26.1.2021 Ajoneuvot Moottorin käyttötestissä Volkswagen ID.3 – onko siitä kansanautoksi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen ID.3:n piti olla suora seuraaja kuplalle ja Golfille. Tämän väitteen paikkansapitävyys testataan Moottorin puolen vuoden koeajossa. Alusta asti sähköautoksi suunniteltu Volkswagen ID.3 esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä vuonna 2019. Auto perustuu syksyllä 2016 esiteltyyn I.D.-konseptiin eräänlaisena dieselskandaalin synninpäästönä. Ennen kaikkea ID.3:n oli määrä toimia helposti omaksuttavana kansansähköautona, jollaisen avulla massat saadaan siirtymään uuteen, sähköiseen aikakauteen. Auton on siis määrä olla suora seuraaja kuplalle ja Golfille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ristiriitaiset ensivaikutelmat Ensiesittelyssä autoa lupailtiin markkinoille kesään 2020 mennessä, mutta ohjelmisto-ongelmat sysäsivät julkaisun alkusyksyyn. Auto esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä vuonna 2019. Moottorin päivän mittaisessa ensikoeajossa Saksassa auto tuntui erinomaiselle. Pidempi kotimaan koeajo puolestaan antoi vaikutelman, ettei auton ohjelmapuoli olisi vieläkään kunnossa – viikon sisällä autossa ehti olemaan jos jonkinlaista vaivaa. Auto oli selvästi puskettu markkinoille keskeneräisenä, jotta Volkswagen saisi kiskottua Euroopan Unionin päästösanktioiden summan mahdollisimman alas. Ihastusta ei herättänyt myöskään auton lukuisat hipaisukytkimet, tai tietoviihdejärjestelmän käyttöergonomia. Ainakaan näiden toimintojen perusteella auto ei tuntunut astuvan siihen rooliin mihin sitä odotettiin, eli helpoksi koko kansan sähköautoksi. Nimen kirjoitusasukaan ei ole lähestyttävimmästä päästä. Päätimme kuitenkin antaa autolle perusteellisemman mahdollisuuden, ennen kuin kielsimme siltä tyystin kansanauto-arvonimen. Entä jos käyttöliittymä tuntuu vain aluksi vieraalta, mutta siihen tottuu? Ehkä hipaisukytkimet eivät totuttelun jälkeen olekaan niin turhamaisia? Tänä päivänä ikoninen Golfin ensimmäinen sukupolvikaan ei saanut kaikilta aluksi riemuitsevaa vastaanottoa, entä jos sama koskee myös ID:tä? Päivitykset alkaneet Ohjelmistovikoja korjataan vauhdilla ja automme on saanut ensimmäisen isomman päivityksen – autossa tällä hetkellä olevassa 2.0-ohjelmistoversiossa pitäisi maahantuojan mukaan suurimman osan lapsuuksista olla jo korjattu. Lisäksi päivitys toi mukanaan Android Auto ja Apple Car Play -älypuhelinpeilaustoiminnot, sekä tuulilasinäytöllisiin malleihin lisätyn todellisuuden näkymän. Etäyhteydellä tapahtuvat Over The Air -päivitykset eivät kuitenkaan ole vielä toiminnassa, mutta niidenkin odotetaan saapuvan vuoden tämän neljänneksen aikana ohjelmistoversion 2.1 myötä. Bugien korjauksen totuusperustan kuitenkin saa aika näyttää, sillä seuraavan kuuden kuukauden ajan toimituksemme kokeilee arjen eri tilanteissa millainen auto Volkswagen ID.3 oikeasti on. Ensimmäisen päivän kerryttämät kilometrit toivat jo mukanaan muun muassa omaa elämäänsä elävää nopeusrajoituksen tunnistusta, temppuilevaa puheohjausta ja mikrofonin mykistymistä. Nämä tosin saattoivat olla vain uuden auton kankeutta, sillä ainakaan vielä ongelmat eivät ole toistuneet ensimmäisen ajomatkan jälkeen. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Jari Saarentaus Lisää aiheesta Ajatuksia autoista: Hipaisukytkimet koituvat vielä turmioksemme Ajatuksia autoista: ID.3:sta piti tulla synninpäästöauto, Volkswagen pakotti sen ikoniksi Koeajo: Volkswagen ID.3 -sähköauto on lupaava prototyyppi, jota kannattaa odottaa vielä hetki Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: sähkörintamalta ei mitään uutta – Volvo EX30 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan