7.7.2020

Lentäväkattoinen konsepti: Audi Q4 Sportback e-tron vihjaa lähitulevaisuudesta

Audi Q4 Sportback e-tron

Viime vuonna esitelty Audi Q4 e-tron -konseptiauto on saanut parikseen sulavamman Q4 Sportback e-tronin. Siinäpä tärkeimmät olivatkin.

Geneven autonäyttelyssä esitelty Audi Q4 e-tron vihjasi tuolloin valmistajansa lähivuosien sähkövyörytyksestä ja VW-ryhmän yhteisen MEB-pohjarakenteen mahdollisuuksista. Nyt Audi esitteli virtuaalisesti Q4 Sportback e-tronin, joka on jälleen konseptiautokatsaus tulevaan sähkömalliin. Vaikka merkki korostaa, että Q4:t ovat vielä konseptiautovaiheessa, ne tuskin jäävät kovin kauas tuotantoautoista.

Aivan valtavan jännittävä lisäys Q4 Sportback ei ole, sillä muotoilueroista johtuen Sportback on yhden sentin verran pidempi ja matalampi kuin aiemmin nähty Q4 e-tron SUV. Pituutta Q4 Sportbackilla onkin 4,60 metriä ja korkeus on 1,60 metriä. 2,77 metrin akseliväli ja 1,90 metrin leveys ovat yhteiset Q4 e-tronin kanssa.

Muuten pinnan alla on samanlainen sähkövoimalinja kuin Q4-konseptissa, eli 225 kilowatin (302 hv) järjestelmäteho  ja neliveto tarkoittavat 0–100 km/h kiihdytyksen suorittamista parhaimmillaan 6,3 sekunnissa. Neliveto on toteutettu akselikohtaisilla sähkömoottoreilla, etuakselin saadessa 75 kW sähkömoottorin ja taka-akselin luottaessa 150 kW voimaan. Huippunopeus on rajattu 180 km/h:iin.

Ajoneuvon pohjaan sijoitetulla 82 kilowattitunnin akulla Q4 Sportback e-tron saa WLTP-toimintamatkaksi noin 450 kilometriä yhdellä latauksella. Mikäli valittuna on nelivedon sijaan MEB-pohjarakenteen suosima takaveto, pitenee luvattu toimintamatka yli 500 kilometrin rajan. Pikalatauksen huipputeho on 125 kilowattia, joten 80 prosentin varaus saavutetaan noin puolessa tunnissa.

Muotoilullisesti sukulaisuutta on haettu Q4 e-tronin lisäksi jo markkinoilta löytyvään e-tron Sportbackiin muun muassa pitkällä takavalopalkilla. Keulalla Audin Singleframe-maski on muotoilijan mukaan "käännetty nurinperin", sillä sähköauto suosii aerodynaamisuutta jäähdytyksen sijaan. Quattro-perinteestä pidetään kiinni korostetuilla pyöränkaarilla ja vannekoko on katu-uskottava 22 tuumaa. Audi on ylpeä myös Q4 Sportback e-tronin aerodynaamisuudesta, sillä lentäväkattoinen malli on valmistajan mukaan ilmanvastuskertoimeltaan peräti 0,01 perusmallia parempi.

Audi Q4 Sportback e-tron

Sisällä matkustamossa Audi esittelee entistä painikkeettomampaa tulevaisuutta, joskin ilmastointilaite on saanut vielä pitää paikkansa 12,3-tuumaisen kosketusnäytön parina. Ajotilavalitsin ja käynnistyspainike ovat siirtyneet ohjauspyörään, mutta vakionopeudensäädin on edelleen erillisessä viiksessä. MEB-pohjarakenteen ansiosta sisätilaa pitäisi olla enemmän kuin mitä 4,6 metriä pitkältä ajoneuvolta on totuttu odottamaan. Ainakin konseptiautoina Q4 e-tron ja Q4 Sportback e-tron suosivat kierrätysmateriaaleja lattiaverhoilussa. Sisustan koristeyksityiskohtia on puolestaan tehty metalliosien sijaan maalaamalla pintoja ja huurremaalamalla pleksiä.

Audi lupailee Q4 Sportback e-tronin tulevan markkinoille 2021 ja kyseessä pitäisi olla malliston seitsemäs täyssähköinen Audi. 2025 tavoitteena on jo yli 20 sähköistetyn auton mallisto, joilla merkki tavoittelee noin 40 prosenttia kokonaismyynnistään.

Lähde ja kuvat: Audi Teksti: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat