22.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: Taas tätä päivää – Renault Zoe Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jo vuonna 2012 esitelty Renault Zoe on jälleen ajankohtainen, kiitos perusteellisen uudistuksen. Hyvää: vaivattomuus, nopea lataus, laatuvaikutelman parannus. Huonoa: hivenen pintakova alusta. On tulkinnasta kiinni, katsooko uutta Renault Zoe -sähköautoa täysin uutena mallina vai vain perinpohjaisena kasvojenkohotuksena. Kyse on vähän molemmista, vaikka valmistaja itse puhuukin jo sähköautonsa kolmannesta sukupolvesta – ensimmäinen Zoe esiteltiin vuonna 2012, ja Renaultin laskuissa vuoden 2016 akkuparannus aloitti toisen luvun.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerusremonttiLaskentavavasta riippumatta Zoen ilme on kestänyt aikaa hyvin. Nyt tehdyssä uudistuksessa peruskori säilyy ennallaan, mutta ilmettä piristetään uudella etupuskurilla sekä modernisoiduilla etu- ja takavaloilla. Sisätiloissa edellisen Zoen muovisuus on vaihtunut laatuvaikutelmaltaan huomattavasti korkeatasoisempiin muoveihin ja tekstiileihin. Materiaaleissa on painotettu kierrä-tysperäisyyttä, esimerkiksi kaikki tekstiilit ovat uusiokäyttöisiä. BMW i3 -tyylisestä näkyvästä kierrätysmateriaalin käytöstä ei ole kyse, Zoessa uusiomateriaalit sulautuvat huomaamattomasti kokonaisuuteen. Etutilat Zoessa ovat toimivat, takana häiritsee muodoton istuin ja huono reisituki.10-tuumaisella näytöllä tehty mittaristo on ilmeeltään selkeä, muttei järin muokattava. Keskinäyttö on muista Renaulteista tuttu pystyyn asennettu 9,3-tuumainen tabletti. Näyttö on kookas, muttei huippusulava tai selkeäkäyttöinen. 4G-yhteyden ansiosta navigointi onnistuu myös latauspisteille. Järjestelmä tukee CarPlay- ja AndroidAuto-älypuhelinpeilauksia.Vaihtoehtona pikalatausUudistusta on tekniikkapuolellakin: uusi 52 kilowattitunnin akku, Renault-kielellä Z.E. 50, on fyysisesti edeltävän 41-kilowattituntisen kokoinen – kapasiteetin kasvu on saavutettu parantamalla akkukemiaa ja arkkitehtuuria. Akku on yhä ilmajäähdytteinen, ja sen kennot valmistaa LG Chem.Latauspuolella Zoe säilyttää tutun ja nopean 22 kilowatin (3 x 32 A) Type 2 -vaihtovirtalatauksen. Vihdoin rinnalle tarjotaan lisävarusteena myös 50 kilowatin CCS-pikalatausta. Kirjoitushetkellä CCS-latauksen lisähinta ei -ollut vielä tiedossa, kuten ei muukaan hinnoittelu. Auton lämmitys hoituu nyt ilmalämpöpumpulla, ja lämmitystä voi etäkäyttää puhelimella auton ollessa latauksessa.Sähköautoksi varsin harvinaiseen tapaan Renault tarjoaa Zoeta myös kahdella eritehoisella sähkömoottorilla: R110:ssa moottori tuottaa 108 hevosvoimaa ja R135:ssa 136 hevosvoimaa. Pienemmän moottorin WLTP-toimintamatka yltää 395 kilometriin, tehokkaamman 386 kilometriin. Ero johtunee rengastuksesta, joka kasvaa isomman moottorin myötä viidestätoista kuuteentoista tuumaan.Kaikin puolin vaivatonKoeajossa tarjolla oli vain R135-moottori. Se liikuttaa Zoea erittäin kevyesti ja miellyttävästi. Voimalinjasta kuuluu 20–30 km/h nopeudella sähköautoksi yllättävän paljon huminaa, mutta se peittyy helposti esimerkiksi radiona avulla. Moottorijarrutuksen määrän voi valita vaihteenvalitsimella kahdesta asennosta, mutta kumpikaan ei tuo autoa pysähdyksiin, joten yhden polkimen ajo ei onnistu.Renault kertoo uudistaneensa myös ohjauksen ja jarrut. Ohjaustuntumassa ei kesäolosuhteilla ja hyväkuntoisilla teillä ole valittamista. Alusta taas tarjoaa pienelle sähköautolle tyypillistä nypytystä: matalalle sijoitetun akun ansiosta painopiste on alhaalla, mutta painoa kertyy silti 1 508 kilogrammaa.Uudistukset pitävät Renault Zoen ajanmukaisena – houkuttelevuus -riippuukin vahvasti vielä julkaisemattomasta hinnoittelusta.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Renault Zoe Z.E. 50 R135 Moottori Sähköauto, etuveto. Akuston energiasisältö käytössä oleva 52 kWh. Lataus Type 2 22 kW (3×32 A), lisävarusteena CCS 50 kW. Teho 100 kW (136 hv), 245 r/min Toimintamatka 386 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 140 km/h Mitat pituus 4084 mm, leveys 1730 mm, korkeus 1562 mm, akseliväli 2588 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen