Ajoneuvot | Koeajo | 22.10.2019

Koeajo: Taas tätä päivää – Renault Zoe

Z.E. 50 R135

Jo vuonna 2012 esitelty Renault Zoe on jälleen ajankohtainen, kiitos perusteellisen uudistuksen. Hyvää: vaivattomuus, nopea lataus, laatuvaikutelman parannus. Huonoa: hivenen pintakova alusta.

Jaa artikkeli

On tulkinnasta kiinni, katsooko uutta Renault Zoe -sähköautoa täysin uutena mallina vai vain perinpohjaisena kasvojenkohotuksena. Kyse on vähän molemmista, vaikka valmistaja itse puhuukin jo sähköautonsa kolmannesta sukupolvesta – ensimmäinen Zoe esiteltiin vuonna 2012, ja Renaultin laskuissa vuoden 2016 akkuparannus aloitti toisen luvun.

Perusremontti

Laskentavavasta riippumatta Zoen ilme on kestänyt aikaa hyvin. Nyt tehdyssä uudistuksessa peruskori säilyy ennallaan, mutta ilmettä piristetään uudella etupuskurilla sekä modernisoiduilla etu- ja takavaloilla.

Sisätiloissa edellisen Zoen muovisuus on vaihtunut laatuvaikutelmaltaan huomattavasti korkeatasoisempiin muoveihin ja tekstiileihin. Materiaaleissa on painotettu kierrä-tysperäisyyttä, esimerkiksi kaikki tekstiilit ovat uusiokäyttöisiä. BMW i3 -tyylisestä näkyvästä kierrätysmateriaalin käytöstä ei ole kyse, Zoessa uusiomateriaalit sulautuvat huomaamattomasti kokonaisuuteen. Etutilat Zoessa ovat toimivat, takana häiritsee muodoton istuin ja huono reisituki.

10-tuumaisella näytöllä tehty mittaristo on ilmeeltään selkeä, muttei järin muokattava.

Keskinäyttö on muista Renaulteista tuttu pystyyn asennettu 9,3-tuumainen tabletti. Näyttö on kookas, muttei huippusulava tai selkeäkäyttöinen. 4G-yhteyden ansiosta navigointi onnistuu myös latauspisteille. Järjestelmä tukee CarPlay- ja AndroidAuto-älypuhelinpeilauksia.

Vaihtoehtona pikalataus

Uudistusta on tekniikkapuolellakin: uusi 52 kilowattitunnin akku, Renault-kielellä Z.E. 50, on fyysisesti edeltävän 41-kilowattituntisen kokoinen – kapasiteetin kasvu on saavutettu parantamalla akkukemiaa ja arkkitehtuuria. Akku on yhä ilmajäähdytteinen, ja sen kennot valmistaa LG Chem.

Latauspuolella Zoe säilyttää tutun ja nopean 22 kilowatin (3 x 32 A) Type 2 -vaihtovirtalatauksen. Vihdoin rinnalle tarjotaan lisävarusteena myös 50 kilowatin CCS-pikalatausta. Kirjoitushetkellä CCS-latauksen lisähinta ei -ollut vielä tiedossa, kuten ei muukaan hinnoittelu.

Auton lämmitys hoituu nyt ilmalämpöpumpulla, ja lämmitystä voi etäkäyttää puhelimella auton ollessa latauksessa.

Sähköautoksi varsin harvinaiseen tapaan Renault tarjoaa Zoeta myös kahdella eritehoisella sähkömoottorilla: R110:ssa moottori tuottaa 108 hevosvoimaa ja R135:ssa 136 hevosvoimaa. Pienemmän moottorin WLTP-toimintamatka yltää 395 kilometriin, tehokkaamman 386 kilometriin. Ero johtunee rengastuksesta, joka kasvaa isomman moottorin myötä viidestätoista kuuteentoista tuumaan.

Kaikin puolin vaivaton

Koeajossa tarjolla oli vain R135-moottori. Se liikuttaa Zoea erittäin kevyesti ja miellyttävästi. Voimalinjasta kuuluu 20–30 km/h nopeudella sähköautoksi yllättävän paljon huminaa, mutta se peittyy helposti esimerkiksi radiona avulla. Moottorijarrutuksen määrän voi valita vaihteenvalitsimella kahdesta asennosta, mutta kumpikaan ei tuo autoa pysähdyksiin, joten yhden polkimen ajo ei onnistu.

Renault Zoe

Renault kertoo uudistaneensa myös ohjauksen ja jarrut. Ohjaustuntumassa ei kesäolosuhteilla ja hyväkuntoisilla teillä ole valittamista. Alusta taas tarjoaa pienelle sähköautolle tyypillistä nypytystä: matalalle sijoitetun akun ansiosta painopiste on alhaalla, mutta painoa kertyy silti 1 508 kilogrammaa.

Uudistukset pitävät Renault Zoen ajanmukaisena – houkuttelevuus -riippuukin vahvasti vielä julkaisemattomasta hinnoittelusta.

Jaa artikkeli

Keskustelu