Ajoneuvot Autonäyttely Frankfurt 2019 Uutinen 9.9.2019
Vihdoin täällä: Volkswagen ID.3 lupaa sähköä massoille
Volkswagen ID.3 lupailee saksalaisvalmistajan siirtyneen kohti sähkövaloa dieselin pimeydestä. Odotukset ovat suuret, sillä VW ID.3 pyrkii tuomaan sähköautoilun saavutettavammalle tasolle.
Volkswagen ID.3 on saksalaisyhtiön todellinen vastaus sähköautoilun haasteisiin. Auto perustuu syksyllä 2016 esiteltyyn I.D.-konseptiin, joka oli valmistajan ensimmäinen pelinavaus Dieselgate-ongelmien jälkeiseen maailmaan. Tehtaan mukaan ID.3 on Volkswagenin kolmas vallankumous Kuplan ja Golfin jälkeen, joten mallin merkitystä on vaikea liioitella.
Vaikka Volkswagen on ollut täyssähköautojen segmentissä edustettuna jo aiemmin esimerkiksi e-Golfin muodossa, on ID.3 ensimmäinen varta vasten sähköautoksi suunniteltu VW. MEB-pohjarakenteen ansiosta onkin pyritty saamaan muun muassa painopiste alhaiseksi lattian alle sijoitetulla akulla ja panostamaan auton matkustamotiloihin suhteessa sen ulkomittoihin.
Auto tulee myyntiin kolmella eri akkukapasiteetilla. WLTP-syklillä mitattuna toimintamatkat ovat 330 km (45 kWh), 420 km (58 kWh) ja 550 km (77 kWh), joista ensimmäisenä nähdään keskikokoinen akku. Taka-akselilla olevan sähkömoottorin huippuvääntö on 310 newtonmetriä.
Suomessa autosta on varattavissa runsaasti varusteltu ja keskikokoisella akulla varustettu ID.3 1st -erikoismalli. Erikoismalli on ladattavissa 100 kW:n huipputeholla sopivilla pikalatausasemilla. Erikoismallin teho on 150 kW (201 hv) ja sen huippunopeus on 160 km/h. Lisäksi tarjolla on runsaammin varusteltu ID.3 1st Max -erikoiserä.
Sisätiloissa Volkswagen ID.3 suosii hipaisukytkimiä ja digitaalinäyttöjä. Sisätilat ovat ensipuraisulla hiukan Golfia suuremmat ja litteähkön takaistuimen reisituki on hyvä. Auton uuden ajan ilme ja eräänlainen kepeys vakavahenkiseen Golfiin verrattuna välittyy myös sen sisustassa.
Volkswagen ID.3:n konseptijuurista kertovat auton polkimissa olevat Play- ja Pause-kuviot.
Uusi aika, uusi logo
Samalla Volkswagen esitteli uuden brändi-ilmeen ja uuden logon, jossa W ei enää kosketa logon kehää. Uusi logo on litteä ja kontrastikas digitaalista käyttöä ajatellen, kuten aiemmin uutisoimme.
Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen, Volkswagen