3.12.2021

Ducati Panigale V4 – uudistuksia olympiahengessä

Ducati Panigale V4

Nopeammin (kierrosaika), korkeammalle (huippunopeus), voimakkaammin (moottoriteho). Ducati Panigale V4:n uudistukset ovat kuin suoraan Olympialaisten tunnuksesta.

Ducati kertoo vieneensä kolme testikuljettajaa Vallelungan nelikilometriselle moottoriradalle Italiaan, jossa kuljettajat saivat ajaa vuorotellen vuosimallin 2021 Panigale V4:llä ja uudistetulla vuosimallin 2022 Panigalella. Jokainen kuljettajista oli nopeampi uudella mallilla eron kierrosajoissa ollessa jopa 1,2 sekuntia. Ei ehkä kuulosta suurelta erolta, mutta Vallellungassa ajetuilla kierrosajoilla ja keskinopeuksilla se tarkoittaa, että uusi malli tuli kierrokselta maaliviivalle noin 50 metriä aikaisemmin. Eroa voi pitää siksi suurena.

Jos uutta ja edeltävää mallia ei näe rinnakkain, on erojen huomaaminen vaikeaa. Katteet ovat saaneet uudet muodot, ja yksityiskohtana esimerkiksi vasemman puolen sivukatteessa on huomioitu quickshifter-vaihdeavustimen sensorille tuleva ilmavirta, jotta shifterin toiminta olisi häiriötöntä moottorin hohtaessa kuumuutta rata-ajossa. Tankin muodot ovat uudet ja polttoainetilavuus on samalla kasvanut litralla. Satula on muotoiltu uudelleen ja sen päällyste on vaihdettu, ja nämä muutokset tähtäävät siihen että kuljettajan olisi helpompi liikkua satulassa, ja että suorilla kuljettaja pääsisi paremmin katteiden suojaan.

Ducati Panigale V4

Moottorina on edelleen tuttu 1 103-kuutioinen ja desmodromisella venttiilliohjauksella varustettu V4, josta Ducati käyttää nimeä Desmosedici Stradale. Uusi öljypumppu on pienempi ja aiheuttaa vähemmän tehohäviötä, kun taas avarampi äänenvaimentimen ulostulo tehostaa moottorin hengitystä. Uudelleen säädettynä moottorin teho on kasvanut 1,5 hevosvoimaa, joten uusi lukema kirjoitetaan numeroin 215,5 hevosvoimaa.

Jos sekään ei riitä, niin Akrapovicin valmistamalla täystitaaniputkistolla tehoa saadaan 12,5 hevosvoimaa lisää,vääntöäkin seitsemän newtonmetriä ja samalla painoa säästyy viisi kiloa. Tehokartat on uusittu, ja niitä on nyt neljä: Full, High, Medium ja Low. Viimeisimmässä huipputeho on rajattu ”vain” 150 hevosvoimaan. Full on kaikkien aikojen suoraviivaisin Panigalen tehokartta, sillä siinä on viidellä suurimmalla vaihteella kaikki tehot käytössä ja vain ykkösvaihteella tehoja on turvallisuussyistä rajoitettu.

Ducatin Superbike-tiimin kokemusten perusteella on pidennetty ykkös-, kakkos- ja kuutosvaihteen välityksiä. Ykkönen on 11,6 prosenttia aiempaa pidempi ja kakkonenkin 5,6 prosenttia pidempi. Se tietää tehokkaampaa starttia lähtöviivalla, ja myös sitä että ykköseltä kakkoselle vaihtaessa kierrosluku putoaa aikaisempaa vähemmän. Kuutosvaihteen välitystä on pidennetty 1,8 prosenttia, millä saavutetaan viisi kilometriä tunnissa suurempi huippunopeus.

Ducati Panigale V4

Takahaarukan kiinnityspistettä on nostettu neljä milliä ylöspäin, mikä vähentää perän painumista kiihdytyksissä. Etujousituksen joustomatkaa on kasvatettu viidellä millillä, mikä mahdollistaa pehmeämmät jousituksen perusasetukset.

Perusmallissa on kallistuksen huomioivat ABS-jarrut, keulimisen-, vetoluiston- sekä sladinestot, lähtöavustin, molempiin suuntiin kytkimettömän vaihdon mahdollistava quickshifter sekä moottorijarrun säätömahdollisuus. S-mallissa on lisäksi Marchesinin takoalumiinivanteet, Öhlinsin sähkösäätöinen jousitus sekä painonsäästämiseksi litiumakku.

Ducati Panigale V4

Moottori: 90-asteinen V4, 1 103cc
Teho: 215,5 hv (158,5 kW) / 13 000 r/min
Vääntö: 123,6 Nm / 9 500 r/min
Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1 469 mm
Istuinkorkeus: 850 mm
Tankin tilavuus: 17 litraa
Paino tankattuna: 198,5 kg (S-malli 195,5 kg)

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Ducati

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat