseliväli 2583 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 580 / 900 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan