11.1.2017 Ajoneuvot Volkswagen I.D. Buzz – toinen yritys sähköiseksi hippibussiksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Déjà vu on lähellä, sillä Volkswagen aloittaa vuotensa esittelemällä jälleen sähköisen konseptiversion Kleinbussista. Noin vuosi sitten Volkswagen herätteli yhdysvaltalaisyleisöä merkin sähköiseen uudelleensyntymiseen Budd-e-pikkubussikonseptilla CES-kulutuselektroniikkamessuilla Las Vegasissa. Nyt Detroitin kansainvälisessä autonäyttelyssä VW yritti temppua uudelleen I.D. Buzz -konseptilla, joka lupailee paljon samaa hiukan valmiimmassa paketissa.Nimensä mukaisesti I.D. Buzz on sukua Pariisin autonäyttelyssä esitellylle I.D.:lle, joka oli saksalaismerkin näkemys tulevaisuuden sähköisestä äly-Golfista. Molemmat ajoneuvot jakavat saman I.D. -filosofian, jossa sähköistymisen lisäksi suuressa roolissa ovat lisätyn todellisuuden teknologiat, verkottuminen (V2X) sekä valmius autonomisuuteen. Nimen I.D. viittaa tunnisteeseen, sillä Volkswagenin verkottumisvisioissa auton käyttäjillä on omat profiilit.Hiljattain valmistuneen MEB-sähköautoarkkitehtuurin MEB XL -versioon perustuva I.D. Buzz lainaa surutta alkuperäisen Kleinbussin muotokieltä erityisesti keulan osalta. Kaksivärisyys, kylkilinja ja keulan U-muoto ovat suoria nyökkäyksiä autolle, joka sai amerikkalaiset rakastumaan Volkswageniin. Retroilussa on menty jopa niin pitkälle, että kojelaudalle on nostettu sähköisesti pyörivä hula-nukke.Pikkubussin luonteeseen kuuluvasti I.D. Buzz tarjoaa tilat kahdeksalle matkustajalle, mutta muokattavien istuinjärjestelyiden ansiosta autoa voidaan käyttää esimerkiksi kahden hengen yösijana. Tilava sisusta on pitkälti kiitos pitkän 3,3 metrin akselivälin, joka antaa 4,94 metriselle Buzzille käytännöllisen ja jämäkän olemuksen. Korkeutta uudella pikkubussilla on 1,96 metriä.Kuljettajan ajoasento on hyvin pysty ja ohjauspyörä voi vetäytyä kojelautaan autonomisen ajon ollessa kytkettynä, jolloin kuljettaja voi kääntää istuimensa ympäri kohti matkustamoa. Volkswagen visioi autonomiatoimintojen saapuvan vuoden 2025 tuntumassa. Erikoinen ratti on yhtiön mukaan yhtä suurta kosketuspintaa, antaen ohjausvälineelle lisää toimintoja. Älytoimintoja voidaan hallita myös keskikonsolin suurella kosketusnäytöllä sekä intuitiiviseksi luonnehditulla puheohjauksella.Pinnan alta I.D. Buzzista löytyy neliveto, jonka yhteisteho on 374 hevosvoimaa (275 kW). Niinpä roadtrip-kaveri kiihtyy 0–100 km/h lähes absurdissa 5 sekunnissa, mutta huippunopeus on rajoitettu 160 km/h:n. Toimintamatkaksi luvataan noin 600 kilometriä NEDC-syklillä mitattuna ja Volkswagenin mukaan 150 kW latausteholla akku voidaan ladata 80 prosenttiin noin puolessa tunnissa. I.D. Buzz on yhteensopiva induktiivisen latauksen kanssa.Ensimmäisenä MEB-autona nähdään yhtiön mukaan Golfin ja Passatin väliin sijoittuva I.D. vuoden 2020 tuntumassa, mutta I.D. Buzz tuskin lienee kovin kaukana perässä. Lähde ja kuvat: VolkswagenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa