11.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Micra Dig-T 100 X-Tronic – Omassa kuplassa kaikki kunnossa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Automaattivaihteisto ja uusi moottori tekevät Micrasta Nissanin, joka sen olisi pitänyt alusta alkaen olla. Hyvää: Vaihteisto kaupungissa, pirteän näköinen. Huonoa: Vaihteisto kiihdytyksissä, melu, jousitusmukavuus, ahtaus, kallis. Auton koko mallinimen, Nissan Micra Dig-T 100 X-Tronic, tärkein kohta on luku 100. Se viittaa auton tehojen takaa löytyvään uuteen polttomoottoriin. Paperilla erot edeltäjään ovat pienet: 898 kuutiosenttinen rivikolmonen on vaihtunut 999 kuutiosenttimetriseen rivikolmoseen. Sata kuutiota, kymmenen hevosvoimaa, entä sitten? Se vanha moottori oli Micran Akilleen kantapää. Suuressa pikkuautovertailussa vuonna 2017 moitimme japanislaisautoa rasittavaksi: liikkeellelähtökierroksilla moottori oli ponneton, mutta heti kytkimen alkaessa purra turbo heräsi mukaan ja Micra nytkähti eteenpäin. Nissan sai kokeneenkin kuljettajan tuntemaan itsensä amatööriltä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuutioita ja hevosia Vanha moottori jäi historiaan uusien päästönormien johdosta. Nyt Micraa tarjotaan tällä litraisella 71-hevosvoimaisena tai turbon kera 100- ja 117-hevosvoimaisina versioina. Uutuusmoottorin ja manuaalin yhteistyöstä emme vielä voi kommentoida, sillä auto otettiin koeajoon automaattivaihteisena – sekin tuli tarjolle Micraan vasta uuden moottorin myötä. Automaatti on tyypiltään CVT- eli portaaton vaihteisto. Se sopii Micraan hyvin etenkin pikkuautolle tärkeässä kaupunkiympäristössä. Täyskiihdytyksissä vaihteisto välillä arpoo sopivaa välitystä, vauhtiin päästyään Nissan käyttää täyskaasulla "virtuaalivaihteita" Subarun tapaan, joten moottori ei huuda täyskiihdytyksellä vakiokierroksilla. Hidas hidastus Isoin ärsyke koittaa kiihdytyksen päättyessä, sillä kiihtyvyys tuntuu jatkuvan vielä hetken kaasunnoston jälkeenkin. Mistään vaaratilanteesta ei ole kyse, moottorin veto vain katkeaa sekunnin kymmenyksiä oletettua hitaammin. Piirteeseen tottunee, mutta satunnaista kuljettajaa se silti voi ärsyttää. Tekniset tiedot lupaavat Micran kiihtyvän nollasta sataan manuaalina 10,9 sekunnissa ja automaattina 13 sekunnissa. Syy löytynee CVT-vaihteiston hitaahkosta liikkeellelähdöstä, vauhtiin päästyään kiihtyvyys on ihan kohtalaista. Myös moottorin vääntömomentissa on eroa vaihteistosta riippuen: 5-vaihteisella manuaalilla tarjolla on 160 newtonmetriä, kun CVT:n kanssa maksimilukema on 144 newtonmetriä. Mistään huipputaloudellisesta voimanlähteestä tosin ei ole kyse: Helsinki–Kurikka–Helsinki -reitillä kulutus pyöri noin 6,5 litrassa per sata kilometriä. Se on tämän kokoluokan autolle paljon. Ongelmana hinta Automaattivaihteistolla Nissan Micra tuntuu ihan toimivalle pikkuautolle, jossa suurempia ärsykkeitä ei juuri ole. Omassa kuplassaan Nissan on nyt pätevä tuote. Mutta vain omassa kuplassaan. Micran näyttävän kuoren alla piilee vanhahtava perusrakenne, joka tarkoittaa ahtaita tiloja, korkeahkoa melutasoa ja paikoin keskinkertaista jousitusmukavuutta. Se tarjoaa sitä pikkuautoelämystä, josta monet kilpailijat ovat jo päässeet ohi. Vanhanaikaisuuden hyväksyisi, jos hinta olisi houkutteleva. Nyt Nissan pyytää jo 71-hevosvoimaisesta perusmallin Micrasta 17 071 euroa. Kilpailjoilta saa halvemmalla enemmän tilaa, parempaa ajettavuutta, korkealuokkaisempaa mukavuutta ja runsaampaa turbovoimaa. Koeajetun N-Connecta -varustellun automaatin 20 560 eurolla saa sitten jo vaikka mitä muutakin. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe