9.9.2019 Ajoneuvot Vihdoin täällä: Volkswagen ID.3 lupaa sähköä massoille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen ID.3 lupailee saksalaisvalmistajan siirtyneen kohti sähkövaloa dieselin pimeydestä. Odotukset ovat suuret, sillä VW ID.3 pyrkii tuomaan sähköautoilun saavutettavammalle tasolle. Volkswagen ID.3 on saksalaisyhtiön todellinen vastaus sähköautoilun haasteisiin. Auto perustuu syksyllä 2016 esiteltyyn I.D.-konseptiin, joka oli valmistajan ensimmäinen pelinavaus Dieselgate-ongelmien jälkeiseen maailmaan. Tehtaan mukaan ID.3 on Volkswagenin kolmas vallankumous Kuplan ja Golfin jälkeen, joten mallin merkitystä on vaikea liioitella. Vaikka Volkswagen on ollut täyssähköautojen segmentissä edustettuna jo aiemmin esimerkiksi e-Golfin muodossa, on ID.3 ensimmäinen varta vasten sähköautoksi suunniteltu VW. MEB-pohjarakenteen ansiosta onkin pyritty saamaan muun muassa painopiste alhaiseksi lattian alle sijoitetulla akulla ja panostamaan auton matkustamotiloihin suhteessa sen ulkomittoihin. Auto tulee myyntiin kolmella eri akkukapasiteetilla. WLTP-syklillä mitattuna toimintamatkat ovat 330 km (45 kWh), 420 km (58 kWh) ja 550 km (77 kWh), joista ensimmäisenä nähdään keskikokoinen akku. Taka-akselilla olevan sähkömoottorin huippuvääntö on 310 newtonmetriä. Suomessa autosta on varattavissa runsaasti varusteltu ja keskikokoisella akulla varustettu ID.3 1st -erikoismalli. Erikoismalli on ladattavissa 100 kW:n huipputeholla sopivilla pikalatausasemilla. Erikoismallin teho on 150 kW (201 hv) ja sen huippunopeus on 160 km/h. Lisäksi tarjolla on runsaammin varusteltu ID.3 1st Max -erikoiserä. Sisätiloissa Volkswagen ID.3 suosii hipaisukytkimiä ja digitaalinäyttöjä. Sisätilat ovat ensipuraisulla hiukan Golfia suuremmat ja litteähkön takaistuimen reisituki on hyvä. Auton uuden ajan ilme ja eräänlainen kepeys vakavahenkiseen Golfiin verrattuna välittyy myös sen sisustassa. Volkswagen ID.3:n konseptijuurista kertovat auton polkimissa olevat Play- ja Pause-kuviot. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi aika, uusi logo Samalla Volkswagen esitteli uuden brändi-ilmeen ja uuden logon, jossa W ei enää kosketa logon kehää. Uusi logo on litteä ja kontrastikas digitaalista käyttöä ajatellen, kuten aiemmin uutisoimme. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen, Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?