27.4.2020 Ajoneuvot Sakkaava automyynti käy kalliiksi: autoteollisuuden entistä vaikeampaa saavuttaa päästötavoitteet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuoden 2020 päästötavoitteet olivat kova haaste jo ennen koronaa. Vielä puoli vuotta sitten autoteollisuuden päähaaste vuodelle 2020 oli Euroopan unionin päästömääräyksien täyttäminen. Tänä vuonna Euroopan unioni otti käyttöön uudet päästörajat, joita kutsutaan usein ”95 g/km rajaksi”. Autovalmistajakohtainen raja riippuu malliston keskipainosta, mutta tavoite on suunnilleen 95 hiilidioksidigramman per kilometriä tasolla. Luvun haastavuutta kuvaa se, että 11 suurimman autokonsernin keskipäästöt vuonna 2018 olivat 119,7 grammaa kilometriltä. Päästötavoitteen saavuttamiseksi autoteollisuus on panostanut sähköistykseen: kevythybridit, hybridit, ladattavat hybridit ja täyssähköautot ovat kaikki keinoja laskea päästökeskiarvoa. Kaksi viimemainittua ovat keinoista ylivoimaisesti tehokkaimpia, ovathan niiden viralliset (vanhalla NEDC-syklillä mitatut) hiilidioksidiarvot todella matalia, ja lähivuosille niiden painoarvoa vielä korostaa EU:n kannustinkerroin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköautot vaarassa myöhästyä – ja kauppa hidastuu Esimerkiksi Volkswagen Group on ladattavien hybridien lisäksi panostanut sähköautoihin: Audi E-Tron ja Porsche Taycan ovat vasta alkua, suurin panostus on Golfin kokoinen Volkswagen ID3-täyssähköauto. ID3 on ollut tuotannossa jo viime vuoden lopulta asti: Volkswagen on tehnyt autoja varastoon riittävän tarjonnan saamiseksi. Lisäksi auton ohjelmiston kehityksessä olleiden haasteiden vuoksi ID3:n julkaisua on jouduttu siirtämään eteenpäin. Sitten saapui koronavirus-pandemia. Euroopan autoteollisuus sai uuden ja odottamattoman haasteen hetkellä, jolloin entisetkin ongelmat vaikuttivat lähes ylitsepääsemättömiltä. Esimerkiksi Volkswagen Groupin myynti oli tammi–helmikuussa jo laskenut 14 prosenttia. Maaliskuussa myynti tipahti koronaviruksen myötä 35 prosenttia, kun monet Euroopan maat määräsivät autoliikkeet suljetuksi. Tehtaiden sulkemisen takia myös autotuotanto pysähtyi – samoin kuluttajien ostoaikeet. Seuraamukset uhkaavat alaa Ala-Saksin talousministerin ja Volkswagen Groupin hallintoneuvoston jäsen Bernd Althusmann on jo kommentoinut 95 g/km -päästötavoitteiden olevan nyt entistä vaikeampia saavuttaa, kertoo Automotive News Europe. Hän on myös kommentoinut haastavan tilanteen saattavan heikentää Saksan asemaa autoteollisuuden mahtimaana. Sillä olisi epäilemättä valtavat vaikutukset esimerkiksi työpaikkoihin. Vielä maaliskuun puolivälissä Volkswagen Groupin pääjohtaja Herbert Diess kuitenkin kertoi yhtiön sopeutuvan tilanteeseen. –Olemme mukauttaneet itsemme täyttämään vuoden 2020 tavoitteet. Olemme sitoutuneet niihin eikä mielestämme ole syytä kysyä jatkoaikaa tavoitteiden täyttämiseen. Volkswagen ilmoittaa yhä julkaisevansa ID3-täyssähköauton tänä kesänä – vaikka ilkeimmät huhut epäilevät ohjelmisto-ongelmien siirtävän koko julkaisun ensi vuoteen. Volkswagenin tavoite on saada peräti 100 000 ID3:sta rekisteröityä tämän vuoden aikana, jotta konserni pääsee päästötavoitteisiinsa. Ratkaisuksi romutuskampanja? Volkswagen Group on yhtenä maailman suurimmista autonvalmistajista vain näkyvä esimerkki: samassa tilanteessa painivat kaikki autokonsernit, joiden painopisteen nopeaa siirtämistä ladattaviin hybrideihin ja täyssähköautoihin koronavirus uhkaa. Ala-Saksin osavaltion pääministeri Stephen Weil ei yhdy Althusmannin kommenttiin. –Päästötavoitteiden siirtäminen täytyisi tehdä Euroopan tasolla, ja se kyseenalaistaisi valtavan työ- ja investointimäärän, jota autotehtaat ovat tehneet tavoitteeseen pääsemiseksi. Weil myös korostaa kannattavansa Volkswagenin ehdotusta ottaa taas käyttöön autoteollisuuden pelastukseksi vuosien 2008–2009 lamassa koitunut romutuskampanja. Teksti ja kuva: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News Europe Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?