15.1.2020 Ajoneuvot Koeajo: Renault Clio TCe 100 luottaa tyyliin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Clion viides sukupolvi panostaa laatuvaikutelmaan, mutta millainen auto pinnan alta löytyy? Hyvää: Laatuvaikutelma, mukavuus, hinta. Huonoa: Hieman ankea voimalinja, tilat varauksin. Renault Clion sisätilojen materiaaleja kehtaa katsoa ja kosketella. Pehmeää muovia ja ilahduttavan laadukkaita kytkimiä riittää. Näin pitääkin olla, jos mielii menestyä huippukilpaillussa pikkuautoluokassa. Vielä viimeisenä valmistusvuotenaan edeltävä neljännen sukupolven Renault Clio oli markkinajohtaja Euroopassa.Sukupolvenvaihdoksessa auto on uusiutunut perusteellisesti, mutta uudesta mallista on tehty hyvin edeltäjänsä kaltainen. Miksi ei, kun olemus on yhä tyylikäs ja raikas.Ajoasento säätyy kohtalaiseksi. Plussaa Renault saa istuimen etureunaan sijoitetusta selkänojan kallistusvivusta, miinusta tulee yllättävän lähelle työntyvistä polkimista. Reisitukea jää kaipaamaan, mutta istuma-asentoon tottuu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPikkumoitetta voimalinjassaKoeajoauto on varustettu litraisella 100-hevosvoimaisella turbomoottorilla ja viisivaihteisella manuaalilla. Moottori saapui jo aiemmin uuden Nissan Micran keulalle, mutta nyt ajamme sitä ensimmäistä kertaa manuaalivaihteistolla. Aivan moitteeton ei voimalinjan suoritus ole: kolmisylinterisen moottorin alavääntö on ohutta, ja kasvaa piikikkäästi ahtimen herätessä. Tekniset tiedot paljastavat huippuväännöksi vain 160 newtonmetriä, ja vasta 2 750 kierroksella minuutissa. Turbon herättyä Clio kyllä liikkuu vaivatta. Välitykset ovat pitkät, joten viitoselta saa kehäteillä ajoittain vaihtaa alaspäin. Koeajoyksilössä kytkimen ja vaihteensiirron tuntuma on hivenen tahmea, mutta seikkaan tottuu nopeasti.Taajama- ja maantiepainotteisessa koeajossa kulutus pyörii viiden ja puolen litran tuntumassa sataa kilometriä kohden. Malliston edullisin moottori on 72-hevosvoimainen ahtamaton painos kolmisylinterisestä, jolla hinnat alkavat reilusta 16 000 eurosta. Turbomoottori nostaa hintaa vain kuudellasadalla eurolla, mikä on pieni hinta lisätehosta ja mukana tulevasta Zen-varustetasosta. Huipulla on 130-hevosvoimainen versio, jossa 1,3-litraisen nelisylinterisen parina on 7-vaihteinen kaksoiskytkinlaatikko. Hintalapussa lukee 22 390 euroa.Farmaria uudesta Cliosta ei tule. Lisätilaa kaipaavat Clio-asiakkaat ohjataan nyt kasvaneen Renault Capturin luo.Yksityiskohdat kestävät tarkastelun.Perusteet mallillaanClion ajettavuus on kunnossa: ohjaus tuntuu heti tutulta, eikä peruskäytöksessä ole muutenkaan yllätyksiä. Alustan toiminta on luokassa varsin normaalia – Clio ei ole supermukava, mutta ei sitä moittiakaan voi. Myös melutaso on hyvällä tasolla. Vähän omaa elämäänsä elävän kaistavaihdin merkitys on omista vaatimuksista kiinni.Renaultin tablettimainen kosketusnäyttö ei vieläkään ansaitse pelkkiä kehuja. Käyttöliittymä viivyttelee, ja paraatipaikalle vasempaan alakulmaan sijoitettu sammutus-valikon avaava painike tuntuu oudolta ratkaisulta. Tämänkin auton kohdalla saamme harmitella äänenvoimakkuuden säätönupin korvaamista hipaisukytkimillä.Toisaalta näytön alle sijoitettu painikerivistö on helppokäyttöinen, ja lämmityslaitteelle on omat selkeät säätönsä. Itsestäänselvyyksinä pidettyjä seikkoja arvostaa jatkuvasti enemmän, kun osa valmistajista siirtää hallintaa kosketusnäytölle. Näyttöpohjainen mittaristo on ilmeeltään selkeä, ja tarjoaa rajoitetut muokkausmahdollisuudet.Pientä ahtauttaSukupolvenvaihdoksessa Clion akselivälistä on kadonnut kuutisen milliä, ja kokonaispituus on lyhentynyt puolitoista senttiä – sinänsä positiivista kehitystä, sillä pikkuauton pienuutta arvostetaan liian vähän. Toisaalta Clion tarjoamat tilat ovat autoluokassa lähinnä tavanomaiset: jo keskimittainen joutuu vähän miettimään istuma-asentoaan, ja pidemmillä tila alkaa oikeasti loppua kesken. Tavaratila on selkeän muotoinen, mutta lastauskynnys on korkeahko. Pidempiä tai selkävikaisia saattaa ärsyttää myös luukun avauspainikkeen sijoittaminen takapuskuriin rekisterikilven ympärille – haastava paikka myös kurakelillä.Kokonaisuutena uusi Clio on hieman ristiriitainen. Se on houkuttelevasti hinnoiteltu, mukava ja tyylikkään näköinen ulkoa sekä sisältä, mutta kokonaisuus kärsii heikosta voimalinjasta.Teksti ja kuvat Lauri Ahtiainen Renault Clio TCe 100 Intens Hinta alkaen 18 390 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 74 kW (100 hv), 5 000 r/min Vääntö 160 Nm (2750 r/min) Vääntö 160 Nm (2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,8 s Huippunopeus 187 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,2 (yhd.) CO2-päästöt 117 g/km Mitat pituus 4050 mm, leveys 1798 mm, korkeus 1440 mm, akseliväli 2583 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 580 / 900 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?