26.2.2020

Renault laajentaa sähköautovalikoimaansa – vuorossa Renault Twingo Z.E.

Renault Twingo Z.E.

Twingo on ranskalaisvalmistajan pitkäaikainen kaupunkiautomalli joka jakaa tekniikkansa Smartin kanssa. Myös täyssähköinen Renault Twingo Z.E. jatkaa Smart-sisaruutta, tosin suuremmalla toimintamatkalla maustettuna.

Renault Twingo -kaupunkiauto saa sisuksiinsa täyssähköisen voimalinjan, jota käytetään myös Smartin sähköautoissa. Täysin samanmoinen kokonaisuus ei Twingo Z.E. kuitenkaan ole esimerkiksi Smart Forfourin kanssa, jonka polttomoottoriversioon myös bensiinikäyttöinen Twingo perustuu.

Toimintamatkan kasvattamiseksi ajoakun kapasiteetti on nostettu Smartin 17,6 kilowattitunnista 22 kilowattituntiin. Tämän turvin yhdistetty WLTP-toimintamatka on 180 kilometriä, 50 km enemmän kuin  Smart Forfourissa. Kiihtyvyyttä ja huippunopeutta rajoittavassa eco-ajotilassa toimintamatkan kerrotaan kasvavan jopa 215 kilometriin.

Parhaillaan synkronimoottorin teho on 82 hevosvoimaa. Huippunopeus on rajoitettu 135 kilometriin tunnissa.

Latausteho on parhaillaan 22 kilowattia, jolla toimintamatkaa kerrotaan saatavan parhaillaan latausasemasta puolessa tunnissa noin 80 kilometriä. Tyhjästä 80 prosentin varaukseen tällä teholla akku latautuu 63 minuutissa.

Nopeimmillaan akun saa ladattua tyhjästä 80 prosentin varaukseen reilussa tunnissa.

Suko-pistokkeesta (10A) ladattaessa latausteho on 2,3 kilowattia, jolloin tyhjästä täyteen latautumisessa menee 13,5 tuntia.  3,7 kW latausasemalla (16A) kahdeksan tuntia ja 7,4 kW latausasemalla (32A) neljä tuntia.

Ulkoisesti auto erottuu bensiinikäyttöisestä Twingosta sinisillä yksityiskohdilla.

Sähköiseksi muuntautumisen valmistaja kertoo tapahtuneen ilman sisätilakompromisseja. Tavaratilakin on samat 240 litraa kuin fossiilisilla polttoaineilla toimivassa Twingossa. Ulkoisestkin erot Twingoon pysyvät erittäin maltillisina.

Jalankulkijoiden varoittamiseksi Twingo Z.E. kuuluttaa itsestään varoitusäänellä uuden Renault Zoen tapaan, ääniä on valittavissa kolme eri variaatiota ja varoitusääni poistuu käytöstä yli 30 km/h -nopeudessa, jolloin renkaat ja ilmavirta pitävät tarpeeksi ääntä auton huomaamiseksi.

Lähde ja kuvat: Renault

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat