14.7.2017 Ajoneuvot Ducati siirtyy huippumalleissaan kaksisylinterisistä V4-moottorin käyttöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ducati korvaa 1285-kuutioiset V2-moottorit uusilla 1000-kuutioisilla V4-moottoreilla tulevissa tuotantomalleissaan. Ducati esitteli juuri kaksisylinterisen 1299 Panigale R Final Edition -mallin. Spekulaatiot uudesta moottorikonstruktiosta ovat jatkuneet jo pitkään ja Ducatin toimitusjohtaja Claudio Domenicali on antanut ymmärtää, että ensimmäinen uuden polven V4-moottorinen tuotantomalli esitellään syksyn EICMA-näyttelyssä marraskuun alussa. Käytännössä esittelypäivä tullee olemaan EICMAn aattopäivä, eli maanantai 6.11.2017. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tavaramerkkinä desmodrominen V2 Ducati aloitti moottoripyörien valmistuksen yksisylinterisillä malleilla, mutta sen tavaramerkiksi on sittemmin muodostunut desmodromisella venttiiliohjauksella varustetut 90-asteiset V2-moottorit. Niillä italialaismerkki on niittänyt menestystä myös tuotantopyöriin perustuvan ratamoottoripyöräilyn World Superbike -luokan MM-sarjassa. Ainoa katuliikenteeseen hyväksytty V4-malli on tähän mennessä ollut MotoGP-tekniikkaan perustuva Desmosedici-malli, mutta korkean hintansa takia se jäi lähinnä keräilijöille tarkoitetuksi erikoismalliksi. V2-moottorin iskutilavuutta ja tehoa on kasvatettu tasaisesti vuosien myötä, mutta nyt se tie on kuljettu loppuun. Iskutilavuudeltaan 1285-kuutioiseksi kasvatettu V2-moottori pitää sisällään halkaisijaltaan peräti 116-milliset männät. Kun suuri huipputeho edellyttää korkeita kierroslukuja, alkavat näin suuren männän paino ja lämpölaajeneminen olla jo rajoittavia tekijöitä. Myös palamistapahtuman hallinta ja erityisesti Euro4-luokituksen vaatimien päästörajojen alitus tuovat omat haasteensa moottorin kehitykseen. 10 vuoden kokemus V4-moottorista Nelisylinterinen V-moottori ei ole täysin vieras Ducatille, sillä italialaismerkki on käyttänyt kyseistä moottorikonstruktiota jo kymmenen vuoden ajan MotoGP-luokassa kilpaillessaan. Toimitusjohtaja Domenicalin mukaan olisikin sääli, jos Ducatin kilpailukäytöstä hankkimaa V4-kokemusta ei tuotaisi asiakkaiden saataville. Ducati on ilmoittanut jatkavansa V2-moottorisilla malleilla World Superbike -luokassa kilpailua vuoden 2018 loppuun ja sen jälkeen siirtyvänsä V4-moottoristen mallien käyttöön myös MM-sarjassa. Samalla se on antanut ymmärtää tuovansa mahdollisimman paljon korkean tason MotoGP-tekniikkaa Superbike-luokan pyöriinsä. Koska Superbike-luokan pyörien tulee perustua tuotantomalleihin, tarkoittaa se MotoGP-tekniikan tuloa myös katumalleihin. ”Nelisylinterinen twini”? Domenicalin mukaan Ducatin V4-moottori pitää sisällään ”erityistä” tekniikkaa. Sen arvioidaan tarkoittavan V2-moottoreista tutun pakko-ohjatun venttiilikoneiston lisäksi myös ns. Big Bang -sytytysjärjestystä. Äänimaailmaltaan ja luonteeltaan kyseessä olisi siten V2- ja V4-moottorien väliin asettuva malli, ”nelisylinterinen twini”. Desmodromisen V4-moottorin kehitys- ja valmistuskustannukset ovat korkeat. Siitä syystä Ducati aikookin hyödyntää samaa moottorikonstruktiota useassa eri tuotantomallissaan. Ovatko kaikki mallit iskutilavuudeltaan Superbike-luokan sääntöjen rajoittaman 1000-kuutiosenttimetrin kokoisia vai nähdäänkö lisäksi esimerkiksi 1200-kuutioinen versio, sen näyttää aika. Mahdollisia muita käyttökohteita V4-moottorille ovat muun muassa Diavel, Multistrada sekä toivottavasti myös jo tuotannosta poistuneen nakumalli Streetfighterin seuraaja. Moottorin korkeiden valmistuskustannusten takia ei ole odotettavissa, että siitä tehtäisiin iskutilavuudeltaan pienempiä versioita. Ducati onkin ilmoittanut jatkavansa pienemmän 937-kuutioisen V2-moottorin kehitystä ja käyttävänsä sitä myös jatkossa keskikokoisissa malleissaan. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Ducati Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Moottoripyörät KTM 450 Rally Replica – sadalle nopeimmalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Matkailu Elämysmatka: MotoGP Portimão – Viihdettä kaikille aisteille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe