22.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: Taas tätä päivää – Renault Zoe Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jo vuonna 2012 esitelty Renault Zoe on jälleen ajankohtainen, kiitos perusteellisen uudistuksen. Hyvää: vaivattomuus, nopea lataus, laatuvaikutelman parannus. Huonoa: hivenen pintakova alusta. On tulkinnasta kiinni, katsooko uutta Renault Zoe -sähköautoa täysin uutena mallina vai vain perinpohjaisena kasvojenkohotuksena. Kyse on vähän molemmista, vaikka valmistaja itse puhuukin jo sähköautonsa kolmannesta sukupolvesta – ensimmäinen Zoe esiteltiin vuonna 2012, ja Renaultin laskuissa vuoden 2016 akkuparannus aloitti toisen luvun.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerusremonttiLaskentavavasta riippumatta Zoen ilme on kestänyt aikaa hyvin. Nyt tehdyssä uudistuksessa peruskori säilyy ennallaan, mutta ilmettä piristetään uudella etupuskurilla sekä modernisoiduilla etu- ja takavaloilla. Sisätiloissa edellisen Zoen muovisuus on vaihtunut laatuvaikutelmaltaan huomattavasti korkeatasoisempiin muoveihin ja tekstiileihin. Materiaaleissa on painotettu kierrä-tysperäisyyttä, esimerkiksi kaikki tekstiilit ovat uusiokäyttöisiä. BMW i3 -tyylisestä näkyvästä kierrätysmateriaalin käytöstä ei ole kyse, Zoessa uusiomateriaalit sulautuvat huomaamattomasti kokonaisuuteen. Etutilat Zoessa ovat toimivat, takana häiritsee muodoton istuin ja huono reisituki.10-tuumaisella näytöllä tehty mittaristo on ilmeeltään selkeä, muttei järin muokattava. Keskinäyttö on muista Renaulteista tuttu pystyyn asennettu 9,3-tuumainen tabletti. Näyttö on kookas, muttei huippusulava tai selkeäkäyttöinen. 4G-yhteyden ansiosta navigointi onnistuu myös latauspisteille. Järjestelmä tukee CarPlay- ja AndroidAuto-älypuhelinpeilauksia.Vaihtoehtona pikalatausUudistusta on tekniikkapuolellakin: uusi 52 kilowattitunnin akku, Renault-kielellä Z.E. 50, on fyysisesti edeltävän 41-kilowattituntisen kokoinen – kapasiteetin kasvu on saavutettu parantamalla akkukemiaa ja arkkitehtuuria. Akku on yhä ilmajäähdytteinen, ja sen kennot valmistaa LG Chem.Latauspuolella Zoe säilyttää tutun ja nopean 22 kilowatin (3 x 32 A) Type 2 -vaihtovirtalatauksen. Vihdoin rinnalle tarjotaan lisävarusteena myös 50 kilowatin CCS-pikalatausta. Kirjoitushetkellä CCS-latauksen lisähinta ei -ollut vielä tiedossa, kuten ei muukaan hinnoittelu. Auton lämmitys hoituu nyt ilmalämpöpumpulla, ja lämmitystä voi etäkäyttää puhelimella auton ollessa latauksessa.Sähköautoksi varsin harvinaiseen tapaan Renault tarjoaa Zoeta myös kahdella eritehoisella sähkömoottorilla: R110:ssa moottori tuottaa 108 hevosvoimaa ja R135:ssa 136 hevosvoimaa. Pienemmän moottorin WLTP-toimintamatka yltää 395 kilometriin, tehokkaamman 386 kilometriin. Ero johtunee rengastuksesta, joka kasvaa isomman moottorin myötä viidestätoista kuuteentoista tuumaan.Kaikin puolin vaivatonKoeajossa tarjolla oli vain R135-moottori. Se liikuttaa Zoea erittäin kevyesti ja miellyttävästi. Voimalinjasta kuuluu 20–30 km/h nopeudella sähköautoksi yllättävän paljon huminaa, mutta se peittyy helposti esimerkiksi radiona avulla. Moottorijarrutuksen määrän voi valita vaihteenvalitsimella kahdesta asennosta, mutta kumpikaan ei tuo autoa pysähdyksiin, joten yhden polkimen ajo ei onnistu.Renault kertoo uudistaneensa myös ohjauksen ja jarrut. Ohjaustuntumassa ei kesäolosuhteilla ja hyväkuntoisilla teillä ole valittamista. Alusta taas tarjoaa pienelle sähköautolle tyypillistä nypytystä: matalalle sijoitetun akun ansiosta painopiste on alhaalla, mutta painoa kertyy silti 1 508 kilogrammaa.Uudistukset pitävät Renault Zoen ajanmukaisena – houkuttelevuus -riippuukin vahvasti vielä julkaisemattomasta hinnoittelusta.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Renault Zoe Z.E. 50 R135 Moottori Sähköauto, etuveto. Akuston energiasisältö käytössä oleva 52 kWh. Lataus Type 2 22 kW (3×32 A), lisävarusteena CCS 50 kW. Teho 100 kW (136 hv), 245 r/min Toimintamatka 386 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 140 km/h Mitat pituus 4084 mm, leveys 1730 mm, korkeus 1562 mm, akseliväli 2588 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous