11.2.2020 Ajoneuvot Koeajo: uusi Renault Captur TCe 130 EDC7 on mitoitettu mukavammin Renault Captur Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden polven Renault Captur on askel eteenpäin lähes kaikessa. Hyvää: tilat, tyyli, varustelu. Huonoa: pintanapakka alusta. Toisen polven Renault Captur osoittaa, että valmistaja on tiennyt olevansa oikeilla jäljillä crossoverinsa kanssa. Niinpä reseptia ei ole sotkettu, ainesosia on vain hienosäädetty. Uusi Captur onkin aiempaa kookkaampi, mutta vain merkittävästi vain yhteen suuntaan. Pituudessa lisää on tullut yli 10 senttiä, muiden viilausten ollessa sentin tai parin luokkaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnemmän sisältöäLiukuvan takapenkin ansiosta Capturissa voi laajentaa tavaratilaa 422 litrasta 536 litraan ja takaistuimet kaatamalla tavaraa mahtuu 1 275 litraa. Takaistuimilla on aiempaa enemmän tilaa. Yleisesti matkustamon laatuvaikutelma on hyvä. Edessä huomio kiinnittyy ovelaan hanskalokeroon, joka aukeaa liukumalla eteenpäin. Automaattivaihteisissa Intens-varustelun autoissa vaihdekeppi on kelluvaa mallia, eli älypuhelimen latauspaikka sijaitsee keskikonsolin “lipan” alla. Renault voisi tällöin kopioida muilta valmistajilta muistutuksen, ettei puhelin aina jäisi autoon.Kojelaudan keskipisteenä on uusi Easy Link -järjestelmä, joka jatkaa aiemman R-Linkin jäljillä. Turhia mutkia on suoristettu ja järjestelmä reagoi ripeämmin. Oletuksena järjestelmän näyttö on seitsemäntuumainen, mutta kasvaa varusteiden myötä 9,3-tuumaiseksi.Navigointi osaa hyödyntää kohdehaussa Googlea, joten suunnistaminen sujuu esimerkiksi liikkeen nimellä. Myös suomenkielinen puheohjaus onnistuu yksinkertaisissa asioissa, joten “Mene Turku” hoituu näyttöä näpelöimättä. Järjestelmä tukee lisäksi älypuhelinten peilausta (Apple CarPlay & Android Auto). Järjestelmän toinen puoli on Intens-varustetason myötä saapuva seitsemäntuumainen digitaalimittaristo, jonka muokattavat näkymät ovat tuttuja muista Renaulteista.Kaupunkien kasvattiRenault Captur on kevyt ja ketterä ajettava erityisesti taajamassa. Maantiellä Capturin alustan kauneusvirhe on pintanapakkuus, joka tekee myös ohjauksesta turhan terävän. Onneksi suuremmissa heitoissa alustasta löytyy ranskalaista mukavuutta.Moottorivalikoiman keskelle sijoittuva TCe 130 perustuu tuttuun 1,33-litraiseen moottoriin, jonka voimavarat riittävät mainiosti. Seitsemänvaihteinen EDC-kaksoiskytkinautomaatti kärsii pienestä jahkailusta, mutta asettuu kaksoiskytkinten keskikastiin. Muut vaihtoehdot ovat saman moottorin 155 hevosvoiman versio sekä 100-hevosvoimainen 1,0-litrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori. Pienin moottoriversio on aina manuaalivaihteinen, kahden tehokkaamman ollessa aina automaattivaihteistolla.Varustepuolella mielenkiintoisimmat tarjokkaat ovat 360°-kamerajärjestelmä, jonka rinnalle voi nostaa esimerkiksi takanäkymän tai kanttarikameran helposti Easy Linkin avulla. Taakse osoittava peruutuskamera sijaitsee tosin takaluukun Renault-logon keskellä ja on altis likaantumiselle. Monipuolisista ajoavustimista mielenkiintoisin on kaistakeskittimen ympärille rakennettu moottoritie- ja ruuhka-avustin. Renaultilta ja Opelilta tuttu etäisyysvaroitin, joka näyttää välimatkan edellä ajavaan sekunteina, on hyvä tapa hienosäätää omaa ajamista.Uuden Renault Capturin hinnat alkavat TCe 100 Lifen 19 390 eurosta . Malliston huippuversiona on 26 990 euron TCe 155 EDC7 Intens. Renaultin neljän vuoden takuu on pidennettävissä ostettavalla jatkotakuulla viiteen tai kuuteen vuoteen asti.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen Renault Captur TCe 130 EDC7 Intens Hinta alkaen 25 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 569 € Moottori Bensiinimoottori 1 333 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 96 kW (130 hv), 5000 r/min Vääntö 240 Nm (1600 r/min) Vääntö 240 Nm (1600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 4227 mm, leveys 1797 mm, korkeus 1585 mm, akseliväli 2639 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 665 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Koeajo Koeajo: Opel Grandland GS – saksalais-ranskalainen yhteistyö voi onnistua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija