22.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: Taas tätä päivää – Renault Zoe Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Jo vuonna 2012 esitelty Renault Zoe on jälleen ajankohtainen, kiitos perusteellisen uudistuksen. Hyvää: vaivattomuus, nopea lataus, laatuvaikutelman parannus. Huonoa: hivenen pintakova alusta. On tulkinnasta kiinni, katsooko uutta Renault Zoe -sähköautoa täysin uutena mallina vai vain perinpohjaisena kasvojenkohotuksena. Kyse on vähän molemmista, vaikka valmistaja itse puhuukin jo sähköautonsa kolmannesta sukupolvesta – ensimmäinen Zoe esiteltiin vuonna 2012, ja Renaultin laskuissa vuoden 2016 akkuparannus aloitti toisen luvun. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Perusremontti Laskentavavasta riippumatta Zoen ilme on kestänyt aikaa hyvin. Nyt tehdyssä uudistuksessa peruskori säilyy ennallaan, mutta ilmettä piristetään uudella etupuskurilla sekä modernisoiduilla etu- ja takavaloilla. Sisätiloissa edellisen Zoen muovisuus on vaihtunut laatuvaikutelmaltaan huomattavasti korkeatasoisempiin muoveihin ja tekstiileihin. Materiaaleissa on painotettu kierrä-tysperäisyyttä, esimerkiksi kaikki tekstiilit ovat uusiokäyttöisiä. BMW i3 -tyylisestä näkyvästä kierrätysmateriaalin käytöstä ei ole kyse, Zoessa uusiomateriaalit sulautuvat huomaamattomasti kokonaisuuteen. Etutilat Zoessa ovat toimivat, takana häiritsee muodoton istuin ja huono reisituki. 10-tuumaisella näytöllä tehty mittaristo on ilmeeltään selkeä, muttei järin muokattava. Keskinäyttö on muista Renaulteista tuttu pystyyn asennettu 9,3-tuumainen tabletti. Näyttö on kookas, muttei huippusulava tai selkeäkäyttöinen. 4G-yhteyden ansiosta navigointi onnistuu myös latauspisteille. Järjestelmä tukee CarPlay- ja AndroidAuto-älypuhelinpeilauksia. Vaihtoehtona pikalataus Uudistusta on tekniikkapuolellakin: uusi 52 kilowattitunnin akku, Renault-kielellä Z.E. 50, on fyysisesti edeltävän 41-kilowattituntisen kokoinen – kapasiteetin kasvu on saavutettu parantamalla akkukemiaa ja arkkitehtuuria. Akku on yhä ilmajäähdytteinen, ja sen kennot valmistaa LG Chem. Latauspuolella Zoe säilyttää tutun ja nopean 22 kilowatin (3 x 32 A) Type 2 -vaihtovirtalatauksen. Vihdoin rinnalle tarjotaan lisävarusteena myös 50 kilowatin CCS-pikalatausta. Kirjoitushetkellä CCS-latauksen lisähinta ei -ollut vielä tiedossa, kuten ei muukaan hinnoittelu. Auton lämmitys hoituu nyt ilmalämpöpumpulla, ja lämmitystä voi etäkäyttää puhelimella auton ollessa latauksessa. Sähköautoksi varsin harvinaiseen tapaan Renault tarjoaa Zoeta myös kahdella eritehoisella sähkömoottorilla: R110:ssa moottori tuottaa 108 hevosvoimaa ja R135:ssa 136 hevosvoimaa. Pienemmän moottorin WLTP-toimintamatka yltää 395 kilometriin, tehokkaamman 386 kilometriin. Ero johtunee rengastuksesta, joka kasvaa isomman moottorin myötä viidestätoista kuuteentoista tuumaan. Kaikin puolin vaivaton Koeajossa tarjolla oli vain R135-moottori. Se liikuttaa Zoea erittäin kevyesti ja miellyttävästi. Voimalinjasta kuuluu 20–30 km/h nopeudella sähköautoksi yllättävän paljon huminaa, mutta se peittyy helposti esimerkiksi radiona avulla. Moottorijarrutuksen määrän voi valita vaihteenvalitsimella kahdesta asennosta, mutta kumpikaan ei tuo autoa pysähdyksiin, joten yhden polkimen ajo ei onnistu. Renault kertoo uudistaneensa myös ohjauksen ja jarrut. Ohjaustuntumassa ei kesäolosuhteilla ja hyväkuntoisilla teillä ole valittamista. Alusta taas tarjoaa pienelle sähköautolle tyypillistä nypytystä: matalalle sijoitetun akun ansiosta painopiste on alhaalla, mutta painoa kertyy silti 1 508 kilogrammaa. Uudistukset pitävät Renault Zoen ajanmukaisena – houkuttelevuus -riippuukin vahvasti vielä julkaisemattomasta hinnoittelusta. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Renault Zoe Z.E. 50 R135 Moottori Sähköauto, etuveto. Akuston energiasisältö käytössä oleva 52 kWh. Lataus Type 2 22 kW (3×32 A), lisävarusteena CCS 50 kW. Teho 100 kW (136 hv), 245 r/min Toimintamatka 386 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 140 km/h Mitat pituus 4084 mm, leveys 1730 mm, korkeus 1562 mm, akseliväli 2588 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 5.11.2025 Koeajo Koeajo: uusi Nissan Leaf antaa mallinimelleen uuden elämän, vaikkei se edes ole järin mullistava auto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista