2.10.2020 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Hipaisukytkimet koituvat vielä turmioksemme Teksti Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitä saadaan yhdistämällä kosketusnäytön ja oikeiden painikkeiden huonot puolet? Automaailman uusimmaksi villitykseksi muodostuneet hipaisukytkimet. *Klik*. Pieni ääni, tai tunne, kertoo, että asioita tapahtuu. Televisiossa vaihtuu kanava, autossa vaihtuu vakionopeudensäätimen asetus, kamera ottaa kuvan, ovikello soi. Painikkeet, napit, näppäimet, paina nyt siitä, numiskat, nappulat ovat muodostuneet yksinkertaisiksi, mutta toimiviksi tavoiksi meille ihmisille kommunikoida erilaisten laitteiden kanssa. Painallus kertoo, että komento on tullut perille ja on syytä olettaa, että se myös suoritetaan.Applen pitkäaikainen keulahahmo Steve Jobs totesi iPhonea ensiesitellessään yli vuosikymmen sitten, että painikkeiden ongelmana on kuitenkin se, että ne eivät voi muuttua tilanteen mukaan. Kosketusnäytöt antavat mahdollisuuden muovata tapojamme vuorovaikuttaa koneiden kanssa käytöstä riippuen.Autoihin nämä erilaiset sormenjälkimagneetit tulivat jo vuosia sitten, mutta hiljalleen useimmat valmistajat ymmärtävät, miten valikot kannattaa jäsentää, mihin näytöt tulee sijoittaa ja miten asiakkaat käyttävät niitä. Tasaisen varmasti järjestelmät paranevat automallien syklin myötä. Jotkin valmistajat ovat ottaneet jopa ensiaskelia haptisen palautteen saralla, eli kosketusnäyttö värähtää kuittauksena komennon vastaanottamisesta. Ei huono, joskaan ei huippukaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHipaisu tai siis painallus tai siis…Nyt autonvalmistajat ovat ihastuneet hipaisupainikkeisiin ja -pintoihin. Perinteisten painikkeiden tavoin ne eivät yleensä muutu, kosketusnäyttöjen tavoin ne eivät juuri reagoi painallukseen. Varsinaisessa painikekäytössä esimerkiksi ohjauspyörissä hipaisupinnat ovat periaatteessa yksi suuri huonosti toteutettu nappi, josta aistitaan kosketuspinnalla, mitä yksittäistä painiketta vaikkapa äänentoistonapeista kuljettaja tarkoitti.Valmistajalle voittoa tulee kahdella tavalla: hipaisukytkimet ovat edullisia ja toisaalta uusi käyttöliittymä vaikuttaa jännittävästi digitaaliselta. Voi juku, 2000-luku!Totuus on kuitenkin, että suurin osa ratkaisuista on toteutettu ala-arvoisesti. Kahdeksannen polven Volkswagen Golfin tietoviihdejärjestelmän yhteydessä osa toiminnoista siirrettiin hipaisusäätimiksi kosketusnäytön eteen. Kyseessä on sama kohta, josta kämmenen kylki ottaa luonnollisesti tukea, joten esimerkiksi navigoinnin säätäminen vaikuttaa ohimennen myös lämpötilan säätöön tai äänenvoimakkuuteen. Häh?Edes mukavan matkustamisen peruskiviin kuuluva Mercedes-Benz E-sarja ei ole onnistunut pakenemaan tältä vitsaukselta. Faceliftissä päivitetyn ohjauspyörän hipaisupainikkeet edellyttävät, että kuljettaja tunnistaa melkein lättänästä levystä oikean kohdan ja oikean eleen.Painamalla vakionopeudensäädin muuttuu 10 km/h pykälissä, liu’uttamalla 1 km/h. Vastapuolella oleva äänenvoimakkuuden säädin muuttuukin liu’uttamalla kaksi pykälää, yksi pykälä onnistuu lyhyellä liu’ulla. Automuotoilijoiden rakastama symmetria toteutuu painikkeiden ryhmittelyssä, mutta ei niiden käytössä. Se on paitsi ärsyttävää, myös harhaanjohtavaa.Sydän kuitenkin lyö ylimääräistä, kun vakionopeudensäätimen peruuttava Cancel ei rekisteröidy ensimmäisellä eikä toisellakaan painalluksella. Jarrupoljin toki pelastaa, mutta eikö tätä ole testattu ollenkaan?Cancel ei meinaa reagoida, vakionopeuden hienosäätö tapahtuu liu'uttamalla sormea – mutta eri pykälillä kuin toisella puolen rattia.Käytä Voimaa, LukeVihoviimeisimpiä variaatioita hipaisuteemasta ovat kytkimet, jotka aistivat painalluksen voimakkuuden. Ominaisuus oli muodissa esimerkiksi Applen älylaitteissa osapuilleen siihen aikaan, kun tässä jutussa mainittuja autoja suunniteltiin, joten sinänsä ajatus on ymmärrettävissä. Sittemmin omenayhtiö on tosin luopunut toiminnosta uusimmissa malleissaan, mutta ratkaisu oli toimiva, sillä kevyen ja voimakkaan painalluksen kynnys oli selkeä.Volkswagenin odotettu sähköauto ID.3 puolestaan hallitsee vakionopeudensäädintä ja äänenvoimakkuutta painalluksen voimakkuutta aistivilla hipaisupinnoilla ohjauspyörässä. Huomaatteko tässä muuten trendin E-sarjan kanssa?Volkswagenin kunniaksi täytyy todeta, että turvallisuuden kannalta tärkeämpi vakionopeudensäädin reagoi painalluksen voimaan selkeämmin. Äänenvoimakkuuden kanssa tilanne ei ainakaan koeajo-ID.3:ssamme ollut yhtä onnellinen, joten radio säätyi, pykälän, kaksi, kymmenen voimakkaammaksi. Voimaa täytyy hallita jedin mielenlaadulla.Ilmeisesti valmistajien säästötoimet kohdistuvat painikkeiden lisäksi myös ergonomian ja käyttöliittymien testaukseen, sillä tänä vuonna löytyneet esimerkit ovat monin paikoin täydellistä ja ilmiselvää roskaa.Jäämme vain odottamaan, kuinka tieteiskirjailija William Gibsonin seuraavassa tarinassa maailmanloppu alkaa, kun hipaisupainike ei otakaan komentoa vastaan.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen, Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 13.10.2024 Ajatuksia autoista Lopeta jo se vinkuminen sähköstä, vedystä ja bensasta – Ajatuksia autoista 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Yleinen Ovatko rallin MM-sarjasta päättävät ikinä itse seuranneet rallia? Ajatuksia Autoista 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 13.10.2024 Liikennepolitiikka Päästökaupan seuraus: polttonesteiden hinnat nousevat – mutta paljonko? 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon