8.3.2020 Ajoneuvot Kosketa materiaaleja, älä näyttöjä: DS Aero Sport Lounge Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Konseptiauto DS Aero Sport Lounge on oikeilla jäljillä siinä, että oikeat materiaalit ovat kosketusnäyttöjä parempi ratkaisu matkustettaessa. Geneven autonäyttelyn konseptiautokattaukseen olisi kuulunut myös DS:n uusin luomus. Villien visioiden sijaan DS Aero Sport Lounge on sangen uskottavasta päästä konseptiautojen mittapuulla. DS Aero Sport Loungessa on valmistajan mukaan uuden sukupolven 110 kilowattitunnin akusto, joka riittää yli 650 kilometrin toimintamatkaan yhdellä latauksella. Myös suorituskyky on kunnossa, sillä käytössä on kuulemma Formula E:stä tutuksi tullutta tekniikkaa hyödyntävä 500 kilowatin sähkömoottori, joka sinkauttaa DS Aero Sport Loungen 0–100 km/h 2,8 sekunnissa. Voimalinja ei kuitenkaan ole tälle konseptiautolle "se juttu". Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kosketa ilmaa Tasan viisi metriä pitkä DS Aero Sport Lounge on muotoiltu valmistajansa mukaan aerodynaamisuuden ehdoilla. Myös korkea istuma-asento on ollut osa tavoitetta, mutta voimakkaasti kallistetun kattolinjan ansiosta ilmanvastus on hyvällä tolalla. 23-tuumaisten vanteiden muotoilu on sekin saanut inspiraationsa ylitse virtaavasta ilmasta. Sisällä muhkeassa nelipaikkaisessa matkustamossa näyttöjä on pyritty raivaamaan toissijaisiin rooleihin. Kojelaudan alaosan satiinipuuvillaiseen pintaan heijastetaan tarvittavat navigointi- tai viihdetiedot ylemmästä osasta. Ratkaisun muotoilussa on tavoiteltu jännitynyttä muotoa ja DS:n mukaan sillä vältetään useimmat kosketusnäyttöjen ongelmat. Kojelaudassa majaileva Iris-tekoälyjärjestelmä vastaa puheohjaukseen. Ajamisen kannalta tärkeät tiedot heijastetaan puolestaan tuuliasiin. Sivupeilien toiminnot ja mukavuustoimintojen säädöt on siirretty jokaisen matkustajan omaan ovinäyttöön. Omilla näytöillä on haettu samaa tunnelmaa, kuin lentokoneen ykkösluokassa matkustettaessa, eli jokaisella on oma näyttönsä. Keskitunnelin rooli on puolestaan toimia eleohjauksen alueena. DS:n todellinen innovaatio on Ultraleapin kehittämä ultraääniteknologia, jossa järjestelmä antaa haptisen (kosketus)palautteen jopa ilmassa olevalle kädelle. Näin käyttäjä saa kuittauksen eleohjauksen onnistumisesta ja järjestelmän avulla voidaan simuloida jopa pintatekstuurin koskettamista ilmassa. Kosketa olkia Osa kojelaudasta ja istuimien selkämykset on koristeltu olkipunoksilla. DS:n mukaan yleinen ja tavallinen materiaali kohoaa uudelle tasolle, kun sitä käyttävät pariisilaiset käsityötaiturit. Tekniikka juurtaa juurensa aina 1600-luvulle. DS on tehnyt yhteistyötä olkitaituri Lison de Caunesin ja hänen ateljeensa kanssa. DS Aero Sport Loungessa käytetty ruisolki on valittu tehtävään himmeän kiillon ja pehmeän pinnan takia ja vilja on kasvatettu Ranskan Burgundissa. Lisäksi olki on saanut silikalakkauksen, joka antaa materiaalille veden- ja lämmönkestoa. Istuimissa puolestaan hyödynnetään puuvillasatiinia ja täytemateriaalina on mukavuutta korostava tiivis vaahto. Ovissa on mikrokuitua, joka on osittain punottu läpinäkyvistä langoista, päästäen valoa matkustamoon. Eikä konseptiauto olisi mitään vuonna 2020 ilman villiä valaistusta. DS Aero Sport Loungessa varsinaiset ajovalot ovat merkin tutut DS Matrix Led Vision -projektorivalot, joiden lisäksi käytössä ovat päivänajovalot ja DS Light Veil -korostevalot, joita nähtäneen tulevissa DS-malleissa. Lähde ja kuvat: DS Teksti: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku