Kolmannen sukupolven Nissan Qashqai

Ajoneuvot Koeajo 2.7.2021

Maistiainen: kolmannen sukupolven Nissan Qashqai – 28 050 euroa

Kolmannen sukupolven Nissan Qashqai on satavarma myyntihitti. Pääsimme uutuuden rattiin Helsingin lähiympäristössä.

Nissan haluaa saavuttaa samanlaisen aseman crossoverillaan kuin BMW 3-sarja, Volkswagen Golf tai Porsche 911 ovat jo omissa lokeroissaan tehneet. Nämä autot määrittävät kokonaisen luokan ja ovat jonkinlaisia automaailman ikoneita. Kolmannen sukupolven Nissan Qashqai jatkaa matkaa, jonka suunta on selvä.

Ajatuskin olisi ollut naurettava kömpelön crossoverin tullessa markkinoille vuonna 2006. Pidetyt Almera ja Primera jäivät vain muistoksi toimittajien korkeintaan keskinkertaiseksi manaaman katumaasturin tieltä. Sittemmin vitsit ovat käyneet vähiin.

Asiakkaat rakastivat edullista etuvetoista korkean istuma-asennon tarjonnutta Nissania ja Qashqain toinen sukupolvi toi mukanaan jo huomattavasti paremman autonkin. Nyt Euroopassa on myyty yli 3,5 miljoonaa Qashqaita – eikä loppua näy alati kasvavassa segmentissä.

Kolmannen sukupolven Nissan Qashqai

Käsissämme on odotettu kolmas sukupolvi. Nissan on halunnut sen sekä näyttävän että tuntuvan Qashqailta ja tehtävässä on onnistuttu. Konservatiiviselle ostajakunnalle tämä lienee tärkeä seikka.

Uutuuden ulkonäköä ehdimme jo ihmetellä helmikuussa koeistumisen kylmätyyppien yhteydessä. Kliseisesti voisi todeta ilmeen terävöityneen.

Ulkonäköäkin olennaisempi uudistus on konsernin uunituore CMF-C-perusrakenne. Kori on kuulemma samaan aikaan kevyempi ja jäykempi. 

Akseliväli on kasvanut 20 millimetriä, mutta mitat on pyritty pitämään kurissa. Sisätiloihin on kuitenkin koverrettu laajennusta.

Tämä tuntuu ennen kaikkea kuljettajan hartioille varatun tilan kasvuna sekä takapenkkiläisten lisäpolvitilana. Tavaratila on kasvanut 74 litraa vetoisuuteen 504 litraa.

Kolmannen sukupolven Nissan Qashqai

Visiasta Teknaan

Sisätilojen yhteydessä on pakko hypätä varusteluun. Olennaisimpana asiana koko turvararustelun kirjo, aina aktiivista vakionopeudensäädintä myöden, on vakiovaruste edullisimmasta 28 050 euroa maksavasta etuvetoisesta ja manuaalivaihteisesta Qashqai mHEV 140 6M/T Visiasta lähtien – palaamme nimeen voimalinjojen osalta myöhemmin.

Tuo auto tosin toimitetaan peltivantein ja suomalaisten ostajien mieltymykset ovat siirtyneet jo aikapäiviä sitten paremmin varusteltuihin versioihin. Auton hintakin tosin pompsahtaa välittömästi Acentan kevytmetallivanteiden mukana yli 30 00 euron. 

Tätä seuraa N-Connecta, Tekna sekä vielä parhaiten varusteltu Tekna +. Varustetasot ja niiden nimet riippuvat hieman myös voimalinjasta, mutta nämä koskevat ensi alkuun myyntiin tulevaa kevythybridiä. 

Näiden lisäksi on saatavilla vain muutama lisävarustepaketti, jotta kokonaisuus säilyy simppelinä. Design Pack tarjoaa kaksivärisyyttä ja lasikattoa, ProPilot Pack (automaattivaihteinen) tai Advanced Drive Pack (manuaalivaihteinen) auttavat osittaista autonomista ajamista ja Navigation Pack selittänee itse itsensä. 

Kolmannen sukupolven Nissan Qashqai

Koeajoautot olivat komeasti varustellut Tekna ja Tekna +, joten jokainen Qashqaita ostava ei nauti ihan yhtä näyttävästä näkymästä. Näiden ratin takaa löytyy uusi tyylikäs ja toimiva 12,3-tuumainen digimittaristo ja hyväksi osoittautui myös Tekna-varustetason mukana tuleva suuri 10,8-tuumainen heijastusnäyttö.

Tietoviihdejärjestelmänä kalliimpien mallien 9-tuumaisella kosketusnäytöllä varustettu NissanConnect on loogisen helppo käyttää, mutta menu-painikkeen tuoma näkymä saattaa ensin yllättää. Uutuus tukee esimerkiksi karttapäivityksiä suoraan verkon yli ja puhelinsovelluksella saa etäyhteyden autoon NissanConnect Services -palvelun kautta. 

Kolmannen sukupolven Nissan Qashqai

mHEV eli lähes tavallinen polttomoottori

Nissan Qashqai tulee tarjolle 1,3-litraisella nelisylinterisellä bensiiniturbomoottorilla, joka on nyt varustettu valmistajan mukaan 12 voltin kevythybridijärjestelmällä. Oikeastaan kyseessä olevan mikrohybridijärjestelmän sähköinen puoli kykenee ottamaan vastaan ja luovuttamaan energiaa noin 4 kilowatin teholla, joten kovin merkittävästä hybridisoinnista ei ole kyse. Valmistaja itse arvioi säästön olevan muutaman prosentin luokkaa.

Tämän saimme siten myös koeajoon. Voimalinjan kaksi tehoversiota ovat 103 kilowattia (140 hv) tarjoileva mHEV 140 ja 116 kilowattia (158 hv) tarjoava mHEV 158. Ajoimme näistä kevyempitehoisen manuaalivaihteisena (6M/T) ja voimakkaamman portaattomalla, tosin keinotekoisin pykälin varustetulla, Xtronic-automaattivaihteistolla. Tämän jutun kuvissa esiintyy manuaalivaihteinen yksilö.

Vaihteiston mukana vaihtunut tehoversio ei juurikaan tuntunut ajossa ja molemmilla pärjää kyllä arjen askareista. Ainoana ryppynä manuaalivaihteiston pitkä välitys ja moottorin reagoinnin viive alakierroksilla hidastaa risteyksistä pois pääsemistä kakkosvaihteella, mikäli vauhti on ehtinyt laskea reilummin. Toisaalta hyvänä puolena pitkissä välityksissä on niiden riittävyys paremmin korkeampiin nopeuksiin

Myöhemmin matkaan mukaan liittyy Nissanin e-Power -sarjahybridivoimalinja, joka yrittää korvata puuttuvan dieselmoottorin. Itse e-Powerista olemme kirjoittaneet laajemmin jo aiemmin, joten kiinnostuneiden kannattaa kerrata aihe Moottorin verkosta.

Kolmannen sukupolven Nissan Qashqai

Kolmannen sukupolven kokonaisuus

Muutaman lyhyen koeajolenkin perusteella Qashqai on erityisen mainio matkakumppani moottoritierajoituksien alapuolella. Kotimaamme korkeimmilla sallituilla nopeuksilla melutaso hieman nousee erityisesti suhinoiden osalta, joten kuiskaaminen ei enää onnistu. Tämä ei toki poikkea suuresti muista saman segmentin tuotteista.

Manuaalivaihteinen edullisempi vaihtoehto osoittautui koeajetusta kaksikosta mukavammaksi kumppaniksi. Kalliimman ja tehokkaamman automaattivaihteisen version 20-tuumaiset vanteet ja koeajoyksilöön sattuneet muutaman kymmenyksen korkeammat rengaspaineet tuntuivat ikävällä tavalla. Pienillä vanteilla varustettu automaattivaihteinen saattaisi tarjota kaikkein parhaimman yhdistelmän.

Ohjaus välttää tarpeettoman raskauden, joten auto on ketterä käännellä. Tätä auttaa myös muotoilu, jonka ansiosta Qashqain mitat on helppo arvioida. 

Uutuus on noin 3000 euroa edeltäjäänsä kalliimpi ja tuolla rahalla saa ennen kaikkea runsaasti turvavarustelua. Ensimmäiset autot saadaan maahan asiakkaille elokuussa, mutta odotusaika riippuu hieman myös malliversiosta. Maahantuoja luottaa Qashqain nousevan myynnissä maassamme kärkikolmikkoon, joten odotukset ovat jälleen korkealla.

 

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Nissan

Kaikki koeajot

Uusimmat