Ajoneuvot | Uutinen | 10.6.2020

Renault-Nissan-Mitsubishi: ”Paluuta ei ole, sillä siihen ei ole varaa”

Renault ja Nissan esittelivät uusia suunnitelmiaan kaksi viikkoa sitten. Jos uudistettu yhteistyökuvio ei ota tuulta alleen, joutuvat liittolaiset etsimään tukea jatkossa muualta.

Jaa artikkeli

Renault, Nissan ja Mitsubishi hakevat parempaa tulevaisuutta yhdessä ja erikseen. Rautaisesti hallinneen Carlos Ghosnin jälkeen kolmikko etsii uutta kulta-aikaa uusilla ideoilla, joihin ei kuulu enää häämöttävä fuusio, vaan merkit saavat työskennellä itsenäisinä omilla vastuualueillaan. Renault-Nissan-Mitsubishi-allianssi puolestaan koittaa välttää päällekkäisyyksiä selkeämmällä järjestelyllä vetovastuun suhteen. Vastuualueita on jaettu maantieteen lisäksi markkinasegmenttien ja teknologioiden mukaan.

Renault ja Nissan ovat myös uusineet melkoisen osan yhtiöiden johtoa, sillä Ghosnin jälkeiset toimitusjohtajatkin ovat jo saaneet lähteä. Nissanin Makoto Uchida koittaa saada japanilaisyhtiön kurssin käännettyä voimakkaiden kakkosjohtajien avulla. Renaultilla valmistaudutaan puolestaan Seatilta värvätyn Luca de Meon aikakauteen, hänen odotellessaan kilpailukarenssin päättymistä. Liittouman alkuperäiset jäsenet, Renault ja Nissan, ovat myös vielä rakentamassa kontakteja vasta muutama vuosi sitten mukaan liittyneeseen Mitsubishiiin.

Uudistetun allianssin tarkoituksena on karistaa Ghosnin kilpailuvietin haamu, sillä libanonilaisjohtajan eetoksena oli valloittaa markkinoita volyymillä kannattavuudesta viis veisaten.

Renault-Nissan-Mitsubishi paluuta ei ole

– Nyt olemme kohdanneet todellisuuden; emme halua olla maailman huipulla. Me haluamme yhtiön, joka on kestävällä ja kannattavalla pohjalla, kommentoi Renaultin väliaikainen toimitusjohtaja Clotilde Delbos.

Yleisen hiipuvan markkinatrendin ja Ghosnin tavoitteiden luoman ylikapasiteetin ratkaisuksi allianssi aikoo vähentää tuotantokapasiteettiaan yhteensä noin 20 prosentilla. Lisäksi kolmikko taistelee autoalaa yleisemminkin koettelevaa koronaviruskriisiä vastaan, joka on osoittanut, että ainoa tapa selviytyä on yhdistyä ja liittoutua.

– Tämä on viimeinen nopanheitto. He ovat kokeilleet kaikkea. Jos tämä ei toimi, kolme jäsenyhtiötä eivät enää selviä omillaan, kommentoi merkkien liittouman johtoa lähellä oleva lähde Financial Timesille.

– Ei ole paluuta. Ei ole paluuta entiseen, sillä meillä ei ole siihen varaa, kommentoi Renaultin hallituksen puheenjohtaja Jean-Dominique Senard.

Tie nykytilanteeseen ei sekään ole ollut ruusuilla tanssimista.

Vain yksi yhteinen osa

Sähköautot Nissan Leaf ja Renault Zoe saattavat vaikuttaa pitkälti samasta puusta veistetyiltä, mutta vaikeiden välien takia ne jakavat vain yhden osan. Vuosikymmen sitten, kun autoja alun perin suunniteltiin, eläteltiin toivoa yhteistyöstä, mutta lopputuloksena oli vain työryhmien välistä riitelyä.

– Yksikään katutaiteilija Pariisissa ei myönnä, että ’Mona Lisa’ on parempi työ kuin oma maalaus. Sama tilanne insinöörien kanssa: yksikään insinööri ei myönnä, että toinen insinööri on parempi, kommentoi Nissanin operatiivinen johtaja Ashwani Gupta Financial Timesille.

Renaultin hallituksen puheenjohtaja Senard komppaa Guptan näkemystä, sillä hänkin luonnehtii aiempia työnjakojärjestelyjä sotkuisiksi. Lopputuloksena oli ranskalaisjohtajan mukaan loputonta edestakaista pallottelua kokouksesta toiseen, ilman varsinaista päätöstä.

– Se on lamauttanut yhtiön, Senard sivaltaa.

Kannattavuus ennen myyntimääriä

– Katsokaas, me olemme olleet täällä ennenkin ja saatamme olla täällä uudestaankin, pohtimassa, onko tämä allianssin viimeinen tilaisuus. Mutta tämä on vakavaa, me tiedämme, että meidän täytyy olla kannattavia, kommentoi eräs yhtiöiden hallituksen jäsen liittouman yhteistä suunnitelmaa työstettäessä.

– Pääasiallinen tavoite on välttää tuplainvestointeja. Ei ole mitään taikaratkaisua sen lisäksi. Se ei takaa, että liittouma kasvaa ja kehittyy eteenpäin, kerrottiin FT:lle Nissanin johtajiston lähipiiristä.

Kululeikkausten ja uuden vetovastuu-mallin lisäksi työntekijöiden täytyy ajatella asioista toisin, kuin rautaherra Ghosnin aikakaudella. Osana kulttuurimuutosta luovutaan kivuliaasti esimerkiksi palkkabonuksista, jotka liittyvät taloudellisiin merkkipaaluihin.

– Täytyy muuttaa ajatusmaailma volyymistä lisäarvoon. Se on tärkeä muutos ympäri maailman, koskien myös jälleenmyyjiämme, Nissanin operatiivinen johtaja Gupta kommentoi.

Renault-Nissan-Mitsubishi paluuta ei ole

– Olen kyllästynyt näihin valheellisiin tavoitteisiin ja synergioihin, jotka tanssivat ilmassa osana näytöstä, eikä päivän päätteeksi kukaan ymmärrä missä ne ovat. Eivätkä ne johda mihinkään, koska prosessi ei ole oikea, kommentoi puolestaan Renaultin Senard.

Koska yhtiöt siirtyvät uuteen ”johtaja-seuraaja” -malliin useilla markkina-alueilla, tarkoittaa se soveliasta vetäytymistä kannattamattomilta markkina-alueilta ilman, että yhtiöt joutuvat neuvottelemaan kalliista täysvetäytymisestä valtioiden kanssa. Keskustelu jatkuu, toteutuuko vetovastuu-malli myös jälleenmyyjien ja muiden toimintojen osalta.

Renaultilla ja Nissanilla on tasapainoiltavana myös kotimaidensa hallitusten intressit, sillä esimerkiksi Ranskan valtio ohjastaa, ettei Renault karsisi työpaikkoja varsinkaan Ranskasta. Myös ammattiliitot asettavat omat haasteensa.

Aiemmin sisäpiirilähteet kertoivat, että jo yksin Nissanin Barcelonan alueen tehtaan sulkeminen maksaa yhtiölle 1,5 miljardia euroa, ja että summan saaminen takaisin säästöinä kestää seitsemän vuotta. Myös Nissanin Sunderlandin tehtaan hyödyntäminen Renaultin katumaastureiden valmistamisessa on toistaiseksi hyllyllä aran poliittisen ilmaston takia.

Molemmat valmistajat ovat samaa mieltä yhteistyön järkieduista, mutta paluu neuvottelupöytään vaatii molempien osapuolien halukkuutta. Nähtäväksi jää, onko tiimalasissa tarpeeksi hiekkaa mykkäkoululle.

Lähde: Financial Times Kuvat: Renault, Nissan

Jaa artikkeli

Keskustelu