Ajoneuvot | Uutinen | 26.8.2019

Volkswagenin uusi logo: digitaalisuus tarkoittaa retrolitteyttä

Volkswagen lupaili esittelevänsä uuden logon ja brändi-identiteetin Frankfurtin autonäyttelyssä. Uusi logo löytyy kuitenkin jo synteihin viittaavasta mainoksesta.

Jaa artikkeli

Simon & Garfunkelin ikoninen The Sound of Silence soi pimeydessä, kun automuotoilija jäljittelee Typ 2 Kleinbussin muotoja nykyaikana. Lopulta robottimontaasin jälkeen ulos rullaa ID. Buzz, Volkswagenin sähköinen tulkinta klassisesta hippibussista. ”In the darkness, we found the light”, toteaa mainos, eli ”Pimeydessä löysimme valon”, viitaten Volkswagenin Dieselgate-päästöhuijausskandaaliin ja sen jälkeiseen sähköistymisen aikaan.

Mainoksen lopussa tulee Volkswagenin logo. Verrattuna nykyiseen sinivalkoiseen logoon kohokuvioinnilla käytetty logo on litteämpi ja yksivärinen, viitaten samalla VW-logoon 1960- ja 1970-luvuilta.

Volkswagenin uudessa brändi-ilmeessä noudatetaan näitä periaatteita, mutta uusi logo on tyylillisesti hiukan rohkeampi erkaneminen. Ohut kehä ja ohuet kirjaimet viittaavat merkin alkuaikoihin, mutta uutta on tapa, jolla W:n alakärjet eivät enää kosketa logon kehää.

Automotive News kirjoittaa, että uusi logo saattaa tuntua jopa tiukalta tai ankaralta erilaisten sävyjen jälkeen. Litteyden perimmäinen syy puolestaan on digitaalisuus, johon tasainen logo soveltuu luontevammin. Ohuempi tyyli puolestaan korostaa kontrastia esimerkiksi valkoisella pohjalla.

Volkswagenin uusi logo

Volkswagenin nykyinen logo otettiin käyttöön noin 2000, jolloin muodissa oli ylävasemmalta valaistu kohotyyli.

Nähtäväksi jää, millaisena uusi logo esiintyy Volkswagenin jälleenmyyjillä tästä syksystä alkaen sekä itse autoissa. Ainakin uuden Golfin vakoilukuvat vihjaavat, että kolmiulotteisen auton yhteydessä logo saa hiukan kiiltoa, mutta yksityiskohdat viittaavat testiautojen logon olevan väliaikainen. Aiemmin autot ovat suosineet mustapohjaista logoa jälleenmyyjien saadessa sinipohjaiset logot.

Muutos kuitenkin on hienovaraista viilaamista, joka mennee suurimmalta osalta ohi. Vihjauksista huolimatta logo ei muutu radikaalisti, vaan trendikkäästi johtoslangilla ilmaistuna kyse on uudesta iteraatiosta. Nähtäväksi jää, saako Volkswagenin täyssähköinen ID-mallisto vielä uuden version logosta: automuotoilussahan sähkö tarkoittaa usein valaistua logoa. Hello Light.

Päivitys 9.9.2019:

Volkswagen esitteli tänään virallisesti uuden logonsa, joka poikkeaa aiemmin aavistellusta ohuemmalla fontilla ja sillä, että W:n alareuna ei kosketa logon kehää. Jutun avauskuva on päivitetty heijastamaan tätä. Tässä aiempi versio avauskuvasta.


 

Lähteet: Volkswagen, Automotive News Kuvat: Volkswagen

Jaa artikkeli

Keskustelu