11.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Micra Dig-T 100 X-Tronic – Omassa kuplassa kaikki kunnossa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Automaattivaihteisto ja uusi moottori tekevät Micrasta Nissanin, joka sen olisi pitänyt alusta alkaen olla. Hyvää: Vaihteisto kaupungissa, pirteän näköinen. Huonoa: Vaihteisto kiihdytyksissä, melu, jousitusmukavuus, ahtaus, kallis. Auton koko mallinimen, Nissan Micra Dig-T 100 X-Tronic, tärkein kohta on luku 100. Se viittaa auton tehojen takaa löytyvään uuteen polttomoottoriin. Paperilla erot edeltäjään ovat pienet: 898 kuutiosenttinen rivikolmonen on vaihtunut 999 kuutiosenttimetriseen rivikolmoseen. Sata kuutiota, kymmenen hevosvoimaa, entä sitten? Se vanha moottori oli Micran Akilleen kantapää. Suuressa pikkuautovertailussa vuonna 2017 moitimme japanislaisautoa rasittavaksi: liikkeellelähtökierroksilla moottori oli ponneton, mutta heti kytkimen alkaessa purra turbo heräsi mukaan ja Micra nytkähti eteenpäin. Nissan sai kokeneenkin kuljettajan tuntemaan itsensä amatööriltä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuutioita ja hevosia Vanha moottori jäi historiaan uusien päästönormien johdosta. Nyt Micraa tarjotaan tällä litraisella 71-hevosvoimaisena tai turbon kera 100- ja 117-hevosvoimaisina versioina. Uutuusmoottorin ja manuaalin yhteistyöstä emme vielä voi kommentoida, sillä auto otettiin koeajoon automaattivaihteisena – sekin tuli tarjolle Micraan vasta uuden moottorin myötä. Automaatti on tyypiltään CVT- eli portaaton vaihteisto. Se sopii Micraan hyvin etenkin pikkuautolle tärkeässä kaupunkiympäristössä. Täyskiihdytyksissä vaihteisto välillä arpoo sopivaa välitystä, vauhtiin päästyään Nissan käyttää täyskaasulla "virtuaalivaihteita" Subarun tapaan, joten moottori ei huuda täyskiihdytyksellä vakiokierroksilla. Hidas hidastus Isoin ärsyke koittaa kiihdytyksen päättyessä, sillä kiihtyvyys tuntuu jatkuvan vielä hetken kaasunnoston jälkeenkin. Mistään vaaratilanteesta ei ole kyse, moottorin veto vain katkeaa sekunnin kymmenyksiä oletettua hitaammin. Piirteeseen tottunee, mutta satunnaista kuljettajaa se silti voi ärsyttää. Tekniset tiedot lupaavat Micran kiihtyvän nollasta sataan manuaalina 10,9 sekunnissa ja automaattina 13 sekunnissa. Syy löytynee CVT-vaihteiston hitaahkosta liikkeellelähdöstä, vauhtiin päästyään kiihtyvyys on ihan kohtalaista. Myös moottorin vääntömomentissa on eroa vaihteistosta riippuen: 5-vaihteisella manuaalilla tarjolla on 160 newtonmetriä, kun CVT:n kanssa maksimilukema on 144 newtonmetriä. Mistään huipputaloudellisesta voimanlähteestä tosin ei ole kyse: Helsinki–Kurikka–Helsinki -reitillä kulutus pyöri noin 6,5 litrassa per sata kilometriä. Se on tämän kokoluokan autolle paljon. Ongelmana hinta Automaattivaihteistolla Nissan Micra tuntuu ihan toimivalle pikkuautolle, jossa suurempia ärsykkeitä ei juuri ole. Omassa kuplassaan Nissan on nyt pätevä tuote. Mutta vain omassa kuplassaan. Micran näyttävän kuoren alla piilee vanhahtava perusrakenne, joka tarkoittaa ahtaita tiloja, korkeahkoa melutasoa ja paikoin keskinkertaista jousitusmukavuutta. Se tarjoaa sitä pikkuautoelämystä, josta monet kilpailijat ovat jo päässeet ohi. Vanhanaikaisuuden hyväksyisi, jos hinta olisi houkutteleva. Nyt Nissan pyytää jo 71-hevosvoimaisesta perusmallin Micrasta 17 071 euroa. Kilpailjoilta saa halvemmalla enemmän tilaa, parempaa ajettavuutta, korkealuokkaisempaa mukavuutta ja runsaampaa turbovoimaa. Koeajetun N-Connecta -varustellun automaatin 20 560 eurolla saa sitten jo vaikka mitä muutakin. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku