Ajoneuvot | 18.9.2020

Dieselskandaalin viisivuotispäivä: kuinka Volkswagenin katastrofi tekee automaailmasta paremman

Automaailmassa myrskysi viisi vuotta sitten, mutta pilvellä on hopeareunus.

Jaa artikkeli

Muutaman viikon ajan katukuvassa on näkynyt uudenlainen Volkswagen. Saksalaiskonsernin sähkövyörytyksen ensiaalto, ID.3, on saapunut Suomeen.
Uutuusautoja saapuu tämän tästä. ID.3 on kuitenkin poikkeuksellisen mielenkiintoinen tulokas. Voisi jopa sanoa, että se on vuoden, ehkä vuosikymmenenkin odotetuin auto.

Kolmas kerta

Valmistajalle ID.3 on Kuplan ja Golfin perijä. Se on ensimmäinen auto, jonka yhtiö esittelee kymmeniä miljardeja maksaneelle sähköautoperustalleen. ID.3 antaa esimakua tulevista Volkswageneista sekä Audeista, Škodista ja Seateista. Tänään ID.3 voi olla suomalaisautoilijalle kallis, mutta vielä joskus koittaa päivä, kun nyt esiteltävään sähköautopohjaan perustuvaa Škodaa ostetaan vaihtoautohallista.

Viisi vuotta sitten

Auto on tuliterä, mutta tänään sen voi sanoa viettävän viisivuotisiaan. 18. syyskuuta 2015 Yhdysvaltojen ympäristöviranomainen EPA julkaisi Volkswagen Groupin dieselhuijauksen. Saksalaiset myönsivät virheen ja julkaisivat anteeksipyynnön. Viisi päivää myöhemmin pääjohtaja Martin Winterkorn erosi.

Dieselskandaali lokasi autoalan maineen ja pilasi dieselmoottorin voittokulun. Käyttövoiman suosio on sen jälkeen Euroopassa laskenut. Se yhdessä katumaasturien suosion kanssa on saanut Euroopassa uusien autojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt kasvuun.

Nopeampi sähköistyminen

Karmiva kriisi jatkuu yhä, mutta se myös pakotti yhtiön muutokseen. Volkswagen joutui aloittamaan historiallisen massiivisen sähköautopanostuksen, jonka tulos uusi ID.3 on. Kymmenien miljardien eurojen tuotekehitystyöllä kehitetään ajoneuvoja, jotka lopulta puhdistavat Volkswagen Groupin maineen lisäksi ilmastoa. Dieselskandaalia ei saa vähätellä, mutta kenties sen seuraukset nopeuttavat henkilöautojen sähköistymistä ja parantavat autoteollisuuden vastuullisuutta ja läpinäkyvyyttä.

Volkswagen ID.3

Kuin Kupla ja Golf

ID.3:n syntytarina on ajoneuvohistoriallisestikin mielenkiintoinen. Sähköauto syntyi kriisin partaalla aivan kuten edeltäjänsäkin: Kupla kohosi toisen maailmansodan raunioista ja Golf julkaistiin juuri, kun laantunut takamoottorihuuma meinasi kaataa koko Volkswagenin.

Tulevaisuus näyttää, miten ID.3 jatkaa Kuplan ja Golfin voittokulkua.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Eetu Kokkonen

Jaa artikkeli

Keskustelu