11.2.2020 Ajoneuvot Koeajo: uusi Renault Captur TCe 130 EDC7 on mitoitettu mukavammin Renault Captur Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden polven Renault Captur on askel eteenpäin lähes kaikessa. Hyvää: tilat, tyyli, varustelu. Huonoa: pintanapakka alusta. Toisen polven Renault Captur osoittaa, että valmistaja on tiennyt olevansa oikeilla jäljillä crossoverinsa kanssa. Niinpä reseptia ei ole sotkettu, ainesosia on vain hienosäädetty. Uusi Captur onkin aiempaa kookkaampi, mutta vain merkittävästi vain yhteen suuntaan. Pituudessa lisää on tullut yli 10 senttiä, muiden viilausten ollessa sentin tai parin luokkaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnemmän sisältöäLiukuvan takapenkin ansiosta Capturissa voi laajentaa tavaratilaa 422 litrasta 536 litraan ja takaistuimet kaatamalla tavaraa mahtuu 1 275 litraa. Takaistuimilla on aiempaa enemmän tilaa. Yleisesti matkustamon laatuvaikutelma on hyvä. Edessä huomio kiinnittyy ovelaan hanskalokeroon, joka aukeaa liukumalla eteenpäin. Automaattivaihteisissa Intens-varustelun autoissa vaihdekeppi on kelluvaa mallia, eli älypuhelimen latauspaikka sijaitsee keskikonsolin “lipan” alla. Renault voisi tällöin kopioida muilta valmistajilta muistutuksen, ettei puhelin aina jäisi autoon.Kojelaudan keskipisteenä on uusi Easy Link -järjestelmä, joka jatkaa aiemman R-Linkin jäljillä. Turhia mutkia on suoristettu ja järjestelmä reagoi ripeämmin. Oletuksena järjestelmän näyttö on seitsemäntuumainen, mutta kasvaa varusteiden myötä 9,3-tuumaiseksi.Navigointi osaa hyödyntää kohdehaussa Googlea, joten suunnistaminen sujuu esimerkiksi liikkeen nimellä. Myös suomenkielinen puheohjaus onnistuu yksinkertaisissa asioissa, joten “Mene Turku” hoituu näyttöä näpelöimättä. Järjestelmä tukee lisäksi älypuhelinten peilausta (Apple CarPlay & Android Auto). Järjestelmän toinen puoli on Intens-varustetason myötä saapuva seitsemäntuumainen digitaalimittaristo, jonka muokattavat näkymät ovat tuttuja muista Renaulteista.Kaupunkien kasvattiRenault Captur on kevyt ja ketterä ajettava erityisesti taajamassa. Maantiellä Capturin alustan kauneusvirhe on pintanapakkuus, joka tekee myös ohjauksesta turhan terävän. Onneksi suuremmissa heitoissa alustasta löytyy ranskalaista mukavuutta.Moottorivalikoiman keskelle sijoittuva TCe 130 perustuu tuttuun 1,33-litraiseen moottoriin, jonka voimavarat riittävät mainiosti. Seitsemänvaihteinen EDC-kaksoiskytkinautomaatti kärsii pienestä jahkailusta, mutta asettuu kaksoiskytkinten keskikastiin. Muut vaihtoehdot ovat saman moottorin 155 hevosvoiman versio sekä 100-hevosvoimainen 1,0-litrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori. Pienin moottoriversio on aina manuaalivaihteinen, kahden tehokkaamman ollessa aina automaattivaihteistolla.Varustepuolella mielenkiintoisimmat tarjokkaat ovat 360°-kamerajärjestelmä, jonka rinnalle voi nostaa esimerkiksi takanäkymän tai kanttarikameran helposti Easy Linkin avulla. Taakse osoittava peruutuskamera sijaitsee tosin takaluukun Renault-logon keskellä ja on altis likaantumiselle. Monipuolisista ajoavustimista mielenkiintoisin on kaistakeskittimen ympärille rakennettu moottoritie- ja ruuhka-avustin. Renaultilta ja Opelilta tuttu etäisyysvaroitin, joka näyttää välimatkan edellä ajavaan sekunteina, on hyvä tapa hienosäätää omaa ajamista.Uuden Renault Capturin hinnat alkavat TCe 100 Lifen 19 390 eurosta . Malliston huippuversiona on 26 990 euron TCe 155 EDC7 Intens. Renaultin neljän vuoden takuu on pidennettävissä ostettavalla jatkotakuulla viiteen tai kuuteen vuoteen asti.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen Renault Captur TCe 130 EDC7 Intens Hinta alkaen 25 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 569 € Moottori Bensiinimoottori 1 333 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 96 kW (130 hv), 5000 r/min Vääntö 240 Nm (1600 r/min) Vääntö 240 Nm (1600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 4227 mm, leveys 1797 mm, korkeus 1585 mm, akseliväli 2639 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 665 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?