10.3.2019 Ajoneuvot Audi Q4 E-tron tuotantoon 2020 – alle kahdessa vuodessa viisi täyssähköäautoa Audi Q4 e-tron perustuu MEB-rakenteeseen ja saapuu myyntiin 2021 aikana. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Q4 E-tron on Audin ensimmäinen automalli, joka käyttää Volkswagen Groupin uutta modulaarista sähköautorakennetta. Audi vihjasi Geneven autonäyttelyssä esitellystä Q4 E-tronista jo etukäteen. Noin 4,59 metrinen sähköauto on vielä konsepti, mutta tuotantoversion ennakoidaan tulevan myyntiin vielä ensi vuoden loppupuolella. Audin lähitulevaisuus onkin varsin kiireinen sähköautojen saralla. Viime vuoden lopulla esitelty Audi E-tron on vähitellen saapumissa jälleenmyyjille, ja uutta on jo tulossa. Loppuvuodesta Audi esittelee E-tron Sportbackin ja Kiinan markkinoille kehitetyn Q2L E-tronin. Ensi vuonna vuorossa on Q4 E-tronin lisäksi vielä E-tron GT, joka ainakin konseptina näyttää melko herkulliselta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Modularer Elektrobaukasten Nyt konseptina esitelty Q4 e-tron pohjautuu Volkswagen Groupin MEB-perusrakenteeseen (Modularer Elektrobaukasten, modulaarinen sähköperusrakenne), joka tarjoaa pohjan myös Volkswagen-merkin I.D.-sähköautoille sekä esimerkiksi Seat El-Bornille. MEB-perusrakenne tarjoaa siis sähköautoille samanlaisen modulaarisen rakenteen, mitä polttomoottoripuolella MQB tarjoaa Golfista Škoda Kodiaqiin. Audi kertoo Q4 E-tronin 82 kilowattitunnin akun riittävän 450 kilometrin ajomatkaan WLTP-syklillä. Kumpikin akseli saa oman sähkömoottorinsa, ja järjestelmän yhteisteho on 225 kilowattia (306 hv). Taka-akselin sähkömoottorin teho on 150 kilowattia (204 hv) ja etumoottorin 75 kW (102 hv). Valtaosan ajasta Audi etenee takamoottorin turvin, ja etuakseli tarjoaa apua vasta pidon rajalla. Audi kertoo pikalataustehon yltävän 125 kilowattiin, ja lupaa akun täyttyvän 80 prosenttiin vain hieman yli 30 minuutissa. Pehmeämpi tulevaisuus? Genevessä esitelty konseptiauto vaikutti varsin valmiilta – todennäköisesti kyseessä on tuotantoauton pohjalta rakennettu esittelymalli. Esimerkiksi hipaisukytkimin toimivat ovenkahvat tuskin tulevat tuotantoon. Perusmuodolta Q4 E-tron vaikuttaa Audiksi varsin pehmeäpintaiselta. Särmää autoon tuodaan tutun maskin ja ajovalojen lisäksi lähinnä uudentyyppisillä lokasuojien pullistuksilla. Q4 e-tronin sisätiloista taas eroa Audin nykymalleihin tuo keskikonsoli, erityisesti vaihteenvalitsimen alueelta. Audi näyttää hyödyntävän täyssähköperusrakenteen keskitunnelitonta rakennetta Q4:ssä laskemalla säilytyslokeroita alaspäin ja tuomalla vaihteenvalitsimet omalle tasolleen – saa nähdä, löytyykö tuotantoversiosta kuitenkin perinteisempi vaihteenvalitsin. Audin E-tron aikataulu Uutisiin Audin sähkömalleista kannattaa tottua: vuoteen 2025 merkki lupaa tarjota kahtatoista täyssähköautoa. Audi e-tron, 2018 Audi e-tron Sportback, 2019 Audi Q2L e-tron, 2019 Audi e-tron GT, 2020 loppuvuosi Audi Q4 e-tron, 2020 loppuvuosi Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Autonäyttely Vielä kytee messuhiillos: Geneve 2024 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku