26.1.2021 Ajoneuvot Moottorin käyttötestissä Volkswagen ID.3 – onko siitä kansanautoksi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen ID.3:n piti olla suora seuraaja kuplalle ja Golfille. Tämän väitteen paikkansapitävyys testataan Moottorin puolen vuoden koeajossa. Alusta asti sähköautoksi suunniteltu Volkswagen ID.3 esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä vuonna 2019. Auto perustuu syksyllä 2016 esiteltyyn I.D.-konseptiin eräänlaisena dieselskandaalin synninpäästönä. Ennen kaikkea ID.3:n oli määrä toimia helposti omaksuttavana kansansähköautona, jollaisen avulla massat saadaan siirtymään uuteen, sähköiseen aikakauteen. Auton on siis määrä olla suora seuraaja kuplalle ja Golfille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ristiriitaiset ensivaikutelmat Ensiesittelyssä autoa lupailtiin markkinoille kesään 2020 mennessä, mutta ohjelmisto-ongelmat sysäsivät julkaisun alkusyksyyn. Auto esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä vuonna 2019. Moottorin päivän mittaisessa ensikoeajossa Saksassa auto tuntui erinomaiselle. Pidempi kotimaan koeajo puolestaan antoi vaikutelman, ettei auton ohjelmapuoli olisi vieläkään kunnossa – viikon sisällä autossa ehti olemaan jos jonkinlaista vaivaa. Auto oli selvästi puskettu markkinoille keskeneräisenä, jotta Volkswagen saisi kiskottua Euroopan Unionin päästösanktioiden summan mahdollisimman alas. Ihastusta ei herättänyt myöskään auton lukuisat hipaisukytkimet, tai tietoviihdejärjestelmän käyttöergonomia. Ainakaan näiden toimintojen perusteella auto ei tuntunut astuvan siihen rooliin mihin sitä odotettiin, eli helpoksi koko kansan sähköautoksi. Nimen kirjoitusasukaan ei ole lähestyttävimmästä päästä. Päätimme kuitenkin antaa autolle perusteellisemman mahdollisuuden, ennen kuin kielsimme siltä tyystin kansanauto-arvonimen. Entä jos käyttöliittymä tuntuu vain aluksi vieraalta, mutta siihen tottuu? Ehkä hipaisukytkimet eivät totuttelun jälkeen olekaan niin turhamaisia? Tänä päivänä ikoninen Golfin ensimmäinen sukupolvikaan ei saanut kaikilta aluksi riemuitsevaa vastaanottoa, entä jos sama koskee myös ID:tä? Päivitykset alkaneet Ohjelmistovikoja korjataan vauhdilla ja automme on saanut ensimmäisen isomman päivityksen – autossa tällä hetkellä olevassa 2.0-ohjelmistoversiossa pitäisi maahantuojan mukaan suurimman osan lapsuuksista olla jo korjattu. Lisäksi päivitys toi mukanaan Android Auto ja Apple Car Play -älypuhelinpeilaustoiminnot, sekä tuulilasinäytöllisiin malleihin lisätyn todellisuuden näkymän. Etäyhteydellä tapahtuvat Over The Air -päivitykset eivät kuitenkaan ole vielä toiminnassa, mutta niidenkin odotetaan saapuvan vuoden tämän neljänneksen aikana ohjelmistoversion 2.1 myötä. Bugien korjauksen totuusperustan kuitenkin saa aika näyttää, sillä seuraavan kuuden kuukauden ajan toimituksemme kokeilee arjen eri tilanteissa millainen auto Volkswagen ID.3 oikeasti on. Ensimmäisen päivän kerryttämät kilometrit toivat jo mukanaan muun muassa omaa elämäänsä elävää nopeusrajoituksen tunnistusta, temppuilevaa puheohjausta ja mikrofonin mykistymistä. Nämä tosin saattoivat olla vain uuden auton kankeutta, sillä ainakaan vielä ongelmat eivät ole toistuneet ensimmäisen ajomatkan jälkeen. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Jari Saarentaus Lisää aiheesta Ajatuksia autoista: Hipaisukytkimet koituvat vielä turmioksemme Ajatuksia autoista: ID.3:sta piti tulla synninpäästöauto, Volkswagen pakotti sen ikoniksi Koeajo: Volkswagen ID.3 -sähköauto on lupaava prototyyppi, jota kannattaa odottaa vielä hetki Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Käyttötesti Käyttötesti: loimme Opel Astra Electric -kojelaudan uudelleen 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 11.4.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 ja tulitikkurasian arvoitus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?