Uudistuva Renault Megane: kohokohtana ladattava hybridiversio
Uusi Renault Megane E-Tech on 160-hevosvoimainen ladattava hybridi farmarikorissa.
Renault Megane -mallisto uudistuu, ja ajan hengen mukaisesti päivityksen kohokohtana on ladattava E-Tech -hybridi.
Ulkoisesti uudistetun Meganen erottaa täysledivaloista ja uudistetusta etupuskurista, sekä kolmesta uudesta värivaihtoehdosta: kupari ja kaksi harmaata sävyä täydentävät valikoiman yhteensä kymmeneen sävyyn.
Näyttöjä ja avustimia
Sisätiloista voi löydää uuden 10,2-tuumaisen digitaalimittariston, mikäli valitsee vähän paremman varustetason. Perusmallit tulevat toimeen 7-tuumaisella näytöllä. Keskikonsolin kosketusnäyttö on perusmallissa 7-tuumainen, mutta tarjolla on myös uusi 9,3-tuumainen painos. Valmistaja kertoo myös kohottaneensa laatuvaikutelmaa uudella ilmastoinnin hallintapaneelilla.
Tekniikkapuolella auttaa uusi Highway & Traffic Jam Companion -niminen ajoavustin, joka tarkoittaa aktiivisen vakionopeudensäätimen ja kaista-avustimen yhdistelmää. Toisin sanoen kyse on modernista tason 2 -puoliautonomisesta ajamisesta. Kädet siis pysyvät yhä ohjauspyörässä ja vastuu kuljettajalla, mutta sopivissa olosuhteissa kuljettaja voi ottaa hetkellisesti tarkkailijan aseman. Järjestelmän saa kaikkiin EDC-kaksoiskytkinvaihteistoilla varustettuihin malleihin.
40 kilometriä sähköllä
Moottoripuolella kohokohta on uusi ladattava hybridi, nimeltään E-Tech. Järjestelmä koostuu 1,6-iltraisesta bensiinimoottorista ja kahdesta sähkömoottorista sekä niiden ympärille rakennetusta kytkimettömästä vaihteistosta. Yhteistho on 160-hevosvoimaa. E-Tech -hybridin ladattava akku on kooltaan 9,8 kilowattituntia, ja sen turvin valmistaja kertoo auton liikkuvan WLTP-mittauksessa 50 kilometriä. Huippunopeus sähköajossa on 135 km/h. Megane E-Techin päästöiksi kerrotaan 40 g/km.
Valmistaja kertoo farmarikorisen Megane E-Techin tavaratilan olevan kaapelisäilöstä huolimatta 434 litraa, ja laajennettavissa 1247 litraan.
100, 115, 120, 140…
Meganen bensiinimoottorivalikoima kattaa 1,3-litraisen TCe-turboahdetun tehoversiot 100, 115, 140 ja 160 hv. Näistä 100- ja 115-hevosvoimaiset ovat manuaalivaihteistolla, 140-hevosvoimaisen voi valita manuaalin tai 7-vaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston välillä, kun 160 hv -versio on aina automaatti.
Myöhemmin loppuvuodesta tarjolle tulee myös manuaalivaihteinen 1.0 TCe, joka tarjotaan mystisesti 120-hevosvoimaisena, eli litrainen on kahta 1,3-litraista tehokkaampi. Ehkä tähänkin on joku syynsä.
Dieselvalikoima kattaa 1,5litraisen Blue dCi -voimanlähteen 95-hevosvoimaisen manuaalin ja 115-hevosvoimaisen EDC-automaatin.
Sporttitunnelmaa kaipaaville Meganesta tarjotaan nyt R.S. Line -varustetasoa, joka kohentaa ulkonäköä urheilullisine puskureineen ja tarjoaa urheilujuhlan tunnelmaa tukevampine istuimineen.
Lippulainvana RS
Varsinaisen sportin roolissa ovat yhä Megane RS ja Megane RS Trophy -mallit. Kaksikko kulkee nyt 1,8-litraisen nelosturbon kehittämän 300 hevosvoiman turvin. RS saa uudistuksessa uuden aktiivisen pakoputkiston. Aiemmin lisävarusteena tavalliseenkin RS:ään tarjottu Cup-alusta on nyt Trophyn yksinoikeus. Sen myötä iskunvaimennuksen ja jousituksen jäykkyyttä on lisätty 25 ja 30 prosenttia, kallistukenvaimentimet taas ovat 10 prosenttia jäykemmät.
Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Renault