26.11.2020

Odotetun sähköauton Škoda Enyaq iV:n sarjatuotanto on alkanut

ŠKODA ENYAQ iV:n sarjatuotanto

Škoda Enyaq iV:n sarjatuotanto on aloitettu Tšekin Mladá Boleslavissa Škoda Auton päätehtaalla. Samalla kokoonpanolinjalla valmistetaan samaan aikaan myös perinteisellä polttomoottorilla varustettuja Octavia- ja Karoq-malleja.

Škoda Enyaq iV:n sarjatuotanto on käynnistynyt automerkin päätehtaalla Tšekin Mladá Boleslavissa. Esittelimme Škoda Enyaq iV:n Moottorin verkossa kattavasti jo syyskuun ensimmäinen päivä heti julkistuksen jälkeen. Sittemmin Enyaq iV on saanut jo myös hinnat, jotka alkavat noin 40 000 euron kohdalta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Myös akkuja ja koulutusta

Uuden sähköauton lisäksi Mladá Boleslavissa valmistetaan myös korkeajänniteakkuja, joita käytetään myös Volkswagen-konsernin muiden automerkkien lataushybridimalleissa. Škoda Auto panostaa vahvasti sähköistymiseen esimerkiksi kouluttamalla henkilökuntaansa ja tähän mennessä jo yli 16 000 työntekijää onkin suorittanut oman erikoiskoulutuksensa.

Kesällä 2019 Škoda esitteli 125-vuotisen historiansa ensimmäisen täyssähköautomallin Škoda Citigo e iV:n ja ensimmäisen lataushybridimallinsa Škoda Superb iV:n. Nyt seuraa ensimmäinen alusta pitäen vain sähköautoksi suunniteltu automalli: Enyaq iV. Näissä kaikissa näkyy mallinimen lopussa valmistajan valitsema sähköistämistä kuvaava kahden kirjaimen yhdistelmä.

ŠKODA ENYAQ tuotanto

Škoda Enyaq iV:n sarjatuotanto

Uuden Enyaq iV:n sarjatuotanto on alkanut Škoda Auton päätehtaalla Mladá Boleslavissa. Enyaq iV on täyssähkökatumaasturi, joka pohjautuu Volkswagen-konsernin sähköautojen skaalautuvaan MEB-perusrakenteeseen.

Škoda kertoo voivansa valmistaa uutta sähköautoaan jopa 350 kappaletta päivässä Octavian ja Karoqin kanssa rinnan uudella kokoonpanolinjalla. Kokoonpanolinja on konsernin sisällä ainoa, jolla voidaan tehdä sekä MQB-perusrakenteelle pohjautuvia polttomoottoriautoja että MEB-perusrakenteelle pohjautuvia sähköautomalleja.

– Enyaq iV on Škodan ensimmäinen sarjatuotantomalli, joka on alusta alkaen suunniteltu täyssähköautoksi. Se tarkoittaa myös, että uusi katumaasturimme on asettanut valmistusprosesseille täysin erilaiset haasteet ja vaatimukset kuin polttomoottoriautojen tekeminen. Se on näkynyt myös niissä kattavissa valmistelu- ja muutostöissä, joita Mladá Boleslavin tehtaalla on tehty viime kesästä alkaen, sanoo tuotannosta ja logistiikasta vastaava Škoda Auton hallituksen jäsen Michael Oeljeklaus.

Škoda on investoinut 32 miljoonaa euroa Mladá Boleslavissa sijaitsevan päätehtaansa muutoksiin, jotta MEB- ja MQB-perusrakenteen autoja pystytään valmistamaan samalla linjalla. Täyssähköautojen ja niihin asennettavien komponenttien suuremman painon vuoksi Škoda on tehnyt tehtaalla rakenteellisia muutoksia ja toteuttanut erilaisen kuljetintekniikan.

Lisäksi Škoda on ottanut tehtaalla käyttöön uusia turvallisuustoimenpiteitä, kuten akkujen käsittelyä turvaavan lämpökamerajärjestelmän. Se valvoo lämpötilaa akkujen käsittelyalueella kellon ympäri ja hälyttää heti, jos poikkeamia havaitaan.

Sarjatuotannon käynnistyminen on erityisen hyvä uutinen auton jo mahdollisesti tilanneille tai esimerkiksi kotimaan koeajomahdollisuutta kuumeisesti odottaville. Škodan uusi sähköauto Enyaq iV on ollut ennakkovarattavissa jo syyskuusta lähtien ja ensimmäisiä autoja on lupailtu Suomeen keväälle 2021.

Kuvat ja lähde: Škoda

Luetuimmat