Koeajo: Pieni vallankumous – Smart EQ Fortwo ja EQ Forfour
Smart Fortwo ja Forfour saavat pienen kasvojenkohotuksen sen merkiksi, että polttomoottorimallit on jätetty unholaan. Hyvää: ajettavuus, sähköisyys, pysäköitävyys. Huonoa: tietoviihdejärjestelmä, hinta.
Espanjan Valenciassa riehuu myrsky, kun Smart Fortwo ja Forfour esittäytyvät kevyesti päivitettyinä. Smartilla ovat muutenkin käyneet uudet tuulet, sillä kaupunkiautovalmistaja on luopunut polttomoottorimalleista kokonaan. Arkistoista on kaivettu myös ensimmäisten Smart-autojen suunnitelmia, sillä sähkön piti olla osa merkkiä jo kauan ennen ensimmäisenkään auton valmistumista.
Samalla Smart kehuu olevansa maailman ensimmäinen täysin sähköiseksi siirtynyt autovalmistaja, mikä pitäneekin paikkansa. EQ-merkit puolestaan muistuttavat, että autot ovat osa Daimlerin suurempaa sähköistämishanketta. Vuonna 2022 on vihdoin lupa odottaa täysin uusia Smarteja, jotka kehitetään yhteistyössä kiinalaisen Geelyn kanssa.
Uutta vanhasta ammentaen
Kaksi- ja nelipaikkaisten kaupunkiautojen sähköversiot ovat tulleet tutuiksi jo aiemmin, joten nyt on keskitytty viilaamaan kaksikon puskureita ja palveluita. Uusilla valoilla ja keulan jäähdytysritilän siirtämisellä on tavoiteltu ensimmäisten Smartien ilmettä – yli 20-vuotias merkki voi jo viitata itseensä.
Varsinaisessa tekniikassa ei ole juuri tapahtunut muutoksia. Akuston koko on 17,6 kWh, jolla Fortwo saavuttaa 133 kilometrin WLTP-toimintamatkan. Sähkömoottori on edelleen 60-kilowattinen, mikä riittää kaupunki- ja taajamaliikenteeseen mennen tullen. Matalan painopisteen ansiosta EQ-Smartit ovat hauskoja ajettavia, ja varsinkin Fortwo olisikin kotonaan jopa karting-radalla.
Koeajon aikana vallitseva kurja keli ei ole Smartien mukavuusaluetta, mutta pituuteen nähden leveä auto pärjää puhureissa yllättävän hyvin. Myös useimmat epätasaisuudet ylittyvät kohtuullisen miellyttävästi, sillä pienenkin auton rengaskoko on näinä päivinä jo 16 tuumaa.
Odottavan aika
Smartien peruslaturi on 4,6 kilowattia (1 x 20 A), joskin lisävarusteena se on päivitettävissä 22 kilowattiin. Suko-pistorasiasta lataamalla akun saa täyteen vajaassa 12 tunnissa, tyypillisestä 3,7 kilowatin latausasemasta 5,5 tunnissa ja lisävarusteisella laturilla parhaimmillaan alle tunnissa.
Uusien puskureiden lisäksi Smart esitteli tuoreita versioita auton palveluista. Apua löytyy niin pysäköimiseen kuin tavaroiden ennakkomitoittamiseen. Myös yhteiskäyttöominaisuuteen on lisätty mahdollisuus asettaa auton lainaamiselle hinta. Palveluiden saapuminen Suomeen voi kuitenkin viedä tovin jos toisenkin. Onneksi tietoviihdejärjestelmä tulee älypuhelinpeilausta (Apple & Android), joten Smartin hämäläisen järjestelmän voi jättää omaan arvoonsa.
Ihailtava uudistus on tilausprosessin yksinkertaistaminen. Varustetasoja on nyt kolme, ulkonäkötyylejä samoin kolme, ja lopuksi valitaan väri. Smart huomauttaakin, että periaatteessa omanlaisensa auton voi tilata kolmella klikkauksella.
Suomessa virkistetyt EQ Fortwo, Fortwo Cabrio ja EQ Forfour säilyttävät aiemman hintatason pienin muutoksin. Hinnaston mielenkiintoisin yksityiskohta on Forfourin hinta, joka on vain noin 1 000 euroa kaksipaikkaista suurempi.