7.7.2020 Ajoneuvot Lentäväkattoinen konsepti: Audi Q4 Sportback e-tron vihjaa lähitulevaisuudesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viime vuonna esitelty Audi Q4 e-tron -konseptiauto on saanut parikseen sulavamman Q4 Sportback e-tronin. Siinäpä tärkeimmät olivatkin. Geneven autonäyttelyssä esitelty Audi Q4 e-tron vihjasi tuolloin valmistajansa lähivuosien sähkövyörytyksestä ja VW-ryhmän yhteisen MEB-pohjarakenteen mahdollisuuksista. Nyt Audi esitteli virtuaalisesti Q4 Sportback e-tronin, joka on jälleen konseptiautokatsaus tulevaan sähkömalliin. Vaikka merkki korostaa, että Q4:t ovat vielä konseptiautovaiheessa, ne tuskin jäävät kovin kauas tuotantoautoista. Aivan valtavan jännittävä lisäys Q4 Sportback ei ole, sillä muotoilueroista johtuen Sportback on yhden sentin verran pidempi ja matalampi kuin aiemmin nähty Q4 e-tron SUV. Pituutta Q4 Sportbackilla onkin 4,60 metriä ja korkeus on 1,60 metriä. 2,77 metrin akseliväli ja 1,90 metrin leveys ovat yhteiset Q4 e-tronin kanssa. Muuten pinnan alla on samanlainen sähkövoimalinja kuin Q4-konseptissa, eli 225 kilowatin (302 hv) järjestelmäteho ja neliveto tarkoittavat 0–100 km/h kiihdytyksen suorittamista parhaimmillaan 6,3 sekunnissa. Neliveto on toteutettu akselikohtaisilla sähkömoottoreilla, etuakselin saadessa 75 kW sähkömoottorin ja taka-akselin luottaessa 150 kW voimaan. Huippunopeus on rajattu 180 km/h:iin. Ajoneuvon pohjaan sijoitetulla 82 kilowattitunnin akulla Q4 Sportback e-tron saa WLTP-toimintamatkaksi noin 450 kilometriä yhdellä latauksella. Mikäli valittuna on nelivedon sijaan MEB-pohjarakenteen suosima takaveto, pitenee luvattu toimintamatka yli 500 kilometrin rajan. Pikalatauksen huipputeho on 125 kilowattia, joten 80 prosentin varaus saavutetaan noin puolessa tunnissa. Muotoilullisesti sukulaisuutta on haettu Q4 e-tronin lisäksi jo markkinoilta löytyvään e-tron Sportbackiin muun muassa pitkällä takavalopalkilla. Keulalla Audin Singleframe-maski on muotoilijan mukaan "käännetty nurinperin", sillä sähköauto suosii aerodynaamisuutta jäähdytyksen sijaan. Quattro-perinteestä pidetään kiinni korostetuilla pyöränkaarilla ja vannekoko on katu-uskottava 22 tuumaa. Audi on ylpeä myös Q4 Sportback e-tronin aerodynaamisuudesta, sillä lentäväkattoinen malli on valmistajan mukaan ilmanvastuskertoimeltaan peräti 0,01 perusmallia parempi. Sisällä matkustamossa Audi esittelee entistä painikkeettomampaa tulevaisuutta, joskin ilmastointilaite on saanut vielä pitää paikkansa 12,3-tuumaisen kosketusnäytön parina. Ajotilavalitsin ja käynnistyspainike ovat siirtyneet ohjauspyörään, mutta vakionopeudensäädin on edelleen erillisessä viiksessä. MEB-pohjarakenteen ansiosta sisätilaa pitäisi olla enemmän kuin mitä 4,6 metriä pitkältä ajoneuvolta on totuttu odottamaan. Ainakin konseptiautoina Q4 e-tron ja Q4 Sportback e-tron suosivat kierrätysmateriaaleja lattiaverhoilussa. Sisustan koristeyksityiskohtia on puolestaan tehty metalliosien sijaan maalaamalla pintoja ja huurremaalamalla pleksiä. Audi lupailee Q4 Sportback e-tronin tulevan markkinoille 2021 ja kyseessä pitäisi olla malliston seitsemäs täyssähköinen Audi. 2025 tavoitteena on jo yli 20 sähköistetyn auton mallisto, joilla merkki tavoittelee noin 40 prosenttia kokonaismyynnistään. Lähde ja kuvat: Audi Teksti: Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku