14.7.2017 Ajoneuvot Ducati siirtyy huippumalleissaan kaksisylinterisistä V4-moottorin käyttöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ducati korvaa 1285-kuutioiset V2-moottorit uusilla 1000-kuutioisilla V4-moottoreilla tulevissa tuotantomalleissaan. Ducati esitteli juuri kaksisylinterisen 1299 Panigale R Final Edition -mallin. Spekulaatiot uudesta moottorikonstruktiosta ovat jatkuneet jo pitkään ja Ducatin toimitusjohtaja Claudio Domenicali on antanut ymmärtää, että ensimmäinen uuden polven V4-moottorinen tuotantomalli esitellään syksyn EICMA-näyttelyssä marraskuun alussa. Käytännössä esittelypäivä tullee olemaan EICMAn aattopäivä, eli maanantai 6.11.2017.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavaramerkkinä desmodrominen V2Ducati aloitti moottoripyörien valmistuksen yksisylinterisillä malleilla, mutta sen tavaramerkiksi on sittemmin muodostunut desmodromisella venttiiliohjauksella varustetut 90-asteiset V2-moottorit. Niillä italialaismerkki on niittänyt menestystä myös tuotantopyöriin perustuvan ratamoottoripyöräilyn World Superbike -luokan MM-sarjassa.Ainoa katuliikenteeseen hyväksytty V4-malli on tähän mennessä ollut MotoGP-tekniikkaan perustuva Desmosedici-malli, mutta korkean hintansa takia se jäi lähinnä keräilijöille tarkoitetuksi erikoismalliksi.V2-moottorin iskutilavuutta ja tehoa on kasvatettu tasaisesti vuosien myötä, mutta nyt se tie on kuljettu loppuun. Iskutilavuudeltaan 1285-kuutioiseksi kasvatettu V2-moottori pitää sisällään halkaisijaltaan peräti 116-milliset männät. Kun suuri huipputeho edellyttää korkeita kierroslukuja, alkavat näin suuren männän paino ja lämpölaajeneminen olla jo rajoittavia tekijöitä. Myös palamistapahtuman hallinta ja erityisesti Euro4-luokituksen vaatimien päästörajojen alitus tuovat omat haasteensa moottorin kehitykseen.10 vuoden kokemus V4-moottoristaNelisylinterinen V-moottori ei ole täysin vieras Ducatille, sillä italialaismerkki on käyttänyt kyseistä moottorikonstruktiota jo kymmenen vuoden ajan MotoGP-luokassa kilpaillessaan. Toimitusjohtaja Domenicalin mukaan olisikin sääli, jos Ducatin kilpailukäytöstä hankkimaa V4-kokemusta ei tuotaisi asiakkaiden saataville. Ducati on ilmoittanut jatkavansa V2-moottorisilla malleilla World Superbike -luokassa kilpailua vuoden 2018 loppuun ja sen jälkeen siirtyvänsä V4-moottoristen mallien käyttöön myös MM-sarjassa. Samalla se on antanut ymmärtää tuovansa mahdollisimman paljon korkean tason MotoGP-tekniikkaa Superbike-luokan pyöriinsä. Koska Superbike-luokan pyörien tulee perustua tuotantomalleihin, tarkoittaa se MotoGP-tekniikan tuloa myös katumalleihin.”Nelisylinterinen twini”?Domenicalin mukaan Ducatin V4-moottori pitää sisällään ”erityistä” tekniikkaa. Sen arvioidaan tarkoittavan V2-moottoreista tutun pakko-ohjatun venttiilikoneiston lisäksi myös ns. Big Bang -sytytysjärjestystä. Äänimaailmaltaan ja luonteeltaan kyseessä olisi siten V2- ja V4-moottorien väliin asettuva malli, ”nelisylinterinen twini”.Desmodromisen V4-moottorin kehitys- ja valmistuskustannukset ovat korkeat. Siitä syystä Ducati aikookin hyödyntää samaa moottorikonstruktiota useassa eri tuotantomallissaan. Ovatko kaikki mallit iskutilavuudeltaan Superbike-luokan sääntöjen rajoittaman 1000-kuutiosenttimetrin kokoisia vai nähdäänkö lisäksi esimerkiksi 1200-kuutioinen versio, sen näyttää aika.Mahdollisia muita käyttökohteita V4-moottorille ovat muun muassa Diavel, Multistrada sekä toivottavasti myös jo tuotannosta poistuneen nakumalli Streetfighterin seuraaja. Moottorin korkeiden valmistuskustannusten takia ei ole odotettavissa, että siitä tehtäisiin iskutilavuudeltaan pienempiä versioita. Ducati onkin ilmoittanut jatkavansa pienemmän 937-kuutioisen V2-moottorin kehitystä ja käyttävänsä sitä myös jatkossa keskikokoisissa malleissaan.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: DucatiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen