Ajoneuvot | Uutinen | 28.4.2020

Renault keskittää tuotekehityksen vain tärkeimpiin malleihin – syynä koronasäästöt

Koronakriisi vaikuttaa nyt myös Renaultin tuotekehitykseen. Ranskalaisvalmistaja uskoo selviävänsä vuoden päästörajoista koronasta huolimatta, mutta se vaatii keskittymistä Euroopan kannalta tärkeisiin tuotejulkistuksiin.

Jaa artikkeli

Koronaviruskriisi näkyy eri autovalmistajien budjeteissa varsinkin tuotekehityksen kohdalla. Aiemmin Volvo kertoi harkitsevansa tulevien faceliftien sisältöä tarkoin. Nyt Renaultilla varaudutaan säästökuuriin karsimalla projektilistalta kaikki, mikä ei liity merkin tärkeimpiin malleihin.

Tavoitteena on säästää kaksi miljardia euroa vuoteen 2022 mennessä. Ranskalaisvalmistaja esittelee varsinaisen säästökuurinsa kokonaisuudessa toukokuussa, samaan aikaan kun Ranska höllännee koronavirusrajoituksia muun muassa tuotannon osalta. Kehitystyö on jatkunut myös viruskriisin ajan muun muassa tyyppihyväksyntätoiminnassa.
– Pysymme tärkeiden julkaisuidemme aikataulussa, kommentoi Renaultin myynnistä ja markkinoinnista vastaava Denis le Vot yhtiön kvartaalituloksen julkistamistapahtumassa.

Väliaikaisena toimitusjohtajana toimiva Clothilde Delbos puolestaan linjasi, että Renaultin täytyy päättää, mikä on kuluvan vuoden osalta kriittistä, muun toiminnan pysähtyessä. Kiristyvien päästörajojen takia valmistajan vuosisuunnitelmaan kuuluu muun muassa Clion hybridiversio, Capturin lataushybridiversio sekä Meganen lataushybridiversiot. Loppuvuodesta joukkoon liittyvät myös sähkö-Twingo ja Dacia Spring -sähköauto.

– Nämä autot ovat erittäin tärkeitä Euroopalle, niin liiketoiminnalle kuin päästörajoille, Le Vot kommentoi.

Renaultin johdosta arvioitiin, että valmistaja saavuttanee hiilidioksidipäästöjen tavoitteet kuluvalle vuodelle, mikäli odotettu kysyntä toteutuu koronavirusrajoitusten poistuuttua. Ranskalaisvalmistaja ei ole pyytänyt lykkäystä tai helpotusta päästörajoihin kuluvalle vuodelle.

– Voin vahvistaa, että emme pyydä lykkäyksiä päästötavoitteisiin vuodelle 2020, Delbos kommentoi.

Lähde: Automotive News Europe Kuva: Renault

Jaa artikkeli

Keskustelu