Volkswagen ID.4 - keula

Ajoneuvot Koeajo 28.1.2021

Maistiainen: Volkswagen ID.4 korottaa panoksia

Lupaava Volkswagen ID.4 saatiin lyhyelle lenkille Vantaalla. Se paljasti paljon, vaikka kattavampaa koeajoa joudumme odottamaan vielä jokusen kuukauden.

Varmasti erittäin odotettu ID.4 jatkaa suoraan siitä mihin pienempi sisar ID.3 jäi. Muistutetaan tässä yhteydessä Moottorin kestotestissä olevan paraikaa juurikin ID.3. Nyt näppärästä viistoperästä on kasvatettu kokonainen katumaasturi ja nimipolitiikkakin paljastaa uutuuden sijoittuvan konsernin ensimmäisen ID-perheen jäsenen yläpuolelle.

Maasturiksi kasvanut malli on 323 millimetriä pienempää sisarustaan pidempi. Leveydessä on selvästi vähemmän eroa ja akselivälin muutos on merkityksetön. Tavaratilaa pituus tuo 543 litraa, eli 158 litraa iideekolmosta enemmän.

Segmentiltään tämä iideepistenelkku asettuu erittäin kilpailtuun kompaktien kaupunkimaastureiden luokkaan ja on siten kriittisen tärkeä valmistajalleen. Jo esitelty Škoda Enyaq tulee asettamaan kovan haasteen oman konsernin sisältä, ja Moottori onkin jo ehtinyt tehdä staattista vertailua mallien välillä.

1st Max myyty loppuun

Koeajettu Volkswagen ID.4 1st Max edustaa ennakkomyynnissä ollutta erää, joten sellaista ei ole enää ostettavissa. Se kuitenkin vastaa pääosin nelkkuiideen lippulaivamallia, joka on Max-varusteltu Pro Performance. Tämä tarkoittaa 150 kilowatin tehoista sähkömoottoria sekä 77 kilowattitunnin akkupakettia lähes kaikilla varusteilla. Koeajoauton hinta on ollut lähes 59 000 euroa ja tällä hetkellä sitä lähiten vastaava Pro Performance Max kustantaa melkein saman.

Max-varustelu sisältääkin sitten jo enemmän kuin osaa toivoa. Esimerkiksi heijastusnäytöstä löytyy myös kivasti toimiva lisätty todellisuus (AR) ja samalla tuulilasin alareunassa kulkeva valoraita vihjaa kuljettajaa oikeasta suunnasta. Mukana on sisätilojen kattavan koristelun ja käyttöä mukavoittavien varusteiden lisäksi myös muun muassa progressiivinen ohjaus sekä säätyvä iskunvaimennus (DCC).

Uusi sähkökatumaasturi tulee saataville edullisimmillaan City-varustelulla nimellä Pure, jolloin tehoa on 109 kilowattia ja akun koko 52 kilowattituntia. Lähtöhinnaksi on arvioitu tällä hetkellä 39 300 euroa. Varustelusta kannattaa lukea kattavammin sitä koskeneesta uutisesta.

WLTP-mittaustapa antaa nyt koeajetulle lippulaivalle 520 kilometrin toimintamatkalukeman, kun Purelle sen arvioidaan olevan 340 kilometriä. Emme kuitenkaan päässeet tarkastelemaan auton kulutusta koeajon aikana, joten tähän teemaan on palattava toiste.

Volkswagen ID.4 - ohjaamo

Sisältä ID.4

Pieni digimittaristo on hyvin samanoloinen kuin pienemmässä ID.3 -sisaressa, mutta se kattaa tärkeimmät tiedot. Paremmin varustellut mallit saavat kuvissa näkyvän 12-tuumaisen kosketusnäytön tietoviihdejärjestelmään, mutta vakiovarustelun 10-tuumaisellakin mahtuu operoimaan. Käytön perusteet ovat tuttuja esimerkiksi Volkswagen Golf -malleista, joissa jo kritisoimme liukutasolle ängettyjä ominaisuuksia ja pikapainikkeiden puutetta – muuten järjestelmä tuntui toimivan tällä kertaa asiallisesti.

Sisältä ID.4 on todella avara, etenkin koeajoauton panoraamalasikatolla, ja takanakin istuu mukavasti. Tilat ovat toistaiseksi edustaneet ID-perheen parasta puolta molemmissa malleissa, sillä jo ID.3 oli reilu. Samaan aikaan laatuvaikutelma tuntuisi ottaneen askeleen oikeaan suuntaan.

Vasen koukku

Ensituntumalta tunnistenelonen on hyvä ajaa ja ajaminen on helppoa. Alusta tasapainoilee kompromissin käsiteltävyyden ja mukavuuden väliltä, vaikka terävimmät töyssyt tärähtävät suurien 20-tuumaisten pyörien kautta koriin. Massa lipuu kahden tonnin pohjoiselle puolelle, mutta sähköauton matalalla painopisteellä sitä ei havaitse aivan polttomoottoriauton tavoin.

Voimaa on ainakin tehokkaimmassa Pro Performance -versiossa riittävästi liikuttamaan tuota massaa. Polkimet tuntuvat hetken ajan oudolta, kuin jousella vastustetulta pelikonsolien poljinsarjalta, mutta tähän tottuu hetkessä. Sekä kiihdyttäminen että hidastaminen tuntuu luonnolliselta – ajamisen helppous on eräs sähköautojen valteista.

Tämä ID.4 on varustettavissa vetokoukulla ja jarrullinen vetomassa on tasan tuhat kilogrammaa (jarruton 750 kg). Samoin sallitaan 75 kilogrammaa kattokuormaa. Nämä saattavat olla osalle ehdottomia vaatimuksia autolle ja siten ID.3 ei koskaan ollut vaihtoehtokaan.

Volkswagen ID.4 - kylki

Panokset nousee

Volkswagen ID.4 korottaa panoksia siitä, mihin ID.3 jäi. Nousu on kirjaimellinen, sillä maavaraa on 70 millimetriä lisää ja autossa istutaan korkeammalla.

Samaan aikaan tuntuu, että nelonen tarjoaa ehkä rahalle vieläkin enemmän vastinetta. Aina viisipaikkainen ID.4 on suuremmalla 77 kWh -akulla ja 150 kilowatin tehoisena jopa edullisempi (Pro Performance Life 46 912 euroa), kuin vastaavalla voimalinjalla varustettu ID.3 (Pro S Tour 48 964 euroa). Myönnettäköön tosin varustelussa olevan eroa pienemmän hyväksi.

Lisää päätelmiä voidaan tehdä pidemmän koeajon myötä. Huhtikuu lienee se aika, jolloin asiakkaat alkavat saamaan autoja ja samalla saattaisi siunautua myös kunnon koeajomahdollisuus.

 

Teksti ja kuvat: Henri Posa

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Volkswagen

Kaikki koeajot

Uusimmat