26.8.2019 Ajoneuvot Volkswagenin uusi logo: digitaalisuus tarkoittaa retrolitteyttä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen lupaili esittelevänsä uuden logon ja brändi-identiteetin Frankfurtin autonäyttelyssä. Uusi logo löytyy kuitenkin jo synteihin viittaavasta mainoksesta. Simon & Garfunkelin ikoninen The Sound of Silence soi pimeydessä, kun automuotoilija jäljittelee Typ 2 Kleinbussin muotoja nykyaikana. Lopulta robottimontaasin jälkeen ulos rullaa ID. Buzz, Volkswagenin sähköinen tulkinta klassisesta hippibussista. "In the darkness, we found the light", toteaa mainos, eli "Pimeydessä löysimme valon", viitaten Volkswagenin Dieselgate-päästöhuijausskandaaliin ja sen jälkeiseen sähköistymisen aikaan. Mainoksen lopussa tulee Volkswagenin logo. Verrattuna nykyiseen sinivalkoiseen logoon kohokuvioinnilla käytetty logo on litteämpi ja yksivärinen, viitaten samalla VW-logoon 1960- ja 1970-luvuilta.Volkswagenin uudessa brändi-ilmeessä noudatetaan näitä periaatteita, mutta uusi logo on tyylillisesti hiukan rohkeampi erkaneminen. Ohut kehä ja ohuet kirjaimet viittaavat merkin alkuaikoihin, mutta uutta on tapa, jolla W:n alakärjet eivät enää kosketa logon kehää.Automotive News kirjoittaa, että uusi logo saattaa tuntua jopa tiukalta tai ankaralta erilaisten sävyjen jälkeen. Litteyden perimmäinen syy puolestaan on digitaalisuus, johon tasainen logo soveltuu luontevammin. Ohuempi tyyli puolestaan korostaa kontrastia esimerkiksi valkoisella pohjalla.Volkswagenin nykyinen logo otettiin käyttöön noin 2000, jolloin muodissa oli ylävasemmalta valaistu kohotyyli.Nähtäväksi jää, millaisena uusi logo esiintyy Volkswagenin jälleenmyyjillä tästä syksystä alkaen sekä itse autoissa. Ainakin uuden Golfin vakoilukuvat vihjaavat, että kolmiulotteisen auton yhteydessä logo saa hiukan kiiltoa, mutta yksityiskohdat viittaavat testiautojen logon olevan väliaikainen. Aiemmin autot ovat suosineet mustapohjaista logoa jälleenmyyjien saadessa sinipohjaiset logot.Muutos kuitenkin on hienovaraista viilaamista, joka mennee suurimmalta osalta ohi. Vihjauksista huolimatta logo ei muutu radikaalisti, vaan trendikkäästi johtoslangilla ilmaistuna kyse on uudesta iteraatiosta. Nähtäväksi jää, saako Volkswagenin täyssähköinen ID-mallisto vielä uuden version logosta: automuotoilussahan sähkö tarkoittaa usein valaistua logoa. Hello Light.Päivitys 9.9.2019:Volkswagen esitteli tänään virallisesti uuden logonsa, joka poikkeaa aiemmin aavistellusta ohuemmalla fontilla ja sillä, että W:n alareuna ei kosketa logon kehää. Jutun avauskuva on päivitetty heijastamaan tätä. Tässä aiempi versio avauskuvasta. Lähteet: Volkswagen, Automotive News Kuvat: VolkswagenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa 3.9.2024 Uutinen Volkswagen ei pysy säästötavoitteessaan – leikattava vielä miljardeja 3.9.2024 Uutinen Autoalalta ehdotus alavireisen markkinan parantamiseksi – elokuun rekisteröinnit edelleen matalat 2.9.2024 Yleinen Toyota ja BMW suunnittelevat vety-yhteistyötä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta