14.7.2017

Ducati siirtyy huippumalleissaan kaksisylinterisistä V4-moottorin käyttöön

Ducati

Ducati korvaa 1285-kuutioiset V2-moottorit uusilla 1000-kuutioisilla V4-moottoreilla tulevissa tuotantomalleissaan.

Ducati esitteli juuri kaksisylinterisen 1299 Panigale R Final Edition -mallin. Spekulaatiot uudesta moottorikonstruktiosta ovat jatkuneet jo pitkään ja Ducatin toimitusjohtaja Claudio Domenicali on antanut ymmärtää, että ensimmäinen uuden polven V4-moottorinen tuotantomalli esitellään syksyn EICMA-näyttelyssä marraskuun alussa. Käytännössä esittelypäivä tullee olemaan EICMAn aattopäivä, eli maanantai 6.11.2017.

Ducati

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tavaramerkkinä desmodrominen V2

Ducati aloitti moottoripyörien valmistuksen yksisylinterisillä malleilla, mutta sen tavaramerkiksi on sittemmin muodostunut desmodromisella venttiiliohjauksella varustetut 90-asteiset V2-moottorit. Niillä italialaismerkki on niittänyt menestystä myös tuotantopyöriin perustuvan ratamoottoripyöräilyn World Superbike -luokan MM-sarjassa.

Ainoa katuliikenteeseen hyväksytty V4-malli on tähän mennessä ollut MotoGP-tekniikkaan perustuva Desmosedici-malli, mutta korkean hintansa takia se jäi lähinnä keräilijöille tarkoitetuksi erikoismalliksi.

Ducati

V2-moottorin iskutilavuutta ja tehoa on kasvatettu tasaisesti vuosien myötä, mutta nyt se tie on kuljettu loppuun. Iskutilavuudeltaan 1285-kuutioiseksi kasvatettu V2-moottori pitää sisällään halkaisijaltaan peräti 116-milliset männät. Kun suuri huipputeho edellyttää korkeita kierroslukuja, alkavat näin suuren männän paino ja lämpölaajeneminen olla jo rajoittavia tekijöitä. Myös palamistapahtuman hallinta ja erityisesti Euro4-luokituksen vaatimien päästörajojen alitus tuovat omat haasteensa moottorin kehitykseen.

10 vuoden kokemus V4-moottorista

Nelisylinterinen V-moottori ei ole täysin vieras Ducatille, sillä italialaismerkki on käyttänyt kyseistä moottorikonstruktiota jo kymmenen vuoden ajan MotoGP-luokassa kilpaillessaan. Toimitusjohtaja Domenicalin mukaan olisikin sääli, jos Ducatin kilpailukäytöstä hankkimaa V4-kokemusta ei tuotaisi asiakkaiden saataville.

Ducati on ilmoittanut jatkavansa V2-moottorisilla malleilla World Superbike -luokassa kilpailua vuoden 2018 loppuun ja sen jälkeen siirtyvänsä V4-moottoristen mallien käyttöön myös MM-sarjassa. Samalla se on antanut ymmärtää tuovansa mahdollisimman paljon korkean tason MotoGP-tekniikkaa Superbike-luokan pyöriinsä. Koska Superbike-luokan pyörien tulee perustua tuotantomalleihin, tarkoittaa se MotoGP-tekniikan tuloa myös katumalleihin.

”Nelisylinterinen twini”?

Domenicalin mukaan Ducatin V4-moottori pitää sisällään ”erityistä” tekniikkaa. Sen arvioidaan tarkoittavan V2-moottoreista tutun pakko-ohjatun venttiilikoneiston lisäksi myös ns. Big Bang -sytytysjärjestystä. Äänimaailmaltaan ja luonteeltaan kyseessä olisi siten V2- ja V4-moottorien väliin asettuva malli, ”nelisylinterinen twini”.

Ducati

Desmodromisen V4-moottorin kehitys- ja valmistuskustannukset ovat korkeat. Siitä syystä Ducati aikookin hyödyntää samaa moottorikonstruktiota useassa eri tuotantomallissaan. Ovatko kaikki mallit iskutilavuudeltaan Superbike-luokan sääntöjen rajoittaman 1000-kuutiosenttimetrin kokoisia vai nähdäänkö lisäksi esimerkiksi 1200-kuutioinen versio, sen näyttää aika.

Mahdollisia muita käyttökohteita V4-moottorille ovat muun muassa Diavel, Multistrada sekä toivottavasti myös jo tuotannosta poistuneen nakumalli Streetfighterin seuraaja. Moottorin korkeiden valmistuskustannusten takia ei ole odotettavissa, että siitä tehtäisiin iskutilavuudeltaan pienempiä versioita. Ducati onkin ilmoittanut jatkavansa pienemmän 937-kuutioisen V2-moottorin kehitystä ja käyttävänsä sitä myös jatkossa keskikokoisissa malleissaan.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Ducati

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat