17.2.2021 Ajoneuvot Koeistuttu: crossover Nissan Ariya sähköiseksi lippulaivaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköinen crossover Nissan Ariya kipuaa merkin uudeksi lippulaivaksi monellakin tavalla. Pääsimme tutustumaan autoon jo reilusti ennakkoon. Nissan Leaf oli pitkään maailman myydyin sähköauto, mutta aika on ajanut jo julmasti sen ohi. Nyt saimme mahdollisuuden tutustua lyhyesti tulevaan. Crossover Nissan Ariya johdattaa merkin uudelle aikakaudelle – olkoonkin kliseinen ilmaus, jota käytetään turhan usein. Ariya esittelee Nissanin uuden keulamerkin, valmistajan sähköautoilun uuden sukupolven, koko konsernin täysin uuden CMF-EV-perusrakenteen, aiempaa ylellisemmän laatuvaikutelman sekä täysin uuden muotokielen. Tämä kaikki tulee vielä merkin lippulaivaksi nousevaan Qashqaita hieman suurempaan crossoveriin. Valitettavasti tämän voi arvella tarkoittavan myös kalliimpaa hintaa. Kilpailijoihin nähden Ariya on kooltaan jokseenkin lähellä Volkswagen ID.4 -sähköautoa noin 4,6 metrin mitallaan. Akseliväliä Nissan tarjoaa 2,775 metriä ja leveyttä on 1,85 metriä. Massaa on kertynyt 1,8 - 2,3 tonnia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Crossover Nissan Ariya kuin konsepti Ariyan uusi muoto on erittäin tyylikäs nyt kuvien lisäksi myös oikeassa elämässä nähtynä. Ilahduttavasti se tuo ensimmäisenä mieleen jopa konseptiauton, sillä siinä määrin puhtailta linjat näyttävät tavanomaisista ovenkahvoista huolimatta. Sama pätee sisätiloihin. Keulan kaikki valot on toteutettu led-tekniikalla sallimaan kapeaa viirua. Keulamaski, eli “tech shield” piilottaa sisäänsä anturit, mutta sen läpi kuultaa japanilainen Kumiko-kuvio oikeasti kolmiulotteisena elementtinä. Etupuskurin kulmista löytyy aerodynamiikan näkökulmasta oikeasti funktionaaliset läpiviennit. Suuret 20-tuumaiset aerodynaamisesti optimoidut vanteet seuraavat siististi päälle pyöräytettyine renkaineen pyöränkaarien muotoa. Crossovereille tyypilliseen tapaan lokasuojia on levitelty muovein – tässä tapauksessa kiiltävänmustana. Sisätilakonsepti andon Oven avaavaa tervehditään japanilaisella andon-valaistuksella, jota löytyy ovien lisäksi mielenkiintoisesti myös keskikonsolin alta kuljettajan ja apukuljettajan jalkojen välistä. Tämän jälkeen erottuu tyylikäs minimalistisuus. Ohjauspyörä on hyvin perinteinen rullineen ja painikkeineen. Sen takaa kuljettaja katselee heijastusnäyttöä. Mittaristo on sijoitettu 12,3-tuumaiselle näytölle, jonka rinnalta samasta kokonaisuudesta löytyy toinen samankokoinen kosketusnäyttö tietoviihdejärjestelmän hallintaan. Näyttöpintojen tarjoamiin hienouksiin kuuluu muun muassa Nissanin tuorein Propilot navi-link -toiminolla, jolloin auto osaa esimerkiksi hidastaa automaattisesti kaarteeseen. Koko Propilot-järjestelmää on hiottu toimimaan aiempaa pehmeämmin. Kosketusnäytön alla on rivi haptisella palautteella varustettuja, auton sammuessa piiloon häviäviä, painikkeita ja samoja löytyy lisää myös vaihteenvalitsimen takaa. Emme ehtineet vielä hiplaamaan ratkaisua riittävästi, mutta tässä on potentiaalia yhdistää kosketusnäyttöjen tyylipuhtaus ja fyysisten painikkeiden käytännöllisyys. Tavaratilan koko on 468 litraa, joskin nelivetoinen e-4orce supistaa sitä 415 litraan. Takaistuimet kaatuvat suhteessa 60:40. Kattokuormaa saa mukaan 75 kilogrammaa ja perävaunumassaa jopa 1500 kilogrammaa. Haluttaessa e-4orce Kuten jo edellä vihjasimme Ariya on saatavilla myös nelivetoisena. Haastavasti nimetty e-4orce tarkoittaa sähkömoottoria per akseli ja tällöin painojakauma on noin 50/50. Voimanjakoa voidaan hallita pyöräkohtaisesti. Vajaavetoisena ainoa vaihtoehto on pienemmällä (63 kWh) akulla varustettu Ariya teholtaan 160 kilowattia (215 hv). Nelivetomallia on saatavilla pienellä akulla (63 kWh) teholla 178 kilowattia (240 hv). Suurempiakkuisten (87 kWh) nelivetomallien kaksi tehovaihtoehtoa ovat 205 kilowattia (278 hv) tai 225 kilowattia (304 hv), joista viimeisin kantaa nimeä Nissan Ariya e-4orce 87kWh Performance. Sähköinen toimintamatka on yhä arvio, sillä virallisia WLTP-mittauksen mukaisia lukemia ei ole vielä saatavilla. Nelivetoinen pieniakkuinen malli arvioidaan 340 kilometrin tuntumaan, joka on malliston matalin. Vastaavasti pisimmälle pääsee isoakkuisella, mutta pienempitehoisella mallilla. Aiemmin mainostettu 500 kilometriä taitaa jäädä sittenkin haaveeksi, sillä tämänhetkinen arvio näyttää 460 kilometriä. Toimintamatkaa saa tietenkin lisää lataamalla ja siihen liittyen latausluukusta löytyy käytännöllinen yllätys. Leafista tuttu Chademo vaihtuu Ariyan myötä Euroopassa vallitsevaan CCS-latausstandardiin. Pienemmän akun kanssa lähtökohtana on 1-vaihelataus vain 7,4 kilowatin teholla, mutta siihenkin tullee saataville suuremman akun sallima 22 kilowatin 3-vaihelataus. Pikalataus on mahdollista 130 kilowatin teholla. Akuston nestekiertoinen jäähdytys ja lämmitys auttaa toimintaa erilaisissa olosuhteissa. Crossover Nissan Ariya vaikuttaa valmiilta haastamaan sähköautomarkkinat, mutta odotus on vielä pitkä. Autoa lupaillaan nimittäin vasta vuodelle 2022. Kuvat ja teksti: Henri Posa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt