Ajoneuvot Käytetyt autot Käytetyt erikoisuudet 10.6.2019
Käytetyt erikoisuudet – Volkswagen Golf mk1
Volkswagen Golf täytti tänä vuonna 45 vuotta, joten nostimme sen juttusarjaamme. Ensimmäisen sukupolven edustaja omaa muutamia merkille tyypillisiä muutoksia.
Volkswagen Golf on kiistaton keskiluokan ikoni modernin autoilun saralla. Se on ollut mittatikku muille valmistajille jo lähes syntymästään asti. Vihdoin ja viimein Käytetyt erikoisuudet -juttusarja huomioi tämän klassikon ensimmäisen sukupolven osalta.
Saksalaisten 70-luvulla rakentama konsepti oli selkeä. Pikkuautoja suuremman Golfin piti tarjota tilat neljälle aikuiselle matkatavaroineen ja takaistuimien tuli olla kaadettavissa lisätilan luomiseksi, mutta mittojen tuli silti jäädä selvästi suurien edustusluokan sedanien alle. Tilankäytöltään tehokkaasti, poikittain kuljettajan etupuolelle, asennetun moottorin tuli tuottaa voimaa vaihteiston kautta etupyörille.
Golf oli merkille äärimmäisen tärkeä, sillä Volkswagenin mallisto nojasi vielä 70-luvulle tultaessa vahvasti vanhentuneiden ilmajäähdytteisten takamoottorimallien varaan. Ei olisi suuresti liioiteltua väittää Volkswagenin tulevaisuuden toivon tukeutuneen juuri tähän malliin. Tulihan se korvaamaan legendaksi kohonnutta VW ”Kuplaa”.
Eikä mitään haluttu jättää sattumanvaraan. Saksalainen nöyrtyi pyytämään muotoiluapuakin, sillä kynää kuljetti itse Giorgetto Giugiaro. Lopputulos on äärimmäisen onnistunut, vaikka, tai juuri koska, Volkswagen teki Giugiaron piirroksiin vielä pieniä viilauksia.
Käytetty erikoisuus – Volkswagen Golf mk1
Ensimmäisen sukupolven Volkswagen Golf edustaa Käytettyjä erikoisuuksia tällä viikolla. Auton vuosimalli on ilmeisesti 1979, vaikka käyttöönottovuodeksi on merkitty ilmoitukseen 2010. Sen matkamittariin on kertynyt noin 140 000 kilometriä.
Tämä kolmiovinen malli vaikuttaisi olevan hienossa kunnossa ja sen luvataan omaavan alkuperäinen hitsaamaton ja ruosteeton kori. Autoon tehdyt muutokset, joihin lukeutuvat madallettu alusta sekä BBS:n vanteet, jakanevat mielipiteitä, mutta toisaalta sopivat merkille tyypilliseen rakentelukulttuuriin. Kokonaisuuteen istuu myös pastellinsininen ulkoväri.
Sisätiloissa on haettu vaikutteita GTI-mallista esimerkiksi ratin osalta. Istuinverhoiluissa ei tosin toistu GTI-version tartaani, vaan istuimia hallitsee tumma ruutulippukuvioitu kangas. Kojelaudasta löytyy myös kasettiradio.
Ensimmäisen sukupolven Golfia liikuttaa aina nelisylinterinen nelitahtimoottori. Tässä tapauksessa kyseessä on noin 1,6-litrainen bensiinimoottori, jolle on ilmoitettu tehoksi noin 75 hevosvoimaa. Sen parina on konehuoneessa viisipykäläinen vaihteisto.
Ensimmäisen sukupolven edustajat ovat käymässä halutuiksi ja harvinaisiksi. Nyt on tarjolla jo valmiiksi tiettyyn suuntaan rakennettu yksilö. Museorekisteröity alkuperäiskuntoinen auto lienee jotain muuta, mutta kesäpäivien kruisailuun kelpaava kulkine saattaa näyttää esimerkiksi juuri tältä.