4.2.2020

Uudistuva Renault Megane: kohokohtana ladattava hybridiversio

Renault Megane

Uusi Renault Megane E-Tech on 160-hevosvoimainen ladattava hybridi farmarikorissa.

Renault Megane -mallisto uudistuu, ja ajan hengen mukaisesti päivityksen kohokohtana on ladattava E-Tech -hybridi.

Ulkoisesti uudistetun Meganen erottaa täysledivaloista ja uudistetusta etupuskurista, sekä kolmesta uudesta värivaihtoehdosta: kupari ja kaksi harmaata sävyä täydentävät valikoiman yhteensä kymmeneen sävyyn.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Näyttöjä ja avustimia

Renault Megane

Sisätiloista voi löydää uuden 10,2-tuumaisen digitaalimittariston, mikäli valitsee vähän paremman varustetason. Perusmallit tulevat toimeen 7-tuumaisella näytöllä. Keskikonsolin kosketusnäyttö on perusmallissa 7-tuumainen, mutta tarjolla on myös uusi 9,3-tuumainen painos. Valmistaja kertoo myös kohottaneensa laatuvaikutelmaa uudella ilmastoinnin hallintapaneelilla.

Tekniikkapuolella auttaa uusi Highway & Traffic Jam Companion -niminen ajoavustin, joka tarkoittaa aktiivisen vakionopeudensäätimen ja kaista-avustimen yhdistelmää. Toisin sanoen kyse on modernista tason 2 -puoliautonomisesta ajamisesta. Kädet siis pysyvät yhä ohjauspyörässä ja vastuu kuljettajalla, mutta sopivissa olosuhteissa kuljettaja voi ottaa hetkellisesti tarkkailijan aseman. Järjestelmän saa kaikkiin EDC-kaksoiskytkinvaihteistoilla varustettuihin malleihin.

40 kilometriä sähköllä

Renault Megane

Moottoripuolella kohokohta on uusi ladattava hybridi, nimeltään E-Tech. Järjestelmä koostuu 1,6-iltraisesta bensiinimoottorista ja kahdesta sähkömoottorista sekä niiden ympärille rakennetusta kytkimettömästä vaihteistosta. Yhteistho on 160-hevosvoimaa. E-Tech -hybridin ladattava akku on kooltaan 9,8 kilowattituntia, ja sen turvin valmistaja kertoo auton liikkuvan WLTP-mittauksessa 50 kilometriä. Huippunopeus sähköajossa on 135 km/h. Megane E-Techin päästöiksi kerrotaan 40 g/km.

Valmistaja kertoo farmarikorisen Megane E-Techin tavaratilan olevan kaapelisäilöstä huolimatta 434 litraa, ja laajennettavissa 1247 litraan.

100, 115, 120, 140…

Meganen bensiinimoottorivalikoima kattaa 1,3-litraisen TCe-turboahdetun tehoversiot 100, 115, 140 ja 160 hv. Näistä 100- ja 115-hevosvoimaiset ovat manuaalivaihteistolla, 140-hevosvoimaisen voi valita manuaalin tai 7-vaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston välillä, kun 160 hv -versio on aina automaatti.

Renault Megane

Myöhemmin loppuvuodesta tarjolle tulee myös manuaalivaihteinen 1.0 TCe, joka tarjotaan mystisesti 120-hevosvoimaisena, eli litrainen on kahta 1,3-litraista tehokkaampi. Ehkä tähänkin on joku syynsä.

Dieselvalikoima kattaa 1,5litraisen Blue dCi -voimanlähteen 95-hevosvoimaisen manuaalin ja 115-hevosvoimaisen EDC-automaatin.

Renault Megane
Megane R.S. Line

Sporttitunnelmaa kaipaaville Meganesta tarjotaan nyt R.S. Line -varustetasoa, joka kohentaa ulkonäköä urheilullisine puskureineen ja tarjoaa urheilujuhlan tunnelmaa tukevampine istuimineen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lippulainvana RS

Renault Megane

Varsinaisen sportin roolissa ovat yhä Megane RS ja Megane RS Trophy -mallit. Kaksikko kulkee nyt 1,8-litraisen nelosturbon kehittämän 300 hevosvoiman turvin.  RS saa uudistuksessa uuden aktiivisen pakoputkiston. Aiemmin lisävarusteena tavalliseenkin RS:ään tarjottu Cup-alusta on nyt Trophyn yksinoikeus. Sen myötä iskunvaimennuksen ja jousituksen jäykkyyttä on lisätty 25 ja 30 prosenttia, kallistukenvaimentimet taas ovat 10 prosenttia jäykemmät.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Renault

Luetuimmat