26.1.2021 Ajoneuvot Moottorin käyttötestissä Volkswagen ID.3 – onko siitä kansanautoksi? Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Volkswagen ID.3:n piti olla suora seuraaja kuplalle ja Golfille. Tämän väitteen paikkansapitävyys testataan Moottorin puolen vuoden koeajossa. Alusta asti sähköautoksi suunniteltu Volkswagen ID.3 esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä vuonna 2019. Auto perustuu syksyllä 2016 esiteltyyn I.D.-konseptiin eräänlaisena dieselskandaalin synninpäästönä. Ennen kaikkea ID.3:n oli määrä toimia helposti omaksuttavana kansansähköautona, jollaisen avulla massat saadaan siirtymään uuteen, sähköiseen aikakauteen. Auton on siis määrä olla suora seuraaja kuplalle ja Golfille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ristiriitaiset ensivaikutelmat Ensiesittelyssä autoa lupailtiin markkinoille kesään 2020 mennessä, mutta ohjelmisto-ongelmat sysäsivät julkaisun alkusyksyyn. Auto esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä vuonna 2019. Moottorin päivän mittaisessa ensikoeajossa Saksassa auto tuntui erinomaiselle. Pidempi kotimaan koeajo puolestaan antoi vaikutelman, ettei auton ohjelmapuoli olisi vieläkään kunnossa – viikon sisällä autossa ehti olemaan jos jonkinlaista vaivaa. Auto oli selvästi puskettu markkinoille keskeneräisenä, jotta Volkswagen saisi kiskottua Euroopan Unionin päästösanktioiden summan mahdollisimman alas. Ihastusta ei herättänyt myöskään auton lukuisat hipaisukytkimet, tai tietoviihdejärjestelmän käyttöergonomia. Ainakaan näiden toimintojen perusteella auto ei tuntunut astuvan siihen rooliin mihin sitä odotettiin, eli helpoksi koko kansan sähköautoksi. Nimen kirjoitusasukaan ei ole lähestyttävimmästä päästä. Päätimme kuitenkin antaa autolle perusteellisemman mahdollisuuden, ennen kuin kielsimme siltä tyystin kansanauto-arvonimen. Entä jos käyttöliittymä tuntuu vain aluksi vieraalta, mutta siihen tottuu? Ehkä hipaisukytkimet eivät totuttelun jälkeen olekaan niin turhamaisia? Tänä päivänä ikoninen Golfin ensimmäinen sukupolvikaan ei saanut kaikilta aluksi riemuitsevaa vastaanottoa, entä jos sama koskee myös ID:tä? Päivitykset alkaneet Ohjelmistovikoja korjataan vauhdilla ja automme on saanut ensimmäisen isomman päivityksen – autossa tällä hetkellä olevassa 2.0-ohjelmistoversiossa pitäisi maahantuojan mukaan suurimman osan lapsuuksista olla jo korjattu. Lisäksi päivitys toi mukanaan Android Auto ja Apple Car Play -älypuhelinpeilaustoiminnot, sekä tuulilasinäytöllisiin malleihin lisätyn todellisuuden näkymän. Etäyhteydellä tapahtuvat Over The Air -päivitykset eivät kuitenkaan ole vielä toiminnassa, mutta niidenkin odotetaan saapuvan vuoden tämän neljänneksen aikana ohjelmistoversion 2.1 myötä. Bugien korjauksen totuusperustan kuitenkin saa aika näyttää, sillä seuraavan kuuden kuukauden ajan toimituksemme kokeilee arjen eri tilanteissa millainen auto Volkswagen ID.3 oikeasti on. Ensimmäisen päivän kerryttämät kilometrit toivat jo mukanaan muun muassa omaa elämäänsä elävää nopeusrajoituksen tunnistusta, temppuilevaa puheohjausta ja mikrofonin mykistymistä. Nämä tosin saattoivat olla vain uuden auton kankeutta, sillä ainakaan vielä ongelmat eivät ole toistuneet ensimmäisen ajomatkan jälkeen. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Jari Saarentaus Lisää aiheesta Ajatuksia autoista: Hipaisukytkimet koituvat vielä turmioksemme Ajatuksia autoista: ID.3:sta piti tulla synninpäästöauto, Volkswagen pakotti sen ikoniksi Koeajo: Volkswagen ID.3 -sähköauto on lupaava prototyyppi, jota kannattaa odottaa vielä hetki Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa – niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 31.10.2025 Käyttötesti Käyttötesti: 286 hevosvoimaa muistuttavat, että Škoda Elroq on takavetoinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista