8.3.2020 Ajoneuvot Kosketa materiaaleja, älä näyttöjä: DS Aero Sport Lounge Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Konseptiauto DS Aero Sport Lounge on oikeilla jäljillä siinä, että oikeat materiaalit ovat kosketusnäyttöjä parempi ratkaisu matkustettaessa. Geneven autonäyttelyn konseptiautokattaukseen olisi kuulunut myös DS:n uusin luomus. Villien visioiden sijaan DS Aero Sport Lounge on sangen uskottavasta päästä konseptiautojen mittapuulla.DS Aero Sport Loungessa on valmistajan mukaan uuden sukupolven 110 kilowattitunnin akusto, joka riittää yli 650 kilometrin toimintamatkaan yhdellä latauksella. Myös suorituskyky on kunnossa, sillä käytössä on kuulemma Formula E:stä tutuksi tullutta tekniikkaa hyödyntävä 500 kilowatin sähkömoottori, joka sinkauttaa DS Aero Sport Loungen 0–100 km/h 2,8 sekunnissa.Voimalinja ei kuitenkaan ole tälle konseptiautolle "se juttu".Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKosketa ilmaaTasan viisi metriä pitkä DS Aero Sport Lounge on muotoiltu valmistajansa mukaan aerodynaamisuuden ehdoilla. Myös korkea istuma-asento on ollut osa tavoitetta, mutta voimakkaasti kallistetun kattolinjan ansiosta ilmanvastus on hyvällä tolalla. 23-tuumaisten vanteiden muotoilu on sekin saanut inspiraationsa ylitse virtaavasta ilmasta.Sisällä muhkeassa nelipaikkaisessa matkustamossa näyttöjä on pyritty raivaamaan toissijaisiin rooleihin. Kojelaudan alaosan satiinipuuvillaiseen pintaan heijastetaan tarvittavat navigointi- tai viihdetiedot ylemmästä osasta. Ratkaisun muotoilussa on tavoiteltu jännitynyttä muotoa ja DS:n mukaan sillä vältetään useimmat kosketusnäyttöjen ongelmat. Kojelaudassa majaileva Iris-tekoälyjärjestelmä vastaa puheohjaukseen. Ajamisen kannalta tärkeät tiedot heijastetaan puolestaan tuuliasiin.Sivupeilien toiminnot ja mukavuustoimintojen säädöt on siirretty jokaisen matkustajan omaan ovinäyttöön. Omilla näytöillä on haettu samaa tunnelmaa, kuin lentokoneen ykkösluokassa matkustettaessa, eli jokaisella on oma näyttönsä.Keskitunnelin rooli on puolestaan toimia eleohjauksen alueena. DS:n todellinen innovaatio on Ultraleapin kehittämä ultraääniteknologia, jossa järjestelmä antaa haptisen (kosketus)palautteen jopa ilmassa olevalle kädelle. Näin käyttäjä saa kuittauksen eleohjauksen onnistumisesta ja järjestelmän avulla voidaan simuloida jopa pintatekstuurin koskettamista ilmassa.Kosketa olkiaOsa kojelaudasta ja istuimien selkämykset on koristeltu olkipunoksilla. DS:n mukaan yleinen ja tavallinen materiaali kohoaa uudelle tasolle, kun sitä käyttävät pariisilaiset käsityötaiturit. Tekniikka juurtaa juurensa aina 1600-luvulle. DS on tehnyt yhteistyötä olkitaituri Lison de Caunesin ja hänen ateljeensa kanssa. DS Aero Sport Loungessa käytetty ruisolki on valittu tehtävään himmeän kiillon ja pehmeän pinnan takia ja vilja on kasvatettu Ranskan Burgundissa. Lisäksi olki on saanut silikalakkauksen, joka antaa materiaalille veden- ja lämmönkestoa.Istuimissa puolestaan hyödynnetään puuvillasatiinia ja täytemateriaalina on mukavuutta korostava tiivis vaahto. Ovissa on mikrokuitua, joka on osittain punottu läpinäkyvistä langoista, päästäen valoa matkustamoon.Eikä konseptiauto olisi mitään vuonna 2020 ilman villiä valaistusta. DS Aero Sport Loungessa varsinaiset ajovalot ovat merkin tutut DS Matrix Led Vision -projektorivalot, joiden lisäksi käytössä ovat päivänajovalot ja DS Light Veil -korostevalot, joita nähtäneen tulevissa DS-malleissa.Lähde ja kuvat: DS Teksti: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 6.2.2025 Laivat Tallinkin Star palasi Itämerelle puolentoista vuoden jälkeen - korvaa kaksi laivaa Viron ja Ruotsin välisellä oikoreitillä 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 6.2.2025 Kuluttajat Käytettyjen autojen kaupasta eniten yhteydenottoja kuluttajaneuvontaan – kaksi autoliikettä on ylitse muiden: ”Tietenkään se ei hyvältä tunnu” 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla