22.3.2020

Ducati Multistrada V4 lupaa lähes 200 hevosvoimaa – ohi BMW:n ja KTM:n seikkailupyörien

Ducati Multistrada V4

Ducati Panigale V4- ja Streetfighter V4 -malleja vauhdittava 1103-kuutioinen V4-moottori tullaan jatkossa näkemään myös seikkailupyörä Multistradassa. Mahdollisesti jo tänä syksynä esiteltävä Multistrada V4 nostaa seikkailupyörien teholukemat kokonaan uudelle tasolle.

Panigale-viritteisenä Ducatin Stradale 1103 -moottori tuottaa 214 hevosvoimaa 13 000 kierroksella ja Streetfighter V4:ssa samasta moottorista saadaan 208 hevosvoimaa 12 750 kierroksella. Huhujen mukaan seikkailupyörä Multistradaan istutettunakin moottorista saataisiin kirnuttua lähelle 200 hevosvoiman lukemat, mutta vähän alemmalla kierrosluvulla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ohi BMW:n ja KTM:n teholukemien

Ennustus ei ole sikäli mitenkään utopistinen, että lähin kilpailija BMW puristaa S 1000 XR:n nelisylinterisestä rivimoottorista 165 hevosvoiman huipputehon 11 000 kierroksella. Ducatin moottorin 10 prosenttia suurempi iskutilavuus huomioiden huipputeho saattaa hyvinkin asettua 180-200 hevosvoiman haarukkaan.

Tällä hetkellä seikkailupyörien tehokkainta päätä edustavat 165-hevosvoimaisen BMW S 1000 XR:n ohella KTM:n 160-hevosvoimainen 1290 Super Adventure.

Ducatin nykyistä Multistrada 1260 -mallia vauhdittaa mallimerkinnän mukaisesti 1262-kuutioinen V2-moottori, jonka huipputeho on 158 hevosvoimaa.

Muuttuvan venttiiliajoituksen ohella siinä on Ducatin tavaramerkiksi muodostunut desmodrominen eli pakko-ohjattu venttiilikoneisto.

BMW:lläkin on S 1000 RR -mallissa käytössä muuttuva venttiiliajoitus, mutta samaan moottoriin pohjautuvassa XR:ssä sitä ei tämän vuoden malliuudistuksen yhteydessäkään otettu käyttöön. Saksalaistehtaan perusteluna oli, että tehoa on muutenkin tarpeeksi ja VVA-järjestelmä vain nostaisi painoa sekä hintaa.

Alumiinirunko korvaa ristikkorakenteisen teräsputkirungon

Nykyisen V2 Multistradan trellis-teräsputkirunko vaihtuu uuden moottorin myötä alumiinirungoksi, jossa moottori toimii osana kantavaa rakennetta.

Panigale V4
Kuvan Panigale V4 näyttää miten alumiinirunko on merkittävä osa kantavaa rakennetta.

Testivaiheessa uudessa Multistrada V4:ssä nähtiin nykyisen 1260 Multistradan tapaan yksipuoleinen takahaarukka, mutta viimeisimmissä kuvissa se on vaihtunut perinteiseen kaksipuoleiseen takahaarukkaan, kuten pienemmässä Multistrada 950 -mallissa. Takajousi on lähes vaakasuorassa ja sen alapää on kiinnitetty ilman linkkurakennetta suoraan takahaarukkaan.

Ducatin toimitusjohtaja Claudio Domenicali sanoi viime syksynä Multistrada 1260 Grand Tour -version julkistuksen yhteydessä, että Multistradaan ei nähdä suuria uudistuksia ennen kuin Multistrada V4 tulee vuonna 2021.

Käytännössä se tarkoitti, että uutuus esiteltäisiin Milanon kansainvälisessä EICMA-moottoripyöränäyttelyssä marraskuun alussa.

Sekoittaako maailmalla riehuva - ja Ducatin tehtaan tuotannonkin tällä hetkellä pysäyttänyt - koronavirus aikatauluja, se nähdään lähikuukausien aikana.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Ducati, BMW, Janne Huhtala

Luetuimmat