Ajoneuvot | 22.3.2020

Ducati Multistrada V4 lupaa lähes 200 hevosvoimaa – ohi BMW:n ja KTM:n seikkailupyörien

Ducati Panigale V4- ja Streetfighter V4 -malleja vauhdittava 1103-kuutioinen V4-moottori tullaan jatkossa näkemään myös seikkailupyörä Multistradassa. Mahdollisesti jo tänä syksynä esiteltävä Multistrada V4 nostaa seikkailupyörien teholukemat kokonaan uudelle tasolle.

Jaa artikkeli

Panigale-viritteisenä Ducatin Stradale 1103 -moottori tuottaa 214 hevosvoimaa 13 000 kierroksella ja Streetfighter V4:ssa samasta moottorista saadaan 208 hevosvoimaa 12 750 kierroksella. Huhujen mukaan seikkailupyörä Multistradaan istutettunakin moottorista saataisiin kirnuttua lähelle 200 hevosvoiman lukemat, mutta vähän alemmalla kierrosluvulla.

Ohi BMW:n ja KTM:n teholukemien

Ennustus ei ole sikäli mitenkään utopistinen, että lähin kilpailija BMW puristaa S 1000 XR:n nelisylinterisestä rivimoottorista 165 hevosvoiman huipputehon 11 000 kierroksella. Ducatin moottorin 10 prosenttia suurempi iskutilavuus huomioiden huipputeho saattaa hyvinkin asettua 180-200 hevosvoiman haarukkaan.

Tällä hetkellä seikkailupyörien tehokkainta päätä edustavat 165-hevosvoimaisen BMW S 1000 XR:n ohella KTM:n 160-hevosvoimainen 1290 Super Adventure.

Ducatin nykyistä Multistrada 1260 -mallia vauhdittaa mallimerkinnän mukaisesti 1262-kuutioinen V2-moottori, jonka huipputeho on 158 hevosvoimaa.

Muuttuvan venttiiliajoituksen ohella siinä on Ducatin tavaramerkiksi muodostunut desmodrominen eli pakko-ohjattu venttiilikoneisto.

BMW:lläkin on S 1000 RR -mallissa käytössä muuttuva venttiiliajoitus, mutta samaan moottoriin pohjautuvassa XR:ssä sitä ei tämän vuoden malliuudistuksen yhteydessäkään otettu käyttöön. Saksalaistehtaan perusteluna oli, että tehoa on muutenkin tarpeeksi ja VVA-järjestelmä vain nostaisi painoa sekä hintaa.

Alumiinirunko korvaa ristikkorakenteisen teräsputkirungon

Nykyisen V2 Multistradan trellis-teräsputkirunko vaihtuu uuden moottorin myötä alumiinirungoksi, jossa moottori toimii osana kantavaa rakennetta.

Panigale V4

Kuvan Panigale V4 näyttää miten alumiinirunko on merkittävä osa kantavaa rakennetta.

Testivaiheessa uudessa Multistrada V4:ssä nähtiin nykyisen 1260 Multistradan tapaan yksipuoleinen takahaarukka, mutta viimeisimmissä kuvissa se on vaihtunut perinteiseen kaksipuoleiseen takahaarukkaan, kuten pienemmässä Multistrada 950 -mallissa. Takajousi on lähes vaakasuorassa ja sen alapää on kiinnitetty ilman linkkurakennetta suoraan takahaarukkaan.

Ducatin toimitusjohtaja Claudio Domenicali sanoi viime syksynä Multistrada 1260 Grand Tour -version julkistuksen yhteydessä, että Multistradaan ei nähdä suuria uudistuksia ennen kuin Multistrada V4 tulee vuonna 2021.

Käytännössä se tarkoitti, että uutuus esiteltäisiin Milanon kansainvälisessä EICMA-moottoripyöränäyttelyssä marraskuun alussa.

Sekoittaako maailmalla riehuva – ja Ducatin tehtaan tuotannonkin tällä hetkellä pysäyttänyt – koronavirus aikatauluja, se nähdään lähikuukausien aikana.

Jaa artikkeli

Keskustelu