14.7.2017 Ajoneuvot Ducati siirtyy huippumalleissaan kaksisylinterisistä V4-moottorin käyttöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ducati korvaa 1285-kuutioiset V2-moottorit uusilla 1000-kuutioisilla V4-moottoreilla tulevissa tuotantomalleissaan. Ducati esitteli juuri kaksisylinterisen 1299 Panigale R Final Edition -mallin. Spekulaatiot uudesta moottorikonstruktiosta ovat jatkuneet jo pitkään ja Ducatin toimitusjohtaja Claudio Domenicali on antanut ymmärtää, että ensimmäinen uuden polven V4-moottorinen tuotantomalli esitellään syksyn EICMA-näyttelyssä marraskuun alussa. Käytännössä esittelypäivä tullee olemaan EICMAn aattopäivä, eli maanantai 6.11.2017.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavaramerkkinä desmodrominen V2Ducati aloitti moottoripyörien valmistuksen yksisylinterisillä malleilla, mutta sen tavaramerkiksi on sittemmin muodostunut desmodromisella venttiiliohjauksella varustetut 90-asteiset V2-moottorit. Niillä italialaismerkki on niittänyt menestystä myös tuotantopyöriin perustuvan ratamoottoripyöräilyn World Superbike -luokan MM-sarjassa.Ainoa katuliikenteeseen hyväksytty V4-malli on tähän mennessä ollut MotoGP-tekniikkaan perustuva Desmosedici-malli, mutta korkean hintansa takia se jäi lähinnä keräilijöille tarkoitetuksi erikoismalliksi.V2-moottorin iskutilavuutta ja tehoa on kasvatettu tasaisesti vuosien myötä, mutta nyt se tie on kuljettu loppuun. Iskutilavuudeltaan 1285-kuutioiseksi kasvatettu V2-moottori pitää sisällään halkaisijaltaan peräti 116-milliset männät. Kun suuri huipputeho edellyttää korkeita kierroslukuja, alkavat näin suuren männän paino ja lämpölaajeneminen olla jo rajoittavia tekijöitä. Myös palamistapahtuman hallinta ja erityisesti Euro4-luokituksen vaatimien päästörajojen alitus tuovat omat haasteensa moottorin kehitykseen.10 vuoden kokemus V4-moottoristaNelisylinterinen V-moottori ei ole täysin vieras Ducatille, sillä italialaismerkki on käyttänyt kyseistä moottorikonstruktiota jo kymmenen vuoden ajan MotoGP-luokassa kilpaillessaan. Toimitusjohtaja Domenicalin mukaan olisikin sääli, jos Ducatin kilpailukäytöstä hankkimaa V4-kokemusta ei tuotaisi asiakkaiden saataville. Ducati on ilmoittanut jatkavansa V2-moottorisilla malleilla World Superbike -luokassa kilpailua vuoden 2018 loppuun ja sen jälkeen siirtyvänsä V4-moottoristen mallien käyttöön myös MM-sarjassa. Samalla se on antanut ymmärtää tuovansa mahdollisimman paljon korkean tason MotoGP-tekniikkaa Superbike-luokan pyöriinsä. Koska Superbike-luokan pyörien tulee perustua tuotantomalleihin, tarkoittaa se MotoGP-tekniikan tuloa myös katumalleihin.”Nelisylinterinen twini”?Domenicalin mukaan Ducatin V4-moottori pitää sisällään ”erityistä” tekniikkaa. Sen arvioidaan tarkoittavan V2-moottoreista tutun pakko-ohjatun venttiilikoneiston lisäksi myös ns. Big Bang -sytytysjärjestystä. Äänimaailmaltaan ja luonteeltaan kyseessä olisi siten V2- ja V4-moottorien väliin asettuva malli, ”nelisylinterinen twini”.Desmodromisen V4-moottorin kehitys- ja valmistuskustannukset ovat korkeat. Siitä syystä Ducati aikookin hyödyntää samaa moottorikonstruktiota useassa eri tuotantomallissaan. Ovatko kaikki mallit iskutilavuudeltaan Superbike-luokan sääntöjen rajoittaman 1000-kuutiosenttimetrin kokoisia vai nähdäänkö lisäksi esimerkiksi 1200-kuutioinen versio, sen näyttää aika.Mahdollisia muita käyttökohteita V4-moottorille ovat muun muassa Diavel, Multistrada sekä toivottavasti myös jo tuotannosta poistuneen nakumalli Streetfighterin seuraaja. Moottorin korkeiden valmistuskustannusten takia ei ole odotettavissa, että siitä tehtäisiin iskutilavuudeltaan pienempiä versioita. Ducati onkin ilmoittanut jatkavansa pienemmän 937-kuutioisen V2-moottorin kehitystä ja käyttävänsä sitä myös jatkossa keskikokoisissa malleissaan.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: DucatiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: aina yhtä suosittu Suzuki PV 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric - puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle