11.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Micra Dig-T 100 X-Tronic – Omassa kuplassa kaikki kunnossa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Automaattivaihteisto ja uusi moottori tekevät Micrasta Nissanin, joka sen olisi pitänyt alusta alkaen olla. Hyvää: Vaihteisto kaupungissa, pirteän näköinen. Huonoa: Vaihteisto kiihdytyksissä, melu, jousitusmukavuus, ahtaus, kallis. Auton koko mallinimen, Nissan Micra Dig-T 100 X-Tronic, tärkein kohta on luku 100. Se viittaa auton tehojen takaa löytyvään uuteen polttomoottoriin.Paperilla erot edeltäjään ovat pienet: 898 kuutiosenttinen rivikolmonen on vaihtunut 999 kuutiosenttimetriseen rivikolmoseen. Sata kuutiota, kymmenen hevosvoimaa, entä sitten? Se vanha moottori oli Micran Akilleen kantapää. Suuressa pikkuautovertailussa vuonna 2017 moitimme japanislaisautoa rasittavaksi: liikkeellelähtökierroksilla moottori oli ponneton, mutta heti kytkimen alkaessa purra turbo heräsi mukaan ja Micra nytkähti eteenpäin. Nissan sai kokeneenkin kuljettajan tuntemaan itsensä amatööriltä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuutioita ja hevosiaVanha moottori jäi historiaan uusien päästönormien johdosta. Nyt Micraa tarjotaan tällä litraisella 71-hevosvoimaisena tai turbon kera 100- ja 117-hevosvoimaisina versioina. Uutuusmoottorin ja manuaalin yhteistyöstä emme vielä voi kommentoida, sillä auto otettiin koeajoon automaattivaihteisena – sekin tuli tarjolle Micraan vasta uuden moottorin myötä.Automaatti on tyypiltään CVT- eli portaaton vaihteisto. Se sopii Micraan hyvin etenkin pikkuautolle tärkeässä kaupunkiympäristössä. Täyskiihdytyksissä vaihteisto välillä arpoo sopivaa välitystä, vauhtiin päästyään Nissan käyttää täyskaasulla "virtuaalivaihteita" Subarun tapaan, joten moottori ei huuda täyskiihdytyksellä vakiokierroksilla.Hidas hidastusIsoin ärsyke koittaa kiihdytyksen päättyessä, sillä kiihtyvyys tuntuu jatkuvan vielä hetken kaasunnoston jälkeenkin. Mistään vaaratilanteesta ei ole kyse, moottorin veto vain katkeaa sekunnin kymmenyksiä oletettua hitaammin. Piirteeseen tottunee, mutta satunnaista kuljettajaa se silti voi ärsyttää.Tekniset tiedot lupaavat Micran kiihtyvän nollasta sataan manuaalina 10,9 sekunnissa ja automaattina 13 sekunnissa. Syy löytynee CVT-vaihteiston hitaahkosta liikkeellelähdöstä, vauhtiin päästyään kiihtyvyys on ihan kohtalaista. Myös moottorin vääntömomentissa on eroa vaihteistosta riippuen: 5-vaihteisella manuaalilla tarjolla on 160 newtonmetriä, kun CVT:n kanssa maksimilukema on 144 newtonmetriä.Mistään huipputaloudellisesta voimanlähteestä tosin ei ole kyse: Helsinki–Kurikka–Helsinki -reitillä kulutus pyöri noin 6,5 litrassa per sata kilometriä. Se on tämän kokoluokan autolle paljon. Ongelmana hintaAutomaattivaihteistolla Nissan Micra tuntuu ihan toimivalle pikkuautolle, jossa suurempia ärsykkeitä ei juuri ole. Omassa kuplassaan Nissan on nyt pätevä tuote.Mutta vain omassa kuplassaan. Micran näyttävän kuoren alla piilee vanhahtava perusrakenne, joka tarkoittaa ahtaita tiloja, korkeahkoa melutasoa ja paikoin keskinkertaista jousitusmukavuutta. Se tarjoaa sitä pikkuautoelämystä, josta monet kilpailijat ovat jo päässeet ohi.Vanhanaikaisuuden hyväksyisi, jos hinta olisi houkutteleva. Nyt Nissan pyytää jo 71-hevosvoimaisesta perusmallin Micrasta 17 071 euroa. Kilpailjoilta saa halvemmalla enemmän tilaa, parempaa ajettavuutta, korkealuokkaisempaa mukavuutta ja runsaampaa turbovoimaa. Koeajetun N-Connecta -varustellun automaatin 20 560 eurolla saa sitten jo vaikka mitä muutakin.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen