11.2.2020 Ajoneuvot Koeajo: uusi Renault Captur TCe 130 EDC7 on mitoitettu mukavammin Renault Captur Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden polven Renault Captur on askel eteenpäin lähes kaikessa. Hyvää: tilat, tyyli, varustelu. Huonoa: pintanapakka alusta. Toisen polven Renault Captur osoittaa, että valmistaja on tiennyt olevansa oikeilla jäljillä crossoverinsa kanssa. Niinpä reseptia ei ole sotkettu, ainesosia on vain hienosäädetty. Uusi Captur onkin aiempaa kookkaampi, mutta vain merkittävästi vain yhteen suuntaan. Pituudessa lisää on tullut yli 10 senttiä, muiden viilausten ollessa sentin tai parin luokkaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Enemmän sisältöä Liukuvan takapenkin ansiosta Capturissa voi laajentaa tavaratilaa 422 litrasta 536 litraan ja takaistuimet kaatamalla tavaraa mahtuu 1 275 litraa. Takaistuimilla on aiempaa enemmän tilaa. Yleisesti matkustamon laatuvaikutelma on hyvä. Edessä huomio kiinnittyy ovelaan hanskalokeroon, joka aukeaa liukumalla eteenpäin. Automaattivaihteisissa Intens-varustelun autoissa vaihdekeppi on kelluvaa mallia, eli älypuhelimen latauspaikka sijaitsee keskikonsolin “lipan” alla. Renault voisi tällöin kopioida muilta valmistajilta muistutuksen, ettei puhelin aina jäisi autoon. Kojelaudan keskipisteenä on uusi Easy Link -järjestelmä, joka jatkaa aiemman R-Linkin jäljillä. Turhia mutkia on suoristettu ja järjestelmä reagoi ripeämmin. Oletuksena järjestelmän näyttö on seitsemäntuumainen, mutta kasvaa varusteiden myötä 9,3-tuumaiseksi. Navigointi osaa hyödyntää kohdehaussa Googlea, joten suunnistaminen sujuu esimerkiksi liikkeen nimellä. Myös suomenkielinen puheohjaus onnistuu yksinkertaisissa asioissa, joten “Mene Turku” hoituu näyttöä näpelöimättä. Järjestelmä tukee lisäksi älypuhelinten peilausta (Apple CarPlay & Android Auto). Järjestelmän toinen puoli on Intens-varustetason myötä saapuva seitsemäntuumainen digitaalimittaristo, jonka muokattavat näkymät ovat tuttuja muista Renaulteista. Kaupunkien kasvatti Renault Captur on kevyt ja ketterä ajettava erityisesti taajamassa. Maantiellä Capturin alustan kauneusvirhe on pintanapakkuus, joka tekee myös ohjauksesta turhan terävän. Onneksi suuremmissa heitoissa alustasta löytyy ranskalaista mukavuutta. Moottorivalikoiman keskelle sijoittuva TCe 130 perustuu tuttuun 1,33-litraiseen moottoriin, jonka voimavarat riittävät mainiosti. Seitsemänvaihteinen EDC-kaksoiskytkinautomaatti kärsii pienestä jahkailusta, mutta asettuu kaksoiskytkinten keskikastiin. Muut vaihtoehdot ovat saman moottorin 155 hevosvoiman versio sekä 100-hevosvoimainen 1,0-litrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori. Pienin moottoriversio on aina manuaalivaihteinen, kahden tehokkaamman ollessa aina automaattivaihteistolla. Varustepuolella mielenkiintoisimmat tarjokkaat ovat 360°-kamerajärjestelmä, jonka rinnalle voi nostaa esimerkiksi takanäkymän tai kanttarikameran helposti Easy Linkin avulla. Taakse osoittava peruutuskamera sijaitsee tosin takaluukun Renault-logon keskellä ja on altis likaantumiselle. Monipuolisista ajoavustimista mielenkiintoisin on kaistakeskittimen ympärille rakennettu moottoritie- ja ruuhka-avustin. Renaultilta ja Opelilta tuttu etäisyysvaroitin, joka näyttää välimatkan edellä ajavaan sekunteina, on hyvä tapa hienosäätää omaa ajamista. Uuden Renault Capturin hinnat alkavat TCe 100 Lifen 19 390 eurosta . Malliston huippuversiona on 26 990 euron TCe 155 EDC7 Intens. Renaultin neljän vuoden takuu on pidennettävissä ostettavalla jatkotakuulla viiteen tai kuuteen vuoteen asti. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen Renault Captur TCe 130 EDC7 Intens Hinta alkaen 25 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 569 € Moottori Bensiinimoottori 1 333 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 96 kW (130 hv), 5000 r/min Vääntö 240 Nm (1600 r/min) Vääntö 240 Nm (1600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 4227 mm, leveys 1797 mm, korkeus 1585 mm, akseliväli 2639 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 665 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?