16.5.2020

Renault valmistautuu: tila-autot ja sedanit pois, crossoverit ja katumaasturit tilalle

Renault valmistautuu: tila-autot ja sedanit pois

Katumaastureita ja crossovereita kaikille, tila-autot ja sedanit ulos. Renault Espace, Scenic ja Talisman saavat tietojen mukaan väistyä seuraavan polven Kadjarin tieltä.

Peräti neljä eri lähdettä Renaultin lähellä on kertonut, että autovalmistaja suunnittelee mallistonsa radikaalia muutosta. Tutut tila-autot Espace ja Scenic sekä malliston iso sedan Talisman ovat tietojen mukaan väistymässä. Vaikka varsinaista päätöstä ei ole kuulemma tehty, kuiskivat sisäpiiriläiset asian olevan käytännössä varma.

Renault remontoi mallistoaan isommalla kädellä viimeksi 2009, mutta maailmalla tarjolla on edelleen 45–50 erilaista automallia. Näiden lisäksi Renaultin alaisuuteen kuuluvat Dacia, Renault Samsung, Lada ja Alpine. Vertailun vuoksi "se toinen ranskalainen" PSA vähensi kolmen päämerkkinsä mallimäärän 45:stä 26:een kuusi vuotta sitten, säästäen vuodessa 300 miljoonaa euroa. Renault toimii kuitenkin kansainvälisemmin kuin enimmäkseen Eurooppaan keskittyvä PSA-ryhmä, mutta mallimäärä alkaa olla kestämätön myös kansainvälisesti tarkasteltuna.

Neljännen polven Renault Scénic esiteltiin 2016.

Karsittavista malleista ikonisin on Renault Espace. Vuonna 1984 ensiesitelty tila-auto mullisti luokkansa ja sen jälkeen viittä eri Espace-mallipolvea on myyty yhteensä 1,3 miljoonaa kappaletta. Nyt klassinen tila-auto on kuitenkin joutunut vastatuuleen asiakkaiden suosiessa jännittävämmältä vaikuttavia katumaastureita.

Myös Scenic on muodostunut Renaultin tila-automalliston tutuksi nimeksi vuosien varrella. Korvaajaksi tila-autoille tarjotaan uutta Kadjaria, josta tulee viiden ja seitsemän istumapaikan versiot. Scenicin kohdalla kauppakirjat kuitattiin Euroopassa viime vuonna 77 507 kertaa.

Ilman suoraa korvaajaa jäisi D-segmentin kookas sedan Renault Talisman, jonka myynti Suomessa loppui jo hetki sitten. Talisman kävi kaupaksi viime vuonna 15 286 kertaa, päihittäen jopa 9 561 kappaleen Espacen. Kaikki kolme karsittavaa mallia valmistetaan Renaultin tehtaalla pohjois-Ranskan Douaissa, jolle tulisi uutta tekemistä Renault-Nissan-Mitsubishin kahdesta uudesta sähköautomallista, jotka perustuvat liittouman uudelle sähköautopohjalle.

Kuntokuurilistalta löytyvät mallistouudistusten lisäksi kiinteistöjen myyminen, tappiollisten markkina-alueiden karsiminen ja lisääntynyt yhteistyö Nissanin ja Mitsubishin kanssa. Renault teki viime vuonna tappiota ensimmäistä kertaa 10 vuoteen, Carlos Ghosnin jättämän johtajuuskriisin ja koronaviruksen heikentäessä tilannetta entisestään. Merkki kertoi aiemmin, että se keskittyy lähiaikojen tuotekehityksessä vain tärkeimpiin malliponnistuksiin.

Sedanina ja farmarina myytävä Renault Talisman poistui Suomen markkinoilta jo hetki sitten.

Automerkin tavoitteena on säästää seuraavan kolmen vuoden aikana kaksi miljardia euroa. Renaultin tilapäinen toimitusjohtaja Clotilde Delbos kommentoi aiemmin, että kululeikkausten tapauksessa mikään ei ole tabua. Ranskan valtio ennätti tosin jo älähtää, että työpaikkojen leikkaukset eivät saisi kohdistua merkin kotimaahan. Ranskan valtio omistaa Renaultista 15 prosenttia ja valtio onkin järjestämässä automerkille 4–5 miljardin euron apupakettia viruskriisistä selviämiseksi.

Renault esitellee suunnitelmansa kuun lopussa liittoumakumppani Nissanin vastaavan suunnitelman kannoilla. Nissanin odotetaan vähentävän läsnäoloa muun muassa Euroopan markkinoilla.

Lähde: Automotive News Kuvat: Renault

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat