27.4.2020 Ajoneuvot Sakkaava automyynti käy kalliiksi: autoteollisuuden entistä vaikeampaa saavuttaa päästötavoitteet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuoden 2020 päästötavoitteet olivat kova haaste jo ennen koronaa. Vielä puoli vuotta sitten autoteollisuuden päähaaste vuodelle 2020 oli Euroopan unionin päästömääräyksien täyttäminen. Tänä vuonna Euroopan unioni otti käyttöön uudet päästörajat, joita kutsutaan usein ”95 g/km rajaksi”. Autovalmistajakohtainen raja riippuu malliston keskipainosta, mutta tavoite on suunnilleen 95 hiilidioksidigramman per kilometriä tasolla. Luvun haastavuutta kuvaa se, että 11 suurimman autokonsernin keskipäästöt vuonna 2018 olivat 119,7 grammaa kilometriltä. Päästötavoitteen saavuttamiseksi autoteollisuus on panostanut sähköistykseen: kevythybridit, hybridit, ladattavat hybridit ja täyssähköautot ovat kaikki keinoja laskea päästökeskiarvoa. Kaksi viimemainittua ovat keinoista ylivoimaisesti tehokkaimpia, ovathan niiden viralliset (vanhalla NEDC-syklillä mitatut) hiilidioksidiarvot todella matalia, ja lähivuosille niiden painoarvoa vielä korostaa EU:n kannustinkerroin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköautot vaarassa myöhästyä – ja kauppa hidastuu Esimerkiksi Volkswagen Group on ladattavien hybridien lisäksi panostanut sähköautoihin: Audi E-Tron ja Porsche Taycan ovat vasta alkua, suurin panostus on Golfin kokoinen Volkswagen ID3-täyssähköauto. ID3 on ollut tuotannossa jo viime vuoden lopulta asti: Volkswagen on tehnyt autoja varastoon riittävän tarjonnan saamiseksi. Lisäksi auton ohjelmiston kehityksessä olleiden haasteiden vuoksi ID3:n julkaisua on jouduttu siirtämään eteenpäin. Sitten saapui koronavirus-pandemia. Euroopan autoteollisuus sai uuden ja odottamattoman haasteen hetkellä, jolloin entisetkin ongelmat vaikuttivat lähes ylitsepääsemättömiltä. Esimerkiksi Volkswagen Groupin myynti oli tammi–helmikuussa jo laskenut 14 prosenttia. Maaliskuussa myynti tipahti koronaviruksen myötä 35 prosenttia, kun monet Euroopan maat määräsivät autoliikkeet suljetuksi. Tehtaiden sulkemisen takia myös autotuotanto pysähtyi – samoin kuluttajien ostoaikeet. Seuraamukset uhkaavat alaa Ala-Saksin talousministerin ja Volkswagen Groupin hallintoneuvoston jäsen Bernd Althusmann on jo kommentoinut 95 g/km -päästötavoitteiden olevan nyt entistä vaikeampia saavuttaa, kertoo Automotive News Europe. Hän on myös kommentoinut haastavan tilanteen saattavan heikentää Saksan asemaa autoteollisuuden mahtimaana. Sillä olisi epäilemättä valtavat vaikutukset esimerkiksi työpaikkoihin. Vielä maaliskuun puolivälissä Volkswagen Groupin pääjohtaja Herbert Diess kuitenkin kertoi yhtiön sopeutuvan tilanteeseen. –Olemme mukauttaneet itsemme täyttämään vuoden 2020 tavoitteet. Olemme sitoutuneet niihin eikä mielestämme ole syytä kysyä jatkoaikaa tavoitteiden täyttämiseen. Volkswagen ilmoittaa yhä julkaisevansa ID3-täyssähköauton tänä kesänä – vaikka ilkeimmät huhut epäilevät ohjelmisto-ongelmien siirtävän koko julkaisun ensi vuoteen. Volkswagenin tavoite on saada peräti 100 000 ID3:sta rekisteröityä tämän vuoden aikana, jotta konserni pääsee päästötavoitteisiinsa. Ratkaisuksi romutuskampanja? Volkswagen Group on yhtenä maailman suurimmista autonvalmistajista vain näkyvä esimerkki: samassa tilanteessa painivat kaikki autokonsernit, joiden painopisteen nopeaa siirtämistä ladattaviin hybrideihin ja täyssähköautoihin koronavirus uhkaa. Ala-Saksin osavaltion pääministeri Stephen Weil ei yhdy Althusmannin kommenttiin. –Päästötavoitteiden siirtäminen täytyisi tehdä Euroopan tasolla, ja se kyseenalaistaisi valtavan työ- ja investointimäärän, jota autotehtaat ovat tehneet tavoitteeseen pääsemiseksi. Weil myös korostaa kannattavansa Volkswagenin ehdotusta ottaa taas käyttöön autoteollisuuden pelastukseksi vuosien 2008–2009 lamassa koitunut romutuskampanja. Teksti ja kuva: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News Europe Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta