11.1.2017 Ajoneuvot Volkswagen I.D. Buzz – toinen yritys sähköiseksi hippibussiksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Déjà vu on lähellä, sillä Volkswagen aloittaa vuotensa esittelemällä jälleen sähköisen konseptiversion Kleinbussista. Noin vuosi sitten Volkswagen herätteli yhdysvaltalaisyleisöä merkin sähköiseen uudelleensyntymiseen Budd-e-pikkubussikonseptilla CES-kulutuselektroniikkamessuilla Las Vegasissa. Nyt Detroitin kansainvälisessä autonäyttelyssä VW yritti temppua uudelleen I.D. Buzz -konseptilla, joka lupailee paljon samaa hiukan valmiimmassa paketissa.Nimensä mukaisesti I.D. Buzz on sukua Pariisin autonäyttelyssä esitellylle I.D.:lle, joka oli saksalaismerkin näkemys tulevaisuuden sähköisestä äly-Golfista. Molemmat ajoneuvot jakavat saman I.D. -filosofian, jossa sähköistymisen lisäksi suuressa roolissa ovat lisätyn todellisuuden teknologiat, verkottuminen (V2X) sekä valmius autonomisuuteen. Nimen I.D. viittaa tunnisteeseen, sillä Volkswagenin verkottumisvisioissa auton käyttäjillä on omat profiilit.Hiljattain valmistuneen MEB-sähköautoarkkitehtuurin MEB XL -versioon perustuva I.D. Buzz lainaa surutta alkuperäisen Kleinbussin muotokieltä erityisesti keulan osalta. Kaksivärisyys, kylkilinja ja keulan U-muoto ovat suoria nyökkäyksiä autolle, joka sai amerikkalaiset rakastumaan Volkswageniin. Retroilussa on menty jopa niin pitkälle, että kojelaudalle on nostettu sähköisesti pyörivä hula-nukke.Pikkubussin luonteeseen kuuluvasti I.D. Buzz tarjoaa tilat kahdeksalle matkustajalle, mutta muokattavien istuinjärjestelyiden ansiosta autoa voidaan käyttää esimerkiksi kahden hengen yösijana. Tilava sisusta on pitkälti kiitos pitkän 3,3 metrin akselivälin, joka antaa 4,94 metriselle Buzzille käytännöllisen ja jämäkän olemuksen. Korkeutta uudella pikkubussilla on 1,96 metriä.Kuljettajan ajoasento on hyvin pysty ja ohjauspyörä voi vetäytyä kojelautaan autonomisen ajon ollessa kytkettynä, jolloin kuljettaja voi kääntää istuimensa ympäri kohti matkustamoa. Volkswagen visioi autonomiatoimintojen saapuvan vuoden 2025 tuntumassa. Erikoinen ratti on yhtiön mukaan yhtä suurta kosketuspintaa, antaen ohjausvälineelle lisää toimintoja. Älytoimintoja voidaan hallita myös keskikonsolin suurella kosketusnäytöllä sekä intuitiiviseksi luonnehditulla puheohjauksella.Pinnan alta I.D. Buzzista löytyy neliveto, jonka yhteisteho on 374 hevosvoimaa (275 kW). Niinpä roadtrip-kaveri kiihtyy 0–100 km/h lähes absurdissa 5 sekunnissa, mutta huippunopeus on rajoitettu 160 km/h:n. Toimintamatkaksi luvataan noin 600 kilometriä NEDC-syklillä mitattuna ja Volkswagenin mukaan 150 kW latausteholla akku voidaan ladata 80 prosenttiin noin puolessa tunnissa. I.D. Buzz on yhteensopiva induktiivisen latauksen kanssa.Ensimmäisenä MEB-autona nähdään yhtiön mukaan Golfin ja Passatin väliin sijoittuva I.D. vuoden 2020 tuntumassa, mutta I.D. Buzz tuskin lienee kovin kaukana perässä. Lähde ja kuvat: VolkswagenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen