27.4.2020

Sakkaava automyynti käy kalliiksi: autoteollisuuden entistä vaikeampaa saavuttaa päästötavoitteet

Volkswagen ID.3

Vuoden 2020 päästötavoitteet olivat kova haaste jo ennen koronaa.

Vielä puoli vuotta sitten autoteollisuuden päähaaste vuodelle 2020 oli Euroopan unionin päästömääräyksien täyttäminen.

Tänä vuonna Euroopan unioni otti käyttöön uudet päästörajat, joita kutsutaan usein ”95 g/km rajaksi”. Autovalmistajakohtainen raja riippuu malliston keskipainosta, mutta tavoite on suunnilleen 95 hiilidioksidigramman per kilometriä tasolla. Luvun haastavuutta kuvaa se, että 11 suurimman autokonsernin keskipäästöt vuonna 2018 olivat 119,7 grammaa kilometriltä.

Päästötavoitteen saavuttamiseksi autoteollisuus on panostanut sähköistykseen: kevythybridit, hybridit, ladattavat hybridit ja täyssähköautot ovat kaikki keinoja laskea päästökeskiarvoa. Kaksi viimemainittua ovat keinoista ylivoimaisesti tehokkaimpia, ovathan niiden viralliset (vanhalla NEDC-syklillä mitatut) hiilidioksidiarvot todella matalia, ja lähivuosille niiden painoarvoa vielä korostaa EU:n kannustinkerroin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköautot vaarassa myöhästyä – ja kauppa hidastuu

Esimerkiksi Volkswagen Group on ladattavien hybridien lisäksi panostanut sähköautoihin: Audi E-Tron ja Porsche Taycan ovat vasta alkua, suurin panostus on Golfin kokoinen Volkswagen ID3-täyssähköauto.

ID3 on ollut tuotannossa jo viime vuoden lopulta asti: Volkswagen on tehnyt autoja varastoon riittävän tarjonnan saamiseksi. Lisäksi auton ohjelmiston kehityksessä olleiden haasteiden vuoksi ID3:n julkaisua on jouduttu siirtämään eteenpäin.

Sitten saapui koronavirus-pandemia. Euroopan autoteollisuus sai uuden ja odottamattoman haasteen hetkellä, jolloin entisetkin ongelmat vaikuttivat lähes ylitsepääsemättömiltä.

Esimerkiksi Volkswagen Groupin myynti oli tammi–helmikuussa jo laskenut 14 prosenttia. Maaliskuussa myynti tipahti koronaviruksen myötä 35 prosenttia, kun monet Euroopan maat määräsivät autoliikkeet suljetuksi. Tehtaiden sulkemisen takia myös autotuotanto pysähtyi – samoin kuluttajien ostoaikeet.

Seuraamukset uhkaavat alaa

Ala-Saksin talousministerin ja Volkswagen Groupin hallintoneuvoston jäsen Bernd Althusmann on jo kommentoinut 95 g/km -päästötavoitteiden olevan nyt entistä vaikeampia saavuttaa, kertoo Automotive News Europe. Hän on myös kommentoinut haastavan tilanteen saattavan heikentää Saksan asemaa autoteollisuuden mahtimaana. Sillä olisi epäilemättä valtavat vaikutukset esimerkiksi työpaikkoihin.

Vielä maaliskuun puolivälissä Volkswagen Groupin pääjohtaja Herbert Diess kuitenkin kertoi yhtiön sopeutuvan tilanteeseen.

–Olemme mukauttaneet itsemme täyttämään vuoden 2020 tavoitteet. Olemme sitoutuneet niihin eikä mielestämme ole syytä kysyä jatkoaikaa tavoitteiden täyttämiseen.

Volkswagen ilmoittaa yhä julkaisevansa ID3-täyssähköauton tänä kesänä – vaikka ilkeimmät huhut epäilevät ohjelmisto-ongelmien siirtävän koko julkaisun ensi vuoteen. Volkswagenin tavoite on saada peräti 100 000 ID3:sta rekisteröityä tämän vuoden aikana, jotta konserni pääsee päästötavoitteisiinsa.

Ratkaisuksi romutuskampanja?

Volkswagen Group on yhtenä maailman suurimmista autonvalmistajista vain näkyvä esimerkki: samassa tilanteessa painivat kaikki autokonsernit, joiden painopisteen nopeaa siirtämistä ladattaviin hybrideihin ja täyssähköautoihin koronavirus uhkaa.

Ala-Saksin osavaltion pääministeri Stephen Weil ei yhdy Althusmannin kommenttiin.

–Päästötavoitteiden siirtäminen täytyisi tehdä Euroopan tasolla, ja se kyseenalaistaisi valtavan työ- ja investointimäärän, jota autotehtaat  ovat tehneet tavoitteeseen pääsemiseksi.

Weil myös korostaa kannattavansa Volkswagenin ehdotusta ottaa taas käyttöön autoteollisuuden pelastukseksi vuosien 2008–2009 lamassa koitunut romutuskampanja.

Teksti ja kuva: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News Europe

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat